Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2721 ggr
[chriistina]
0

Krossad havre till kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej :)

Igår när jag var i stallet fick jag med mig över 10kg krossad havre hem. Kaninerna älskar ju havre och har fått i mindre mängder innan.
Men hur påverkar havren kaninerna? Att det är fett och rätt bra med energi vet jag. Men är det något mer märkbart?
Men vet inte riktigt hur jag ska utfodra med havren.
Jag har just nu 1 kanin som får 1,5dl pellets. 2 som får 1,5dl tillsammans. Och två kaniner som får max 1msk pellets.
De som går på lite pellets hade jag tänkt skulle fortsätta gå på bara pellets. Känns som det blir så pilligt att mäta upp så pass lite havre och pellets.
Men de som går på mer pellets hade jag tänkt skulle få byta ut endel pellets mot havre.
Men om man ska bya ut hälften av pelletsen mot havre. Hur mycket havre ska de ha istället?

Ja, detta blev lite rörigt. Men aldrig fodrat med havre innan och känns inte som jag vill sitta och testa mig fram till bra foderstater.
Och jag ber slippa gissningar tagna från luften. Önskar svar där det finns något vettigt i funderingen eller vetandet :)

[chriistina]
0

knuffar lite :)

[Wera]
0

Havre kan ge diarre. Iaf. vad en veterinär sa till mig.

[chriistina]
0

#2 Fast det kan allt gör om man inte vänjer dem vid det. Gett havre rätt många gånger och ingen här hemma reagerar det minsta på det =)

Jetaime
0

Jag brukar ge havregryn till mina när dom ska gå upp lite mer i vikt, brukar inte vara någon farar, men man får kanske vänja dom lite i taget ;)

Frida-H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gett mina både pellets, havre/korn kross+pellets (ca 50/50), enbart havre/korn kross och nu havrekross.

Gotlandskaninerna får bara kross med torkade växter (1/2 dl per kanin). Märker ingen skillnad mot att ge dem pellets eller 50/50 blandning. Har aldrig haft kaniner som fått diarre (#2).

Det man bör tänka på om man endast ger dem kross är att det inte innehåller salter och mineraler som kaniner behöver. Så till skillnad från när man ger pellets kan man behöva ha saltsten.

Om du ska räkna ut en seriös foderstat krävs analyser av både pelletsen, havren och helst höet också. Själv greppar jag inte alls detta med MJ och smb.rp så mina får "lagom" ;) så länge som de är pigga  och i bra hull tror jag att de får en okej fodermängd.

[Wera]
0

#5 Vad är det för växter du torkat som är på bilden? :)

Frida-H
0

#6 Blåbärsblad, persilja, hallonblad och rönnbär om jag inte minns helt fel :)

moonsi
0

7är det bara att torka dom sen ge ?

någon speciell tid på året man ska ta ?