Fortfarande seg efter långkok.
Hej, jag och min man bestämde oss häromveckan för att köpa ett gäng köttkaniner. Vi kom över en billig kull med dvärgvädurar, samt pappan. Vi provade pappan först (till kaningryta) men det blev väldigt segt, fast vi gjort som det stod i receptet.
Vi såg en billig och snabb lösning till hemproducerat ekologiskt kött.
Våra vänner sa att kanin smakade som kyckling, efter de varit på middag hos bekanta.
Det blir fortfarande väldigt segt vid långkok, vad gör vi för fel? Det smakar ju abslolut inte kyckling.
Har någon något tips? eller något bra recept?
Tack på förhand.
Tror inte det finns så många här som vet/är så intresserade av att tillaga sina kaniner tror du får bättre svar på någon tex. matlust iFokus eller någon annan mattlagningssida.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Vad rolig du är :D hahahaha….

Tror inte att vi här inne kan hjälpa dig, eftersom vi älskar kaniner.. vi äter inte dom.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
testa www.kanin-net.nu
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Kul liv. ^^
Men varför är ni så taskiga jämnt? Ser inget som verkar så värst oseriöst i texten. Ni behöver ju inte vara så negativa och fälla konstiga kommentarer bara för hon frågar hur man tilllagar kaninkött! Och om du nu Taci och Twinklys tycker att hon verkar oseriös eller konstig eller vad ni nu tycker BEHÖVER ni ju inte skriva det. Det blir bara en taskig stämmning på sidan. Hur skulle ni känna er om jag började skriva, "Kul liv"" Vad rolig du är" (ironiskt) som ni just gjort, när ni frågade hur man t.e.x odlar Dill?
Hon kanske är seriös? Det finns faktiskt människor som äter kanin. Sidan heter ju endå Kanin.Ifokus.se och då kanske hon trodde att vi visste något om hur man tilllagar kaninkött.
Men Malin81 Strunta i vissa medlemmar på denna sida då dem alltid ska vara otrevliga. Men den hemsida som MarHai skickade kan du testa på, då den frågan kommit upp där förut tror jag.
Visst kan det vara en seriös fråga, men vill man seriöst ställa sig och laga till kanin så tror i alla fall inte jag att man skulle ta ungar av en dvärgras. Knappast värt besväret, oavsett vilket tillagningssätt man väljer…
#6, men snälla nån, det här är ett forum för människor som tycker om kaniner, självklart är det något stötande när någon slänger in en sådan kommentar, o jag tycker det är helt uppenbart att det är ett troll.
Det handlar faktiskt om matlagning egentligen isf, så varför inte fråga matkunniga personer? Vi som hoppar, kelar o ställer ut våra kaniner skiter väl för *** i hur länge de ska koka.. Ursäkta, men jag blir lite upprörd, eftersom jag tycker det är fruktansvärt respektlöst att slänga ur sig sånt här. Vore det sånt här vi ville ha här på forumet tycker jag det borde finnas en egen kategori för Tillagning av kanin, men det finns det ju inte, därför anser jag inte att det hör hemma här. Även om detta nu är ett troll, vilket som sagt känns helt uppenbart.
Är trådskaparen seriös med sin fråga har hon kommit fel.
Håller med Taci, detta är inget forum för tillagning utav kaniner utan hur man sköter dem som HUSDJUR. Kommer man in på en sida där det finns kaninfolk som älskar kaniner som en vän, borde man förstå att det inte är speciellt passande att ta upp ett sånt här ämne.
Visst, det är inte fel att äta kaninkött, men varför inte gå in på någon matsajt och fråga istället?
#6 Jag håller med dig där, Men man behöver inte bli så otrevlig. Man kunde skriva som jetaime och baralisah istället.
#10, varför ska jag skriva som Jetaime eller Baralisah? Jag är Linda, o uttrycker mig på mitt sätt.
#11 Man kunde formulera det på ett trevligare sätt. det var det jag mena när jag skrev deras namn och ders texter. Men du och Twinklys skrev två väldigt onödiga kommentarer och som kan uppfattas som lite "otrevligare"
#12, Det är din åsikt. Jag skrev min kommentar för o visa hur löjligt jag tycker inlägget var.
Men såna kommentarer kan man faktist hålla för sig själv.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#14, kommentaren som TS skrev från början då, sådana ska man inte hålla för sig själv? Ok.
Kan vara bra o veta vad sidan går ut på, för jag vill iaf inte mötas av sånt här skräp på ett forum som jag går in på för att jag älskar kaniner.
Har aldrig kokat kanin, aldrig smakat och inte ens tänkt tanken att göra det. Så jag har ingen aning om hur man gör.
Och på denna sidan tror jag inte det är så många som vet hur man gör, men om någon vet så hoppas jag den personen kan hjälpa dig..
Men, jag hoppas ni tar väl hand om kaninerna innan ni ja… gör det jag inte skulle göra… men iaf, så ni ger dom ett värdigt liv så de inte lider.
#15 Som jag skrev förut, Hon kanske trodde att vi kunde sånt då sidan heter KANIN.ifokus.se. Hur ska människor veta att denna sidan inte tar upp hur man tilllagar kanin då de aldrig varit aktiv medlemm här? Hon kanske bara hitta sidan via google tex.
---trådstart---
Vi var på ett matforum och blev länkade hit.
Vi är ledsna om vi trampade någon på tårna.
Det är väl inte helt opassande att skriva i ämnet mat och utfodring?
#18 Vad hette matforumet?
Måste säga att det lät väldigt konstigt. Finns förmodligen fler mat-kunniga personer på ett matforum, än vad det finns på ett kaninforum.
Mat och utfodring gäller vad kaninerna ska äta, inte hur dom ska bli ätna.
#17, jag har sett vad du skrivit, därför frågade jag en Medarbetare hur dom egentligen ser på saken.
Jag menar bara, att om detta är ok att skriva. Är det då ok om jag gör detta inlägg tex:
"Jag har köpt in ett par kaniner, av rasen hermelin, som jag tänka stycka o göra smycken av. Har sett många ha det i andra länder, o nu vill jag prova själv. Hur skär man bäst av senor, vilken såg är att rekommendera? Någon som har erfarenhet? Tack på förhand!"
Bara för det inte är lika vanligt som att tillaga kanin så handlar det fortfarande om kaniner, o jag är seriöst intresserad av detta, så varför ska jag inte få hjälp på KANIN.ifokus? Hade någon skrivit det inlägget hade attityden varit en helt annan..
#18 Du har inte gjort någonting fel! Du behöver inte heller vara ledsen. Men kolla på den sidan vi länkade till dig, där finns det nog medlemmar som kan hjälpa dig.

Håller faktiskt med de som tycker att trådskaparen skapar ett negativt intryck med tråden.
KiF är förvisso en sajt med kaninen i fokus, men detta fokus ligger på ömhet och kel, där medlemmarna ser sina kaniner som familjemedlemmar, att referera en kanin som middagsrätt, torde bli kannibalism i de flesta ögon.
Men jag ska även tipsa trådskapparen (även om jag också är övertygad att detta är ett TROLL) om en sida för de som är intresserade av kaninen som mat, så blir ingen åtsidosatt.
Finns recept till vänster…
#23 "KiF är förvisso en sajt med kaninen i fokus, men detta fokus ligger på ömhet och kel, där medlemmarna ser sina kaniner som familjemedlemmar.."
Precis!!

#24 Håller också med det där… Men kan erkänna att det var lite taskigt av mig att skriva sådär, tog för givet att det var någon som tyckte det var skoj att skriva sånt här. Vore lite mer passande att skriva detta någon annan stans än på en sida där folk skriver om djuren de älskar och inte hur de ska tillagas.

Är helt övertygad att trådskaparen bara vill jävlas…..
Klart trådskaparen vill väcka folks diskussionslusta och det har hon ju lyckats med också…
troll varning
asså läs på hennes presentation , hon älskar kaniner , ofta liksom
Tänkte bara inflika att man man måste ju inte skrika troll direkt när det kommer opassande inlägg. Här tror jag helt klart att rör sig om någon som vill vara lustig. Men det kan också hända att en seriös medlem glömmer att logga ur och barn eller andra går in och skriver för att vara roliga.
#29: varför skulle man inte kunna tycka om kaniner och samtidigt äta dem? o.O
Jag gillar kossor men äter nog nötkött ändå. :P
Kanske man inte direkt äter de kaniner som är ens husdjur, men flera har säkert uppfödning av slaktkaniner, med kelkaniner vid sidan om. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#31: Det tänkte jag också.
Bara för att man äter kaniner, så är man ju inte kaninhatare för det?
Jag skulle kunna tänka mig att gå över mer till kaninkött och ev slakta själv i framtiden, just för att ha mer koll över vad jag faktiskt får i mig, hur djuren levt och blivit slaktade.
Men jag älskar fortfarande kaniner för det!

Jag har en jättebra idé! Nån medis kan ta bort denna tråd, visst var det en super bra idé? :D
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#33 Brilliant, gud vad smart du är! 
Oavsett anledning till att starta denna så hör den ju inte hemma här.

#34 T o m jag blir "importerad" av min smarthet ibland 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#35 Ha ha, ja ibland drabbas man av genialiska ideér! 
Hoppas någon medarb dyker upp och kan låsa den här tråden snart då.
Eftersom diskutionen är över (?), och det är en opassande fråga på KIF så låser jag tråden :)
Om någon tycker något annat går det ju alltid att låsa upp den igen ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com