HJÄLP OSS, NYBÖRJARE!
HEJ,
vi är en familj som läst en del om kaniner och nu köpt en förra veckan, han kom fram när vi satt på golvet med honom,
han har fått springa lös o hoppa ut o in i buren själv,har inte ätit nått annat än det vi fick från djuraffären, hö o nån blandning han har fått på djuraffären, vi har inte köpt vanliga pellets än, tänkte han skulle få vänja sig här hemma först innan vi ändrade fodret, dricker bra MEN
igår låg han hela dan, såg skönt ut vilade på sidan etc, jag var och klappade lite då o då för han ska vänja sig vid att vi tar på honom, på kvällen hade han fortfarande inte hoppat ur buren,,, ,,,,,,,,,,,,,,,
knappt flyttat på mycket och han har inte ätit nått vad jag vet….
vi tog ut honom för han skulle få springa lite men han satt nästan bara still, han drack massor när vi ställde fram det framför honom, nu ser det ut som han inte har bajsat ca 1dag,,,,,,,,,
läser allt om annanas juice mm hemma själv med bruten tå, och har försökt att ge honom det i spruta,kaffe gick inte ,,,hur ska magen kännas när man tar där?????
tycker att den är mjuk men det känns som knorrvlar,,,precis inne i magen bada sidorna,,,hur ska det kännas?? känner man typ inälvorna under huden ??
vi har ju bara haft honom i ca 6 dar och vet ju inte riktigt,,han verkar i allafall inte stressad vad vi tror… han har ju nyfiket kommit till oss mm, men INTE nu nu ligger han mest still !!!
hjälp oss !!!
verkar gnissla bita lite tänder, men ser inte direkt sjuk ut heller,,,
det här var jätte jobbigt, 6 dar o kanske behöva veterinär redan,,hjälp oss!!
Hur ser hans urin ut? och kolla bajset och se om det finns mask.
i morse doppade han båda tassarna i sin vatten skål, har flaska också, det var helt rent fint vatten, han satt o doppade fötterna gång på gång o slickade sig sen o skakade tassarna i bland,,,mycket underligt
han kanske är förstoppad?
det är det som jag tror också!!!
skiiiit också 6 dagar har man kaninen, och gör allt efter alla konstens regler! vi har ju inte ens hunnit betala för försäkring, vad kostar det här nu ??
hur känns det när ni tar under magen på er kanin, ???
Han verkar inte dricka ur sin skål utan "dricker" från tassen, hade en unge som vägrade dricka men när man doppade fingret i vattnet så drack han och han drack även ur en liten korkflaska men inte i skol eller vattenflaska.
Prova ge vatten genom spruta och se om han dricker.
Minns inte vad man ska göra för förstoppning, men tror jag rätt ska man ge olja?
men han har druckit massor ur skålen tidigare det har vi sett o från flaskan,, så det är nog inte bara det..försökte med lite matolja på en sked har så svårt att fixa det med en spruta i munnen när jag är själv och vill ju inte att han ska bli för rädd när vi inte har haft honom så många dar,
magen ska vara mjuk, om den är hård eller uppsväld är han säkert förstoppad.
ge honom endast hö & vatten några dagar och se om magen börjar sätta igång om han nu är förstoppad(:
iochmed han Gnisslar tänder har han nog ont i magen=/ du får hålla koll på honom, blir han inte bra snart får du nog åka in med honom. finns artiklar på KIF om förstoppning om du letar(:
tycker att magen är mjuk,,men det känns så konstigt just under huden brukar man känna nått konstigt där när man känner försigtigt med fingrarna ..
Om han inte blir bättre om ett par dagar skulle iaf. höra med en veterinär.
Innan foder blandningen tar slut som du fick med så bör du köpa ren pellets och vänja av han från det långsamt annars kan han bli dålig i magen.
Jag har ingen kunskap om förstoppning, hört att juice kan vara bra? :S Om han nu inte bajsat på en dag kan det ju vara förstoppning, pröva att massera magen en stund och tror man kanske ska "värma magen" ?
ringde uppfödaren o de sa att de förmodligen var förstoppning att jag skulle ge sallad så att han fick diarre så att magen kom i gång, och att han förmodligen skulle kunna dö, om jag var rädd för det skulle jag kunna lämna tillbaks honom till affären där vi köpt honom, och kanske få en ny kanin,
jag tycker att det här är jätte jobbigt är helt svettig under armarna o har inte ätit på hela dagen,,,,
inte så att vi har hunnit fästa oss jääääääätte mycket på ca 6dar men ändå….. det här var verkligen jätte jätte jobbigt!
kommer bajset inte igång i eftermiddag ,,, vet jag inte vad jag gör vi har inte riktigt ekonomi nu att åka till veterinären med en oförsäkrad kanin vi bara haft några dagar, känns jätte hemskt! vi har ju inte hunnit skicka in o betala det ännu! jag har ont i magen!!!
miniform från apoteket ?
jag har brutit en tå o kan inte köra just nu, så min man har bilen på jobbet. men enligt uppfödaren gick detta så snabbt så att man nästan inte kunde göra nått, jag har iallafall fått i honom vanlig sallad, som enligt uppfödaren kanske kan hjälpa..
#15 Kaniner kan bli vårt sjuka av för mkt sallad och om de för allvarlig diarre.
Men när jag går iväg till veterinären med någon av mina kaniner brukar det sällan bli så dyrt, går på någon hundra lapp + ev. medecin, jag har ingen försäkrning på mina kaniner.
jag vill bara att han ska bajsa!!!!!!!!!!! snälla bara några små pluppar!!
finns det inte något te som ska vara bra också ?
googla på nätet
Det är bättre att bara ge kaninen hö och vatten än att börja mixtra för mycket med sallad tex för att den ska få diareé. Kaniners mag- och tamsystem är väldigt känsliga.
Tyckte det lät som ett mycket konstigt tips?, det samma om att lämna tillbaka till djuraffären om man är rädd att den ska dö. På djuraffären bryr de sig inte så där kommer kaninen med största sannolikhet att dö, om den nu är så sjuk.
Har du varit i kontakt med någon veterinär ännu? Ring om hör med dom vad de rekommenderar. Och som sagt så behöver det förhoppningsvis inte bli så dyrt heller.
Har man tagit ansvar för en kanin så måste man enligt lag göra allt för att den ska må bra. Oavsett hur länge man haft den. Om du inte har pengar så kanske du skulle kunna låna av någon i alla fall? Förstår att du oroar för din kanin och hoppas att den kryar på sig snabbt!
hur har det gått?

Hej till dig med en sjuk kanin.
Förmodligen vart din kanin dålig i samband med flytten eftersom detta upplevs som stressande för kaninen.
Den åt helt fel mat innan (kaninblandningen) och åt säkert för lite hö eftersom den fick denna "skadliga goda mat"
Detta gjorde att den utvecklade något som heter nedsatt mag och tarrmotorik (trummsjuka).
Detta är ett akut tillstånd och en av våra kaniners allra vanligaste sjukdomar. Det är även en av de vanligaste dödsorsakerna hos kanin.
Ge Minform (finns på apotek) Det behövs för att lösa upp de gaser som garanterat har bildats i din kanins tarmar och cecum. Börja med ca 5 droppar Miniform utspätt med lite vatten. Ge kaninen detta med plastspruta direkt i munnen. Hjälper det inte med 5 droppar pröva med mer. Miniform är ej skadligt i stora mängder.
Gaserna bildas när kaninen äter dåligt eller ingenting alls. Gaserna trycker på hjärta och lungor så kaninen behöver få i sig Miniformen så snabbt som möjligt. Din kanin Gnisslar tänder för att det gör ont i buken på grund av gaserna.
Massera kaninen på magen med lätta små cirkelrörelser direkt efter att du gett Miniform. Sätt kaninen i ditt knä med framtassrna hög upp mot ditt bröst och börja massera. Se till att den får i sig vatten, ge vatten i spruta vid behov.
Köp även hem Paraffin olja från apoteket. Ge efter vikt. Följ bipacksedeln. All annan olja är direkt dödlig.
Du kan behöva upprepa behandlingen av detta många gånger innan koliken ger sig men det kan också räcka med 1- 3 gånger. Låt kaninen röra sig mycket och låt kaninen endast äta hö och vatten just nu. När kanin magen är stabil igen efter ca 2-3 månader så fortsätter du med denna diet. Fast då kan du även lägga till grenar, grönsaker. Kaniner klarar sig alldeles utmärkt på denna diet.
Just nu (samt 2-3 mån frammåt )ska kaninen inte ha några grönsaker alls. Personen som rekomenderade dig sallad är tyvärr väldigt okunnig. Sallad ges i tron att få bort en misstänkt förstoppning. Det är bara det att sallad är gasbildande och kan ge ännu mera gaser i magen vilket gör att kaninen lider mera och dör snabbare. Sluta med detta på en gång.
Ge din kanin det jag rekomenderade Miniform och paraffinolja och låt den sedan bara äta hö och vatten.
Ge den mycket Motion och se till att den kan bajsa normalt och börjar äta igen samt ha koll så att buken inte svullnar upp eller käns hård samt var uppmärksam på att kaninen inte Gnisslar tänder på detta sätt igen.
Läs gärna mitt inlägg Nedsatt mag och tarmmotorik ("trumsjuka") här på kanin i fokus. Sök på detta så hittar du det nog.
MVH /Linda
Utbildad djurvårdare med stor erfarenhet av kaniner.

Haha, började precis fundera om det inte är en parad tjej du kanske fått ^^ `?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#22 Vad betyder parad tjej :P ?
/Elvira :D
#23 Parad hona, asså en hona som är gravid.
Tror dock inte att det är så :)

Nej hon är sjuk! inte dräktig.

#21 Tack för ett jättebra inlägg =)
#0 Hur går de för lille ninen???

Vad jag har hört så kan Camomille-tevara bra att ge åt kaniner vid magbesvär (?) rätta mej om jag har fel :p
Ring och hör med den här vetrinären, jag ringer alltid dit när jag har några frågor om kaninerna.. dom har kunnat svara på alla mina frågor, så ring ! (:
Roslagskliniken: 0861 25760

om ha gnisslar med tänderna, så kanske tänderna är långa, kolla med veterinär.

Min lilla nin drabbades av magont i förrgår, magen knorrade, han gnisslade tänder. Han har gått ner mycket i vikt men dricke, bajasr och så som han ska. dock är han dålig på att äta. jag ringde till min vet som vi brukar åka till och hon sa att man ska inte ge parafinolja om det är så att det är diarre istället för förstopping. Hö och vatten!

Om kaninen har diareé så ska man så klart inte ge paraffin olja. Det har din veterinär helt rätt i och det trodde jag att alla här inne förstod eftersom jag tydligt skrivit att detta används vid nedsatt mag och tarmotorik med symtom kolik. Som denna kanin (#0) visar symtom på.
Sen naturligtvis hö och vatten.
Då denna kanin #0 inte verkar vara spänd i buken så avvakta och massera honom och låt honom röra sig mycket. Hjälper inte det så ge en liten mängd miniform och en liten mängd paraffin olja och ta kaninen till en veterinär om han inte blir piggare snabbt.
Det är tyvärr så att kaniner kan ha en sjukdom som ligger latent som gjort kaninen dålig i samband med flytten och då drabbas kaninen av Nedsatt mag och tarmmotorik ofta med symtom kolik även fast det kan finnas en annan bakomliggande orsak till att kaninen visar att den är dålig.
Denna kanin visar symtom på nedsatt mag och tarmmotorik och har svårt att bajsa på grund av gaser och förstoppning som uppträder samtidigt. Kaninen visar koliksymtom därför ska den ha Miniform för att lätta upp gaserna och Paraffinolja för att ta bort förstoppningen som bildats när kaninen inte ätit.
Även om det skulle finnas en annan bakomliggande orsak till problemet så behandla för att kaninen inte ska ha ont i buken som den har nu. Då finns inte heller risken att den dör på grund av kvävning som annars förekommer eftersom gaserna trycker på lungorna.
Ta kaninen till veterinär så får de palperera buken på honom samt gå igenom honom i övrigt. Ifall att den bakomliggande orsaken är en annan sjukdom.
Diareé är när kaninen bajsar helt flytande rinnigt bajs. Nej då ges inte paraffinolja. Eftersom paraffinet "kör igång" magen ordentligt och kaninen får då ännu mera diareé.
/linda
Vid förstoppning brukar vi ge helt vanlig matolja från en spruta som är köpt vid apoteket :) Det har alltid funkat :)

#31 Ge aldrig Matolja till kaninen
Det gav man till kaninerna förr i tiden. Men eftersom flertalet kaninener har dött av att få matolja i sig vid misstänkt förstoppning så har man slutat att rekomendera detta.
Jag har sett på när uppfödare har gett sina kanier matolja. Kaninerna har regarat efter följande: Några kaniner piggnade på sig snabbt. Men många dog nästan omedelbart. De krampade till ordentligt och andningen vart starkt påverkad och de dog ganska omedelbart efter att matoljan hade getts.
Jag drog då slutsatsen att antingen så löser matoljan upp förstoppningen eller den nedsatt mag och tarmmotoriken eller så förvärrar matoljan tillståndet för kaninen. Båda sakerna kan hända.
De flesta kaniner som har magproblem har oftast nedsatt mag och tarmotorik. Vid en sådant tillstånd så bildas även gaser. Vilken effekt har då matoljan på gaserna? Jag tror att matoljan förrvärrar effekten av gaserna och att det är därför som kaninerna dör så fort eftersom så många kaniner har utvecklat mycket gaser när de inte äter.
Matoljan innehåller animaliska ämnen som inte kaninen kan smälta. Eller ta upp och är det då stopp i tarmen så kan ju matoljan i inte passera i tarm och cecum och då bildas förmodligen en så stor gasbildnig att den blir dödlig för kaninen.
Min hypotes är att det är därför som kramperna inträder så snabbt efter att matoljan har givits och också att det är därför som kaninen får andnöd och i princip kvävs till döds. Det måste alltså vara gaserna som ökar av någon aledning när man ger Matolja.
Jag har varit i kontakt med veterinärer som har rekomenderat att ge Matolja! När jag har påpekat detta för dem så har de rådgjort med sina kollegor ofta är det djursjukvårdare som har större kunskap av kanin än veterinärerna. De har då bett om ursäkt på grund utav att de har sett att de faktist förekommit fler direkta dödfall med Matolja.
/Linda

Om en kanin är förstoppad, då ska man väl se till att den rör på sig?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

# 33
Ja. Motion och massage är det första man ger kaninen. Samt tar bort allt utom hö och vatten. Hjälper det inte och kaninen blir sämre så behöver man behandla för att rädda kaninens liv.
Många kaniner dör en "tyst död" - Nedsatt mag och tarmottrik. Ägarna uppfattar det oftast inte och tycker att kaninen var som vanligt dagen innan och att den sedan bara låg död i sin bur oftast dagen efter. Kaninen har då förmodligen dött av gaserna som bildas i tarmarna och cecum när kaninen är förstoppad eller inte äter. Eller av gaserna som bildats när motoriken i tarmarna avstannar eller fungerar dåligt.
/Linda

#24 haha jag tänkte parad typ gay pride^^ Men nu fattar jag va dum jag e hahha!
/Elvira :D
TACK ALLA!!!!
Allt är nu bra, tror vi,, Han har fått paraffinolja mm och vi var o hämtade hem honom idag, Helt ner oljad,,, men bajsar och verkar må ganska bra. så vi håller tummarna att han fortsätter bajsa äta dricka o hoppa runt o må bra o vara glad!!!
tack igen!
skönt att de gick bra , lycka till nu med lillkaninen

det kan vara att han har för långa tänder och då kan han inte äta bara dricka kolla upp det.

Va bra, gud så skönt!
Tänk på att han är jättekänslig 2-3 månader frammåt även om han visar att han är okej. Tarmfloran tar så lång tid på sig för att återställa sig igen. Ge endast hö och vatten och grenar utan löv 2-3 månader framöver. Att bara ge hö och vatten hjälper till att återställa balansen, långsamt men säkert.
Köp hem en plastspruta från apoteket samt Miniform och Paraffinolja från apoteket och ha alltid hemma. Återfall är vanligt efter sådanna här magproblem.
Ge absolut inga grönsaker eller frukter de närmaste 2-3 månaderna. Det leder lätt til återfall av nedsatt mag och tarmmotorik med föstoppning och gaser som följd. Då blir det lika akut igen.
Ge absolut inte gnagarblandning eller kaninblandning något mer. Förmodligen var det en kombination av flytten som upplevs som stressande av kaninen samt kanin/gnagarblandningen som gjorde honom sjuk. kaning/gnagarblandningar skapar nedsatt mag och tarmmotorik på grund av att dessa är för fiberfattiga och feta. Ge inte detta alls.
Efter 2-3 månader:
När det har gått ca 3 månader så börja långsamt och i pytte mängder att introducera en bra pellets, gärna Oxbow (har ett högt fiberinehåll över 18% och motverkar därför magproblem)
Låt kaninen äta ca 90% med hö och lite lite pellets som du ger efter vikt och hull och aktivitet. Om kaninen äter mera pellets än hö eller äter dåligt med hö så ska den ha mindre pellets !. Annars äter kaninen sig mätt på pelletsen och får problem med nedsatt mag och tarmmotorik på grund av det blir för fiberfattig näring även om du använder en bra pellets. Kaninen behöver hö. Samt att kaninen kan få problem med sina tänder om den äter mera pellets än hö. Hö sliter ner tänderna på ett bra sätt.
Ge aldrig fri tillgång på pellets! Man brukar säga att kaninungar och äldre kaniner ska ha fri tillgång på pellets MEN det är i princip omöjligt att då få kaninen att äta rätt mängd hö om man ger dem fri tillgång. Hö är det som är absolut viktigast och det som kaninen ska äta mest av för att ha en fungerande mage.
Om han börjar gå ner i vikt så uppstår problemet att välja mellan att försöka få upp honom i vikt eller att introducera pellets av bra sort tidigare än 2-3 månader. Vilket oftast ger dessa magproblem. Så försök att vänta dessa 2-3 månaderna och introducera om kaninen är tunn Bunny basics 15/23. Självklart kan han gå ner lite i vikt nu efter både sjukdom samt att du tar bort ganagar/kaninblandningen som är så fet.
Men tanken är att han ska äta en god mängd med hö. Då bör han hålla sig på en helt okej vikt.
Mvh /linda Lycka till med allt.