Hjälp ! Kanin + kanin
Hej!
Jag har precis tagit hem en tvåårig kastrerad hane, men när han fick träffa min 10 månader gamla hona blev han galen och ville para sig med henne direkt! hur ska jag göra med dem?
Låt hanen vänja sig vid sitt nya hem några dagar först. Då hinner han också få lite mer hemtam lukt. Sedan kan du testa att sätta ihop dem på neutral mark, gärna ute om du har tillgång till en stor rasthage.

Okej tack :) Jo jag tänkte också att de skulle få mötas utomhus. Jag har en stor Hage, men han är innomhuskanin och hon utomhus så är orolig för att han ska frysa med den plötsliga temperaturförändringen. I sommar tänkte jag nämligen låta honom bo ute med henne. Ska jag ändå låta dem träffa varandra utomhus?
Har du något stort rum där honan inte varit tidgare så kan du testa med det istället. Eller kanske ta med båda kaninerna till en bekant?

Jo det har jag. Jag provar med ett rum där dem inte varit tidigare. När ska jag göra det? vad gör jag om han blir så galen som han blev nyss och försöker para sig med henne?
Min hane ville para sig med honan helatiden men det gick över och sedan började honan para sig med hanen och det fortsatte tills han gick bort (3.5 år)
Men dom bodde i en stor gård och kunde springa iväg.
Låt hanen vänja sig i sitt nya hem i en vecka mins och sedan släpper du ihop honan till hanen i ett rum eller i en gård.

Ojdå, så dom kommer att hålla på så? :/, men min hona är väldigt liten jämnfört med hanen så jag tror inte att hon vågar sig på honom riktigt, hanen är tjock också! så det blir jobbigt för henne.
Ok tack! :D
#6 Olika ju, det blir lättare om de har stort utrymme. Det är inte säkert att han fortsätter, om hanen är överviktig får han väl "banta" x) hihi

#7 Okej, jo utomhus har dem en superstor bur så..:). Okej hoppas inte det. Ja jag ska banta honom absolut! Det var de första jag tänkte på när jag såg honom haha:D
Låt kaninen vara ifred för det mesta första veckan, så han får vänja sig vid buren ifred, och sedan kan du börja känna honom, och därefter kan han få lära sig känna allt runt omkring.
Not your mom, not your milk.
#4 - tja, ingenting
. Hon lär inte ta någon skada om han inte är nykastrerad.
När vi vande ihop två kaniner i höstas kastade sig den kastrerade hanen direkt på honan - han hade inte ens tid att kolla att det var rätt ände… Dock insåg han väldigt snart att det var en dålig ide och nu är de ett platoniskt par.

#9 Okej :) Jo men han har samma bur och samma saker som han hade innan han flyttade hit, han verkar rätt trygg i den iallafall. Han är hundvan och min hund är jätte ivrig på att träffa honom. Dem har inte fått träffats än. Okej tack för tipsen! :D
#10 OKej :D hoppas det blir likadant med Ritza och Rambo dåe :)