Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 912 ggr
jossan-pt
0

Sätta ihop hona med..vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten hermlein/löwen hona som just nu bor inne. Till sommaren funderar jag på om jag sak flytta ut henne, bygga en bur med en stooor Hage eftersom vi har en stor tomt. Tycker hon skulle få det bättre med mycket plats. Men då till frågan: jag skulle ju då vilja köpa en kompis till henne, men skulle det gå? Hon kommer vara ca. 10 månader i juni, vad är bäst att köpa? En liten unge? En kastrerad hane? Ska man kastrera henne? Är jättesugen på att skaffa en BJ eller en Frasse, men är det en för stor ras att sätta ihop med en så liten kanin?

Sen lite frågor om buren..ska den vara isolerad? Det är tänkt att hon ska bo ute året om i så fall, och det kan ju bli ganska kallt här på vintrarna (bor i västerbotten).

[Wera]
0

Vad fin flicka du har :)

Det bästa är att om du köper en hane som du låter kastreras (om du inte köper en äldre kanin som redan är kastrerad) och om hanen är nykastrerad bör man vänta 1-2 månader innan man ska låta honan träffa hanen.
Jag skulle skaffat en dvärg kanin (dvs dvärgvädur, hermelin, lejon etc.) och inte en frasse eller BJ, jag vet inte om det kan funka, kanske kan funka med frasse? Ålder tror jag inte spelar så stor roll, men jag skulle skaffat en hane som är runt 6-10 månader som honan. Man kan välja att kastrera honan eller inte, det bästa är att låta honan kastreras för då slipper hon att bli stressas av alla hormoner.

Angående buren behöver man inte isolera, om man ska isolera ska man göra det på rätt sett, många gånger händer det att det blir fel och istället för att "bevara" värmen blir det istället kallare i buren.

Jag tror det ska räcka med en bur som inte drar, som har en mörk del med mkt halm på vintern.

jossan-pt
0

Tack för svar! En följdfråga…hur fungerar en hona ihop med sin egen unge? Inte för att jag planerar att ta kull på henne, intressant att veta bara…:)

jossan-pt
0

Och hur tidigt kan man kastrera en hona?

[Wera]
0

#2 Jag har haft en hona tillsammans med 3 av sina avkommor i 2 år och de bodde i en bur på 200x50x50 + stor hundgård, och de gick tillsammans hela tiden men jagade varandra ibland, red på varandra men de bet inte på varandra så de fick sår, det kunde vara någon päls tuss ibland.

Men det kan funka bra om kaninerna har stor bur eller gård arr röra sig på så de kan komma undan från varandra ibland.

#3 Jag har ingen kunskap av att kastrera hona men det är väl som hanar? Inte för gamla för de kanske inte klarar av karkosen och heller inte för unga, de ska nog bli könsmogna först?

jossan-pt
0

Ok, men hur märker man när en hona har blivit könsmogen?

[Wera]
0

#5 De ska väl vara könsmogna vid 6 månaders åldern? Vet inte hur man märker XP

Mammsie
0

#6 De blir könsmogna vid 12 veckor, men man brukar vänta med att kastrera tills de är 6 månader eftersom de är så gott som färdigvuxna i kroppen då. Glad

jossan-pt
0

Ok, tack för svar!:) Är det samma sak med hanarna? Fast där borde amn väl känna när kulorna trillat ner?

[Wera]
0

#8 De är ett litet större ingrepp på honor än hanar, jag vet inte hur det är med honor vid kastrering/strelicering. Det finns väl någon här på KIF som låtit sin hona kastrerats/strelicerats? :)

jossan-pt
0

Jo, det förstår jag..:) Jag tänkte mest om hanarna blir könsmogna vid samma tid, och kastreras vid 6 månader dom oxå?

Stormviskaren
0

På jobbet har vi två dvv med en belgisk jätte de går super :)

[Wera]
0

#10 De kastreras när de är 6 månader också.

jossan-pt
0

#11 Kul! Dom är så häftiga tycker jag! Och frassarna med…:)

Rafflan
0

Det kan funka att ge henne en bebis kompis, min hona var ca 2 år och då satte jag ihop henne med en 11 veckor gammal hona. Tog lite tid att få ihop dom (ca 2-3 veckor) nu kan dom inte vara utan varanda och är så söta ihop. Dock rider dom på varandra och kan plocka tussar från varandra, har även hänt att min ena hona fick ett litet sår på ryggen. Men detta hände väldigt sällan ;)

Jag föredrar att ha djuren 2 och 2 då dom verkar piggare och gladare när dom ahr en kompis :)

Har dom i en 150x75 men har även haft dom i en bur som var 75x85 utan problem ;)

jossan-pt
0

#14 Ok, tror jag testar med det sen till sommaren när buren är klar, istället för att börja med operation o grejer…:) Buren jag ska bygga kommer bli ganska stor, med tillhörande Hage så att dom kan gå ut och in som dom vill. Ju större plats desto enklare för dom att hålla sams om jag har förstått det rätt?