Bilder på era vattenskålar
Jag skulle vilja se bilder på era vattenskålar. Ni får gärna beskriva vad som är bra och dåligt med dem.
Jag skulle också gärna vilja ha tips? på bra skålar med bra hållare så att kaninerna inte kan välta dem, även skålar som är lätta att plocka ur hållaren.
Kastanjegårdens Kaniner
Har ingen bild just nu, men jag har vattenskålar som hänger på burgallret, och så trycker jag till dem så de sitter fast ordentligt så de inte kan välta omkull dem så vattnet rinner ut och fryser.
Var nyss ute och fotade några halvbra bilder (frös så himla mkt! :P) men hoppas de duger.
Först ut: Sagas vattenskål, liten plastskål som hängs på burgallret.
+ Lätt att rengöra, hålls ren oxå :)
- Liten, kunde vara stadigare
Den var billig oxå så man kan köpa många utan att bli helt pank. ;)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Man ser kanske inte skålen så bra, bilden är tagen för ganska länge sen och inte för det här syftet om man säger så ;)
I alla fall har jag ganska djupa plastskålar som man hänger på gallret. Dem sitter bra, men är lätta att ta bort. Hade turen att hitta dem gratis på en djuraffär som skulle stänga.
#1 Okej, men när du ska byta vatten och ta bort skålarna från nätet, skvätter inte allt vatten ur då, eftersom de sitter ganska hårt fast? Hoppas att du fattar vad jag menar ;)
#2 Okej, jag gillar sådana gråa skålar dessvärre så har jag för tillfället inget bra nät som man kan sätta dem i "/.
#3 Nepp, den bilden duger inte >=(….(hihi :P). Vart någonstans köpte du dem?
#4 Den skålen måste dem väll välta ut direkt? eller det är kanske bara mina kaniner som gillar att välta sina vattenskåler så fort man ställer in dem =P
#5 Okej, vad lyxigt att få dem gratis;)
#6 Okej, är kermikskålar dyra?
Ni får också gärna skriva vart era skålar är köpta/vart man kan köpa dem.
Kastanjegårdens Kaniner
Jag har svarta keramikskålar till alla mina. Har köpt 3 set. Så till kaninerna ute har jag dom stora skålarna. Och inne har jag dom små.
Köpta på IKEA, 2 för 39 kr. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40118917
Inga andra skålar jag har testat fungerar för mig. Ute har jag inget nät eller galler så får inte fast några skålar.
Nackdelen med keramik är ju att de kommer skräp i dom rätt fort. Men har löst de genom att ha skålarna på tegelstenar, två ovanpå varandra. Sen har jag värmelampa ovanför så de inte fryser.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Haha jag måste säga just nu sitter morris och klunkar jättehögt det e så kul när han dricker :P
Men jag har en keramikskål men den är för lätt så den måste alltid stå i ett hörn (det e ju så kul att välta omkull sin skål så att hela buren blir blöt tydligen) Nu har han inte puttat omkull den för det går inte :P
Det dåliga med skålen e att den kan välta omkull och att det blir mycket smuts i den och ibland bajsar han i den (hur lyckas man :P) så man måste byta ganska ofta. Men morris klarar inte att dricka i flaska. Har tyvärr ingen bild!
/Elvira :D
Jag använder huvudsakligen ferplastskålar som vattenskålar till mina kaniner. Skålarna är av mjukt plast och kanten går att ta av, så det är jättelätt att få ut isen ur skålarna. Här är en bild: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_thumb.php?img=images/AtlasskalL.jpg&w=80&h=75 , men skålarna jag har är av en större modell. Använder också 1l stjerneskålar åt några kaniner. Skålarna är av hårt plast så kaninerna gnager inte sönder dem i första taget. De spricker lätt på vintern. De är också ganska svåra att få fast i burgallret. http://www.benie.dk/FOTO/1%20liter%20skaal.jpg
Har även akitaskålar, men de funkerar i huvudsak som matkoppar.