Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2050 ggr
Micis85
0

kan man ha kaninungar ute?

Jag har ju precis fått hem min 8 veckors holländarunge. Han är  utekanin, och bor i en box i ett stall. Kan man släppa ut han i hagen i snön även fast han är så liten? Eller kan han bli förkyld då?

kaninsnobben78
0

jo man kan ha kaninunge ute  bara om kaninburen är bra eller Hage men bara om kaninen ha ett hus till den så kaninen kan kruppa in iden .jag har haft mina kaniner som har boådt ute burar som står på marken  med hus  nu har jag en fyra fackare till kaninerna  .Kaninen blir inte förkuld  den vid 8 veckor bara ha ett huset  till kaninen och bra inhägade till kanin så inte rymmer eller ett rovdjur  kommer ta kaninen

ElinLi
0

#1 hon menar ifall man kan ta ut den tillfälligt i en Hage så den kan få känna på snön lite.

Micis85
0

Precis…jag menar om man kan ta ut honom tillfälligt i Hage. Han bor ju i ett stall annars =)

monica551
0

Jag Mickis du kan ta ut den i hagen så den får skutta av sig. Men håll koll på temperaturskillnaderna. Om det är 10 grader varm i stallet och minus -10 ute så blir det en temperatur skillnad på hela 20 grader. Då får det bli lite snabb skutt under din uppsickt. Så länge han rör på sig så håller han ju uppe värmen och då blir temperaturskillnaden inte kännbar för hans kropp på samma sätt. Men låt han inte sitta stilla ute i hagen i ett par timmar för att sedan ta in honom i 20 grader varmare miljö.
Då kan dom få lite av en temperaturchock och bli rinniga i näsan, (med eller utan nysningar & hosta).
Detta går förvisso över efter ett tag men det är inte så bra för kaninen att få temperaturchocker flera gånger i veckan.

Kaniner tål kyla men drag, fukt och stora och snabba temperaturskillnader är inte bra för dem.

Är det 10 grader i staller och nollgradigt ute så är det ju helt okey. 10 graders skillnad fixar dom fin fint! (10 grader kan det ju lätt skillja under en vanlig vinterdag från morgon till kväll, men då sker det ju gradvis. Så det fixar dom utan problem). Det är när det blir större samt hastigare skillnader i temperatur som deras kroppar får för stor reaktion.

Så låt honom skutta och ha kul i snön med gott samvete!

Micis85
0

Då ska han minsann få skutta runt i snön nån dag =) Måste nog sätta in en termometer i stallet så jag vet hur stor skillnaden är ute mot inne :)

kaninsnobben78
0

okej! så du menar jag såg fel din sida ursäkta mig 

jo du kan ha din kanin ute i hagen  isnön  jag har haft mina unga kaniner ute i snön hagen   sen tog jag in dom igen om en sund det inte blir kalt för dom.

monica551
0

#5  Vad kul för honom. Ta lite kort så vi andra får se hur han gillar det!