frukt/grönsaker ni brukar ge till kaninerna
Vad för frukt och grönsaker brukar ni ge som mest till din/-a kanin/-er? Hur ofta och hur mkt av det? :)
Mina får oftast morötter och äpple. De får det kanske 5 dagar i veckan.
Sen någon gång i veckan får de lite annat som paprika, gurka, sallad, tomat, apelsin, banan, blåbär, hallon, clementin m.m. Beror lite på årstid och vad jag kan hitta här hemma.

Våra kaniner får varierande alla dagar i veckan:
- Morot
- vitkål
- gurka
- broccoli
- blomkål
- persiljerot
- kålrot
- palsternacka
- mandarin
- äpple
- banan
- päron
- melon
- vindruva
- sallad
- paprika
Ungefär beroende på vad som finns hemma. de får rätt mkt och äter väldigt sällan pellets. Blandas ut med pasta, ris och gröt ibland :-)
Morot, kål, äpple, persilja, sallad och potatis brukar vara det dom får oftast, 1-3 saker/tillfälle. Dom får grönsaker/frukt 5-7 dagar i veckan.
Lite olika hur mycket dom får, men har jag en morot delar jag den på 4 så 1/4 till varje kanin, samma sak med äpple. Potatis får dom mindre av eftersom det är mycket stärkelse i det. Kål och sallad ska inte ges för mycket av heller då det är gasbildande.
Mina älskade kaniner får grönsaker/frukt varje kväll i måttlig mängd.
Jag ger mina..
- Äpple
- Morot
- Banan
- Sallad
- Gurka
- Päron (Inga stora mängder)
#2, #3 Man ska inte ge kaninerna vitkål! (Alla kålsorter) Dem får gaser och kramp i magen av detta vilket inte är bra. (Läst ur uppfödaren som alla medlemmar i SKAF får ca. 1 gång i månaden! Alltså inget påhitt!) :)
Mina kaniner gillar inte morötter ^^ Men dom älskar sallad och gurka, men dom brukar få lite olika :D

#4 Våra kaniner äter kål i lagom mäng och har aldrig mått dåligt av det. de får kål 1-2 gånger i veckan ungefär och de mår bara prima! Beror väl på hur vana de är kanske?!
#4 Kål är väldigt bra och vitaminrikt, dock kan det ge gaser om kaninerna inte är vana eller om man ger för mycket. Som med allt annat ska det ges i lagom mängd. Sen beror det som #6 säger också på hur vana dom är vid det.

Våran kanin brukar få:
•Morötter
•Sallad(på sommaren egen odlad)
•Äpple
•gurka(men bara ibland, han gillar det inte alltför mycket)
Han brukar även få knäckebröd och det är en stor favorit.

Stampe brukar få morötter och gurka det gillar han och knäckebröd. Nu håller jag även på att torka gurka hemma. Ska senare sen köpa lite andra frukter så som banan äpple och päron och lite annat som ni tidigare har skriv. Så tack för alla tipsen på vad man kan ge sin kanin. Stampe är min första kanin så jag är lite av en nybörjare, men min sambo hade kanin för några år sen så han vet lite mer. Fast det var hans dåvarande flickväns kanin, men ändå :)