Min första kanin, önskar tips och råd
Hej, det är så att jag och min sambo har tagit över en kanin (beligsk hare+teddy dvärgvädur). Vi vet inte mycket om kaniner och är inte vana att hantera en heller. Har läst mycket artiklar här och känner mig liite mer påläst :) Hon behövs klippas kloran på, men vi vet inte hur vi ska lyckas. Hon är ju ganska stor och stark och itne den lättaste att hålla i :)
Hon är inte van vid att bli buren. Vi undrar hur vi ska kunna få henne att lita på oss, hon får panik så fort vi försöker ens greppa henne lite. Vad kostar det att klippa klorna hos djuraffär?
Hon kommer få vara lös i ett rum på dagarna med sällskap ofta, så hanterad och så kommer hon bli varje dag.

Försök att få henne väldigt tam så kommer det säkert gå bra. Försök att lära henne att sitta på ett sätt aatt ni kan klippa klorna ordentligt. Om hon inte vill lära sig muta med frukter och sånt kaningott.
Har du någon bild? Har nämligen aldrig hört talas om att någon har parat belgisk hare+ teddydvärgvädur (;
/Elvira :D
# okej här ska jobbas ^^ Hon verkar inte tycka illa om mig, kommer när jag ropar och så men håller avstånd. Ska försöka få henne trygg med mig.
Jo jag ska försöka få en bild på henne, en lite ovanlig mix kan jag tänka mig :) Men vacker är hon :)

#2 Det låter spännande. Du kan ju sitta med henne på golvet och klappa och så ;)
För att hon ska börja lita på er och bli mer tam är det bra om ni är i närheten av henne och pratar med henne mycket så att hon hör er och ser er. Lyft inte upp henne så mycket om hon inte själv vill utan låt henne komma till er när hon känner sig redo så går det nog jätte bra! :)
Klippa klorna vet jag inte vad det kostar att göra för jag har alltid gjort det själv, men om ni verkligen inte kan kanske ni känner någon annan som är bra på det eller kan ni ju fråga vad det kostar i en djuraffär.
Lycka Till! :D
Här kostar det 33kr att få klorna klippta hos djuraffären.
En helt acceptabel summa.
Brukar linda in mina dvärgvädurar i handduk och lägga dem på rygg i knäet, och sedan ta fram en tass i taget.
Tror det finns en artikel om det, där mina bilder ligger med som visar hur jag lindar in kaninen.
Hittade artikeln. =)
Kanske OT? Vill gärna se en bild på en sådan korsning :)
#6 jo ska se om sambon kan fixa en bild :)
Buren ska till henne, enligt mitt tycke, och om hon väger över 3 kg, så måste hon ha en bur som är 120x60x60, helst ännu större.
Not your mom, not your milk.

#8 Söt jag trodde hon skulle ha mer hår (a)
Kommer inte ihåg hur stor buren är riktigt, inte min från början ^^ Men över 100 är den iaf.
Hon har tidigare, innan jag och sambon fick henne, av någon anledning ryckt av massa av det långa håret vid rumpan och runt halsen..