Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1154 ggr
Zara87
0

För hårt underlag i buren

Hej!

Min kanin är en inne kanin och har en vanlig galler bur med plastunderdel. Jag har toa- lätt i buren men har bytt tillbaka till spån för att det är mjukare.

Men hon vill bara ligga, sitta direkt på plasten. Resultatet blir tjock hud under tassarna. Lite rödaktig

Någon som har förslag på underlag? Vanligt bland kaniner?

Tacksam för hjälp! :)

// Sara

gullenos
0

Jag har tidningar och sen halm och ibland toa lätt i hörnorna. Det går bra för min inne kanin :)

Zara87
0

nu blev det två inlägg en då… typiskt.. datorn är lite konstig.

#1 Okej min kanin gräver så mycket så en tidning hade hon ätit upp. Tack en då .

gullenos
0

#2 morris gräver oxå och röjjer runt men han gräver på allt. Han är en grävare :P Men kaniner gillar ju att gräva!

nu lyckades jag klämma in ordet gräva många gånger haha! (:

Zara87
0

#3 Jo min tjej gräver på allt med, huset, matskålen, leksaker… ja allt som finns i buren. Men han äter inte upp tidningen då? Hur får du tidningen till att ligga kvar? :P

Rafflan
0

Jag har samma problem och har försökt med tidningspapper, halm osv, utan reslutat så har gett upp, dom vill ligg på plast botten, det e skönt tycker dom då får dom göra det ;)

Mammsie
0

Testa med en helt vanlig dörrmatta, den är mjukare och är hon rumsren/lådtränad så är det bara att ställa in en toalåda (om du inte redan har det) och du har en mycket mer lättstädad bur dessutom.

Lena82
0

Jag ska prova att lägga in tidningspapper igen i buren för Stampe är precis likadan. Gräver upp ett hål så att plasten kommer fram och sen ligger han där och sover. Jag har provat flera gånger att gräva igen hålet men då gör han bara et nytt hål. Fins det något annat man kan använda då jag tror att han kanske äter på dörrmatta precis som han gjorde med badrumsmattorna som jag hade som halkskydd på vardagsrumsgolvet?? Skumgimmi kankse inte är så bra. Finns i en zoobutik här i stam som har en bädd till kaniner, en sån som finns till hamster och råtta. Kanske skulle prova den. Få se i så fall om han vet att han ska sova i den och inte på plasten. Vad tror ni blir bäst???

Kram Lena

Mammsie
0

#7 Jag har hundbäddar till mina kaniner som de tycker om. Fast då har jag ju inga burar till mina innekaniner utan de har frigång i varsitt rum.

Lena82
0

Ja just precis. Men den kaninbädden är tillräkkligt lite för att få plats i buren där han brukar ligga som mest. Ska nog ta och prova det och se om han ligger i den, gör han inte det är den ju perfekt att ha i transportburen när han ska åka med oss nånstans :)

Mammsie
0

Ett tips? till kaniner som gärna gnager lite är bäddar i fleece, finns att köpa till hundar och katter. Inte farligt om det skulle hamna lite i magen eftersom det inte blir trådar. Finns även med halkskydd på baksidan.

Lena82
0

Mammsie: Det ska jag ta och kolla upp. Får säga till sambon att han kommer och hämtar mig efter jobbet idag eller så. Annars får vi kolla det i helgen. När vi är hemma gör han inte så mycket mer i sin bur än att äta, dricka, sova och göra sina behov då vi nu har hagen "kopplad till buren så att han kan gå ut och in som han själv vill. Då har vi frontluckan öppen så han kan rasta sig själv 2-3 timmar. Igår öppnade jag den vid tjugo i fem och stöngde den tjugo i nio Alltså fyra timmar då han kunde göra lite vad han kände för. Han har frihet att gå ut om han vill men vi tvingar honom inte. Vad han gör när vi inte är hemma ä nog lika bra att inte veta något om Tungan ute

Mammsie
0

#11 Ha ha, låter som han har ett bra liv hos er! Glad

Kolla på ÖB, de har haft precis sådana fleecebäddar tidigare till bra pris.

Lena82
0

#12 Jag skämmer nog bort honom en del, men han är ju så go och mysig och min lilla bebis. Våra familjer säger att vi har ett zoo hemma, men det vet jag inte om jag vill påstå, bara ett kvar akvarium och en kanin. Det är ju inget zoo om man jämför med vad jag/vi vill ha mer för djur. Så som hund, katt, ödla, sköldpadda, mer fiskar, mer kaniner, häst och givetvis en liten minigris. Då kan vi börja tala om zoo om vi skaffar alla de djuren samtidigt. Flört

Lena82
0

Såg att jag skrev fel ska vara ett par akvarium inte ett kvar.

Fnyan
0

Har samma problem med min ena hona :/
Jag har både spån och toalett:p Men där vart hon sover, gräver hon bort allt spåån så hon bara ligger på träet :/ då får hon samtidigt så där hård hud under tassarna :/ jobbigt värre :/

Lena82
0

Mammsie; Vi köpte en sånd där fleecedyna på öb igår och den la jag under spånet när jag gjorde rent. Stampe krafsade undan spånet och la sig på dynan och somnade. Han tycker tydligen att det är inte är skönt att ligga på spånet.

Zara87
0

Fleecedyna låter som något man borde prova :) #16 Har Stampe gnagit något på den?

Lena82
0

Nja precis när vi lagt i den grävde han lite extra mycket och provsmakade, men inte så han bet håll sen på resten av kvällen igår och under dagen idag har han bara flyttat undan spånet så han kan ligga på den. Inte bitit eller nafsat.

Jag kan verkligen rekomenndera en sån dyna. Min kostade 59 kr. Mycket prisvärt. Och den var knottrig på undersidan så den glider inte runt.

Zara87
0

Ska titta efter en sådan filt. Hoppas att det fungerar hos min kanin också :)