Vissa ska inte ha djur!
En männsika jag pratade med gav inte sin kanin hö på ett par dagar för att den var inne och hon var allergisk. Och den får bara hö ibland och det verkar som att den får gnagar blanding
Har föräldrarna ingen hjärna, om det här nu är sant?
Jo, dessvärre händer det ofta att kaninerna lever på gnagarblandning & knappt någon hö får dem. Tyvärr letar de nog inte upp så mycket information om kaniner innan de köper en söt kaninunge åt sitt barn!
Not your mom, not your milk.
Man blir så rasande så man vet inte vad man ska säga.
Uppfödare och djurbutiker borde ta större ansvar, drar inte alla över en kam nu, finns många bra.
Sedan borde man inte kunna föda upp kaniner om man inte är 18+ tycker jag.

Det jag tror, det e att många litar på typ djurafärer.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Egentligen ska man ju kunna lita på en affär som ärndå säljer djur och deras mat och saker. Sjukt att man inte kan det.
Jag tycker mest att man ska ge mer information vid köp av kanin, uppfödare/djuraffärer ska se till att köparen vet hur djuret ska skötas.
Det handlar oftast inte om vanvård, utan om okunskap. Om man känner en person som ger fel foder etc. så kan man försöka framföra det på ett bra sätt.

#2 Tack för den du, jag är under 18, men mina små ninusar är hur glada och pigga som hälst. Jag är noga med att de kommer till ett kärleksfullt hem..
#5 En djuraffär i Kristianstad, de som äger den föder själva upp marsvin, de ger alltid med en informationslapp om de djuret man köper. Man får en lapp kvitar om man har djur vana (av de djuret man köper) sedan innan.
Jag vet att det är okunskap, har inte sagt att det handlar om vanvård. Vilket det i och för sig kan bli på grund av okunskap. Tycker att uppfödaren/djubutiken ska se till att de har kunskapen innan de får köpa inte tvärs om.
Har jag sagt något elakt om just dig personligen?
Jag tror säkert att dina kaniner mår bra. Men när det handlar om Avel så är det mycket man ska veta och vad jag vet får man väll inte skriva konrakt om man är under 18.
#8 kunskaps mässig spelar åldern inte så stor roll, under 15 tycker jag dock inte man ska vara. Men det finns jätte många uppfödare under 15 som då har stor kunskap och vet vad dom gör ;)
Nej, man får inte skriva under kontackt när man är under 18, då får en förälder göra det ;)
Nej det vet jag att de inte gör, men det känns lixom som att man ska vara i alla fall 18. Känns lite dumt att inte komma på något mera konkret på varför, men det är så jag tycker.
#7. Nu riktade jag i för sig inte mitt svar till dig, utan det var lite allmänt.
Som sagt, jag tycker att uppfödaren/djuraffären ska se till att köparen vet hur djuret ska skötas.
Nej men jag svarade ändå.
Då är vi överens.

#8 Ville bara berätta att det finns visa som klarar av att föda upp kaniner som är under 18, men det finns också visa som inte klarar av det.
#13, Lika väl som det finns personer över 18 år som inte klarar av det (:
#14 rätt ;D
Jag tror jag vet vem det är åxå :/ Men hö är det viktigaste tycker jag har lite svårt och dyrt att få tag på de men gnagar blandnig ger man inte bara om rullar fram till slut!
Ja det finns det säkert, jag tycker bara att det är ett väldigt stort ansvar :)

som kanske sagt så ska ju deras intag typ bestå av 90% hö! (;
/Elvira :D
Ja så är det också.
Ja och det är ju hemskt att vissa inte får det då.
#13 dom som är över 18 kan klara det sämre än dom som är under tycker det borde finnas en gräns på 13 ca för då blir man tonåring och börjar ta ansvar mmer..
Ja det kan vara så, men jag tycker att det är för ungt vid 13.
Jag tycker att man skulle kunna kastrera alla kaniner som man säljer som inte ska andvändas i Avel. Då kanske man skulle kunna minska det oseriösa pesronerna.

Jag är bara 12 år och har föder upp så smått, jag började när jag var 11 år, men har slutat nu. Jag har svårt för att sälja dem, man kaniner älskar jag! Jag tar stort ansvar för mina kaniner, och lägger mycket tid på dem även om folk tycker jag är ung. Marsvin har jag födigt upp sedan jag var 10 år, så det finns i var fall några som kan föda upp djur även som unga.
Ja det finns så klart undantag.
Jag kan bara berätta hur det var fram tills jag blev medlem här på kanin iFokus för typ 2 år sedan. Då hade alla kaniner jag haft genom alla år endast fått hö på vintern då det är kallt. Gnagarblandning fick dom ibland, men inte alls ofta. Havre fick dom på vinterhalvåret. På sommarhalvåret var kanierna ute och deras burar stod på marken. Varje dag flyttade jag burarna så de alltid hade färskt gräs att äta. De fick färska grönsaker, frukt, knäckebröd(=fibrer) samt så klart fräscht vatten varje dag.
Nu vet jag att det är många här som tycker jag är en idiot som "behandlat mina kaniner så illa", men jag ska säga er att mina kaniner inte dog av detta. De har alltid varit i perfekt hull, friska som nötkärnor och levt länge (De flesta 7-9 år)
Sedan blev jag då medlem på kanin iFokus för ca 2 år sedan. Och som först då började jag försiktigt ge mina kaniner hö året runt, varje dag. Och gnagarblandningar, nej fy för sådant. Havre får dom fortfarande, vilket jag kommer fortsätta ge dom även om jag vet att många är emot det. Sedan får dom ju det andra jag skrev längre upp…
Visst är det så att man litar på det man läst och hört? Man vågar ju inte testa sig fram om man hört något som säger emot. Särskilt inte när det gäller djur och växter. Om någon säger att tex gräs kan vara farligt för kaninen blir man ju försiktigare med vad man ger kaninerna. Men om ens kaniner fått tillgång till obegränsade gräsmängder i alla år innan har man lite svårare att lita på det. Men visst att man blir försiktigare.
Och sen kan jag ju säga så här att mina föräldrar haft kaniner i sin ungdom, särskilt min pappa. Hans föräldrar hade massa kaniner. Dom hade bara hö på vintern och kaninerna mådde jättebra. Är min pappa en dålig, oseriös människa som inte borde få ha djur för den sakens skull? Eller låta barnen ha kanin?
En sak till, jag TROR (absolut inte säker) att en kanin som varit van vid att få hö varje dag sedan den var unge skulle bli väldigt sjuk om den helt plötsligt inte får hö längre. Då är dess matsmältningssystem vant vid att smälta hö varje dag. Kaninen kan säkert också bli sjuk om man helt plötsligt ger den hö varje dag om den inte fått det alls ofta tidigare. Men man får introducera det långsamt och försiktigt så magen vänjer sig.
Jag hackar inte på någon, men ibland tycker jag nog ni överreagerar (vilket jag också gör ibland). Att skriva att folk inte har en hjärna på grund av att han/hon inte gör som en själv är lite att ta i. Däremot om någon plågar sitt djur, missköter eller behandlar illa rent allmänt, ja då kan man ju tala om huruvida dersonen har hjärna eller inte.
Nu så ska jag klä julgranen klart, och sen blir det nog till att krypa ner i soffan med en kopp te och kolla på en mysig julfilm :P
Ha en underbar kväll, och ta hand om varandra!:)
Och, så klart…
EN RIKTIGT GOD JUL!! =)
Kramar/Carro
Tycker inte det är att överregera när kaninen får fel eller dålig mat. Eller inte ens får hö som är basfoder.
#27 Vem vet egentligen om kaninen mår dåligt av det? Man kan inte veta det endast genom att veta att den får "fel" mat. Om kaninen mår dåligt ska den helt klart få annan mat, om det nu beror på fodret och inte nån sjukdom. Mår den bra av det den får så varför hacka? Bara för att någon sagt det är dåligt behöver det inte vara det. Men det förstår man nog bara själv om man kanske gett "fel" mat i hela kaninens liv och den alltid varit frisk som en nötkärna och i perfekt hull. Även om det innebär att man inte gett den hö…
Gnagarblandningen är väldigt fet, det är ju inte bra med för fet mat. Att den inte får hö och istället gräs är det ju ingen som hackar på?
#26: Eftersom kaniner är gräsätare tycker jag att det är okej om deras kost består av just gräs, som ersätts av hö på vintern. Jag vet uppfödare som fodrar 50% hö och 50% gräs på sommaren, fungerar också bra.
Men att bara fodra med pellets/gnagarblandning är inte bra.

#25 Tack, jag är bara lite envis när det gäller ålders gränser som vissa tycker ska gälla alla, men som vissa kan hoppa över. 
#29 Okej, jag kanske skulle skrivit det att detta med gräs istället för hö inte är riktat endast mot just detta inlägg, utan till sajtens innehåll, inlägg, tankar i övrigt:) Det kanske är så att jag missuppfattat lite, jag har förstått att hö är något kaniner inte klarar sig utan enligt vad jag läst på forumet. Men jag har inte läst någonstans att någon tycker det är okej med gräs istället. Men jag ger ju mina kaniner hö året runt nu när jag blivit medlem här. Menade mest bara att kaninerna inte behöver må dåligt för att man inte gör exakt som "alla andra". Äsch, ni förstår nog kanske min tanke :P
Läs detta… Jag vill inte alls verka sur/arg/stöddig eller något när jag skriver. För jag skriver med glimten i ögat, bara så ni vet:) Tänkte bara skriva det så ni inte känner att jag "grälar" eller så. :)
ha det bäst!
kramar

putt
starfall - bra skrivet! håller med dig om allt du skriver! 
visst ska kaniner ha hö, men känner till kaniner som inte får det så mycket och mår ändå lika bra….själv har vi lite problem med att höet tar slut ibland och det kan dröja några dar innan nytt kan införskaffas - men mina kaniner mår fortfarande lika bra….
mina kaniner får hö (oftast, händer som sagt att det e slut ibland), vars 1dl pellets (om dan) samt morötter då och då. sen käkar de ju lite gräs när de e ute. mår prima.
Finns mycket jag har lärt mig av egna erfarenheter när det gäller djur i allmänhet, som andra protesterar mot och vissa har till och med kallat det för djurplågeri :O. men vafan, man kommer alltid ha olika åsikter, olika sätt att ta hand om djur och olika erfarenheter. Huvudsaken med skötseln e väl att djuret ifråga ska må bra både fysiskt och psykiskt, gör det inte det - DÅ e det ett problem. Sen om man tycker att någon tar hand om sitt djur på ett "dåligt" sätt så säg det till personen istället. Kaninen mår väl inte bättre av att man pratar om det på ett forum?
vill inte gräla eller nåt sånt men detta e mina åsikter.

Jag gav inte heller mina kaniner så där jättemycket hö förr, då det var väldigt svårt att få tag på. Men de levde i nästan 7 år ändå.
Och sen när jag började ge dem hö igen, så ville de oftast inte ha.

Jag håller både med
#1, för det är väldigt många barn som tycker en unge är söt och sen orkar den inte med att städa och allt som ska göras, den upptäcker också att den inte är lika liten och gullig som när den var liten(men det finns ju dom som tar det seriöst också såklart
)
och jag håller också med #26, om dom mår bra och har bra hull är pigga och det inte finns några täcken på sjukdommar så kan man ju inte säga att den blir misskött!
Gott Nytt År!

Istället för att skriva på detta forumet om att denna familj inte har någon hjärna, så borde man prata med dom i stället. Man ska ha ordentlig kunskap om den djurart man skaffar, men om så inte är fallet så tycker jag att vi andra som har kunskap har skyldighet att berätta för ägarna hur det ska vara (givetvis på ett snällt sätt). Det tycker jag att folk som har kunskap ska prata med ägaren för djurets bästa.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag tror att vi alla har gett eller inte gett våra kaniner vissa saker.
I början gav även jag gnagarblanding och inte så mycket grönsaker. Idag efter mycket läsning på Zoonen och iFokus har jag lärt mig en hel del. Mina kaniner får stor variation av grönsaker varje dag och dom mår prima allihopa. Även min nyaste som bara åt morötter innan har inte blivit dålig i magen trots att även han fått olika sorters grönsaker. Min ena holländare zorro anlände till mig och var väldigt sträv i pälsen. efter ett ta med bra mat blev pälsen mjuk och fin. Vi alla ger olika saker men som sagt så länge kaninen mår brá och får i sig alla ämnen så klagar inte jag på någon…