Ensidig fodergiva.
Finns det någon baksida med att enbart ge exempelvis morot och knäckebröd?
Nja, det kan ju hända att kaninen exempelvis blir van vid att få endast de sakerna, och sedan inte vill äta någon annan till exempel grönsak.
Å andra sidan kan de tycka att det är roligare med flera olika sorters grönsaker, frukt med mera som godis. :) Så att de får lite variation. Samt olika, nyttiga vitaminer är ju bra för dem att få i sig dagligen. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Men är det på något sätt dålig att ge ensidigt? Att det inte får i sig allt det behöver och så?

tror inte det. bara du ger hö och pellets
/Elvira :D
Hmm. Okej.
Men ska inte kaniner ha grönsaker och frukt varje dag?

Kaniner behöver många olika sorters frukter och grönsaker men hö är ju det viktigaste. Morötter, gurka, banan, m.f. kan du ge efter maten. De behöver ju mycket morötter p.g.a. att det är bra för ögonen, men bara för det ska man inte bara ge morötter.
Knäckebröd ska man bara ge i små mängder.
Men försök att variera vad du ger till din kanin, inte för mycket men ge lite gurka och kanske lite sallad. När du prövar något nytt till din kanin så ska du alltid vara försiktig. Ge lite grann att börja med. Kaniner tål inte alla frukter och grönsaker men gurka och morötter brukar vara den säkraste.
Det handlar inte om egna kaniner, det var någon som sa att han/hon bara gav moröter och knäckebröd . ^^
Tack.

#6: OK, visste inte det :/
Men även om det överlever betyder det ju inte att det är bra. Det känns som att de "ska" ha grönsaker och frukt varje dag för att få i sig det det behöver.
Nêj jag skrev det inte, så då blir det svårt att veta ^^

man kan ju tänka såhär att dom överlever ju utan frukt och grönsaker det gör dem ju i naturen. Men det är ju bra om man ger det. Morötter e ju bra oxå eftersom det e hårdare och därför bra för tänderna. banan och frukter kan man ge som lite mer godis.
/Elvira :D
Men i naturen äter de ju en hel del andra saker. En kanin mår bra av att få en grönsak varje dag tillsammans med hö och en liten mängd pellets. Personligen tycker jag också att man kan varierara kosten lite. Tråkigt att få en morot och ett knäckebröd varje dag ju :))
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Men vad äter det i naturen då? Inte hö och pellets i alla fall ^^
Det håller jag med om.