Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 422 ggr
DodeN
0

Ta in och ut kaniner

Min ena kanin har varit hos en släkting medans vi varit borta under jul och nyår. Kaninen har bott ute sedan i sommras och hon hade sin utebur med sig. 

Släktingen ringde och var orolig nu över kylan men jag sa att kaninen klarade sig bra trots att det är kallt och att om man tar in kaninen nu kan den få värmeslag. Sa även att hon kunde lägga in mer halm och ge kaninen varmt vatten osv. 

Idag när jag hämtade kaninen så hade hon tagit in den i huset för hon tyckte så synd om kaninen. Den satt i ett hörn och känns varm men inte het. Tydligen var det minus 20grader i förrgår och då togs kaninen in. 

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, måste hon vara inne nu tills våren eller kan jag ta ut henne igen? 

Jag har ställt hennes utebur i köket och öppnat balkongdörren, hon skuttade ut direkt och har suttit på balkonen i snart en timme. Hon vill inte gå in och jag kände på hennes öron och de är varma. Idag är det inte mer än några minus, och på bakongen blåser det inte. 

Den andra kaninen vi har bor annars i köket men de kan inte umgås utan slåss även när en är i bur och den andra får skutta fritt. 

Tänkte låta henne få skutta runt i både köket och på balkongen ett tag till, den andra kaninen sitter i sin bur på bordet så de inte kommer åt varandra. Direkt började innekaninen anfalla utekaninen trots att hon satt i buren. 

Men är det någon som vet hur fort de börjar tappa vinterpäls? För bägges skull så är det bäst om de kan bo på var sin plats. Utekaninen älskar att få vara på balkongen och sitta och spana.

annaforsgren
0

Jag tycker du ska fortsätt ha henne ute, annars så kan hon lätt bli sjuk:) För några år sedan när vi hade våra första kaniner så tog vi in dem ibland på vintern (vilket inte var bra) Och den ena kaninen fick lunginflamation och fick äta medicin.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

hnlkjljlj
0

Ta ut henne direkt och stoppa massor med halm i buren. Om hon bara har varit inne i ett dygn så ska hon inte ha börjat tappat pälsen än. Det kan du ju dessutom se eller hur:)

Du skriver att hon dessutom har väldigt varma öron och skuttar själv mot balkongen (kylan), lita på henne då och låt henne komma ut.

Det brukar börja tappa sin päls efter ca en till två veckor efter klimatförändring. Men när de kommer in så där hastigt finns det en risk att de börjar tappa pälsen nästan på en gång för att de ska kunna överleva och inte överhettas. Men ta ut henne och ha buren på ett ställe där det inte blåser och ge henne mycket halm och precis som du skrev lite varmare vatten än kallvatten.

Lycka till /Linda

DodeN
0

Tackar, jag har precis tagit ut buren och hon blev jätteglad. Har lagt massa halm i bodelen och flera filtar i andra delen av buren. Hon är inte jätteförtjust i halm men går in där när det blir kallt. Satte en filt framför dörren med så det inte blåser in något alls.  Hon var lite kall om öronen nu men hon får skutta runt så får vi ha lite koll på henne. 

Tittade på pälsen och den ser ut som den gjorde innan vi åkte bort så det blir nog bra. Tur att hon inte blev dålig av att komma in.