Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 943 ggr
tFreaK
0

Har han för långa tänder?

Hej.

Jo det är så här att min kanin Gösta (3 år i April) har nästan slutat äta helt. Förr (ca 2 dagar sen) Var han ett riktigt matvrak, fick ge mat hur ofta som helst. Men nu så vägrar han äta och hans mage kurrar ibland jätte ofta och ganska högt så han är ju hungrig.

Hans beteende har dock inte förändrats mer än att han inte äter, Han är pigg och glad, skuttar, reagerar och tvättar sig som normalt. Bara att han inte äter.

Så jag har tänkt igenom många saker, men kan det vara så att hans tänder är för långa? Jag är inte jätte kunnig i det här området. Men om dom är det,  vad ska jag göra?

Tacksam för svar

/Marie

juliamaria
0

Du kan alltid kolla tänderna, om du har kollat tänderna innan kan du jämföra. Annars kan du alltid ta en bild på tänderna och lägga upp den här, så kan du alltid få vägledning.

tFreaK
0

Exakt hur ska jag göra för att kolla hans tänder? Har aldrig gjort det, Det måste vara lite klurigt eftersom dom inte direkt vill vara still så där, ska man sen öppna munnen också, låter klurigt.

Qepta
0

försök håll kaninen på rygg och prata lugnt med den så den lugnar sig. Sen förösker du öppna munnen och tittar, det är inte så svårt som det värkar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

juliamaria
0

du behöver inte få honom att öppna munnen, du behöver bara sära på framläpparna. Det kan du göra när han sitter upp eller, om han kan ligga på rygg kan du lägga honom i ditt knä och kolla.

tFreaK
0

Ska be min bror hålla honom försiktigt när jag tittar efter, vet dock inte hur normalt ser ut men ska försöka ta en bild som du sa Julia så kanske folk här kan se om dom är för långa.

Om dom är det så är det veterinären som gäller?

juliamaria
0

Ja, då åker man till veterinären så klipper dem tänderna på honom :)

Retzina
0

Det kan vara hans kindtänder också som det är problem med och det kan vara ganska svårt att se dem.

Det är i alla fall bra att han beter sig som vanligt. Bajsar han också som vanligt? Det kan ju vara någon annan orsak till att han inte vill äta, som ont i magen.. eller så är han helt enkelt mätt :P

PS. tänk på att inte ge mer mat bara för att han ser hungrig ut. Bäst är att alltid ge ungefär samma mängd och vid samma tidpunkter.

tFreaK
0

Retzina, Vi tog bort avöring från hans ända igår förmiddag då det fastnat i hans päls runt där. Men det satt riktigt hårt och var svårt att få bort, Jag tror vi fick bort allt men jag har inte sett någon fast avföring i hans bur, knappt man sett kiss sen igår förmiddag. Men han har varken ätit eller druckit så kan knappt ha producerat något.

Just nu är han ute och hoppar och är hur pigg som helst, tuggar till och med lite på sakerna. Jag satte också in en skål med vatten och då drack han jätte mycket.

Han verkar ju frisk, vet bara inte varför han evisas med att inte äta

juliamaria
0

blev det någon bild på hans tänder?

tFreaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte kunnat öppna hans mun, Jag vågar helt enkelt inte :(

Men han tuggar på mina gosedjur så jag förstår verkligen inte varför han envisas om att inte äta :(

Biofage en bild på min lilla sötnos, Inte tagen idag dock.

juliamaria
0

Är du rädd för att han ska bita dig? :/ Det är helt okej att vara rädd för det, kaninbett kan vara rätt rejäla. Jag tycker att du ska be dina föräldrar eller syskon att hjälpa dig, en kan hålla kaninen, en kan hålla isär läpparna och du kan ta bilden :)

Har han haft grenar och ordentligt med hö att slipa tänderna med?

tFreaK
0

Jadå han har haft Hö, och sån majs som ska vara till för att dom ska slipa ner tänderna, även en annan sorts pinne som ska vara till för det.

Jag är itne rädd för kanin bett, mer att göra honom illa eller nått :(

hnlkjljlj
0

Hej

Pröva att ge honom ca 5 droppar Miniform i munnen med plast spruta. Miniform finns på apoteket (medicin mot spädbarns kolik) rekomenderas av veterinärer. Din kanin har förmodligen gaser i magen eller förstoppning då låter magen på det sättet du beskriver.

Pröva med lätt massage på magen samt Miniform och köp även lite paraffin olja och ge honom detta. Det smörjer upp och gör det lättare för honom att bajsa.  Han verkar vara i ett piggt tillstånd ändå  men det kan vända snabbt så gör detta på en gång. När han kan bajsa igen så ge honom mycket Motion. Så fort han kan bajsa så brukar aptiten komma. Läs gärna även inlägget Nedsatt mag och tarmmotorik ("trummsjuka") här på kanin i fokus.

Det kan vara så att det är tänderna som är orsaken till problemet.

De kan ha blivit för långa om din kanin föredrar pellets framför hö och att han i princip får äta sig mätt på pellets, då äter han inget hö och nedslipningen av tänderna fungerar inte som det ska, tillslut kan det då växa som små piggar på insidan av munnen som skaver mot tandköttet och kaninen får så ont att den inte vill äta. När den slutar äta så börjar magen krångla. Nu är din kanin bara i förstadiumet. Har kaninen dessutom fått äta sig mätt på pelletsen så är tarmfloran helt ur balans.

Kaninen kommer bli alvarligt sjuk om den går utan mat en längre tid. Någon måste tvångsmata den. För att få tarmflorebakterierna i balans igen så är det bästa att ta färsk avföring från en frisk kanin som du kan blöta upp och suga upp i en spruta blandat med vatten och ge direkt i munnen. Ta bort pellets och låt honom bara ha hö och vatten en lång tid framöver.

Kom ihåg att läsa innlägget Nedsatt mag och tarmmotorik ("trumsjuka")

lycka till /linda

tFreaK
0

Tack för infon Linda, Jag läste faktiskt den artikeln innan. Men imorgon ska jag ner på apoteket och köpa miniform och den oljan och ge honom. Tror faktiskt att det är förstoppning, även min bror intyder om det.

Tack så jätte mycket för svaren, Jag ska köpa det direkt imorgon och återkommer med inlägg hur det går.

hnlkjljlj
0

Lycka till med Gösta :)

hnlkjljlj
0

Jo det bästa är att blanda ut miniformen med lite vatten och glöm inte att skaka flaskan jätte noga. 

Har du gett utan att blanda med vatten så är det ingen katastrof men man strävar ju alltid efter att ge en så låg dos som möjligt av alla läkemedel. Det jag har märkt är att om man börjar med 4-5 droppar konscentrerad miniform så behövs det kanske 5 droppar koncentrerad miniform vid nästa tillfälle. Vid ett eventuellt tredje tillfälle så kan man då behöva höja dosen igen för att få någon effekt. Så börja gärna med 4-5 droppar utspädd miniform.

Effekt brukar miniform ha efter 1-3 timmar.

hnlkjljlj
0

Kom ihåg att ta honom till veterinären så dem får kika på tänderna. För det kan vara så att även om du löser upp förstoppningen eller gasbildningen så kanske du upplever att han blir bättre men så kanske det är tänderna iallafall som är den bakomliggande orsaken till att problemen med magen uppkom.

Det kan vara så att din kanin kommer igång att äta fast tänderna gör ont när magen inte längre gör ont.  Men att han sedan slutar igen ,när det gör för ont.

Det kan vara fel på tänderna längre bak i din kanins mun som du inte kan se även om du skulle försöka titta.

/linda

tFreaK
0

Tackar för all hjälp Linda, det är så här att vårt apotek hade inte öppet idag, hoppas han klarar sig till imorgon.

Hans mage har inte kurrat mer, han har också ätit hö. Fortfarande pigg och glad men ser ingen fast avföring i buren. Så imorgon köper jag det jag ska och följer din dosering.

Tack än en gång :)

hnlkjljlj
0

Det låter jättebra att han äter hö nu. Försök att motionera honom låt honom gärna springa så mycket som möjligt nu när han kommigt igång lite.

Va bra :) ja gör det.

Vad har han för konsistens på avföringen? Som jag fattar det så kan han bajsa lite eller hur? 

Jag håller tummarna för er.

tFreaK
0

Han får lov att hoppa fritt, han var ute hela dagen igår det kan vara orsaken till att hans mage kommit igång lite och att han ätit hö. Han drack väldigt mycket vatten också vilket var bra. Idag är han fortfarande pigg och som sagt, köper "medicinen" imorgon till honom.

Han har inte direkt bajsat sen han blev stopp, jag ser att han försöker men verkar inte vilja komma ut något, så vi får se imorgon kväll om det går lättare för honom när han fått i sig den oljan och miniformen.

Tackar än en gång att du hjälper mig, mycket tacksamt!!