Jag behöver svar & råd (igen haha)
Okej, jag är tillbaka xD
Min lilla Stampe beter sig ganska jobbigt just nu, eller det är jobbigt för mig för det är snubbelvarning hela tiden.
Han har alltid hoppat runt fötterna osv mer eller mindre, speciellt när han ska få sin mat men senaste dagarna är det direkt när han får syn på mig.
Han är väldigt nära benen och fötterna nu också när han skuttar runt, det är svårt att gå kan jag ju säga med den stora snubbelvarningen haha.
Jag har fått två olika anledningar till detta.
En säger att det är för han vill ha uppmärksamhet (han lugnar sig så fort jag sätter mig ner på golvet) och en annan säger att det är för han vill…ja para sig helt enkelt.
Han passar mig även när jag sitter på golvet, vaktar starkt så ingen kommer för nära vilket vi håller på att träna bort med väldigt små framsteg.
Så, är det mer troligt att det är parnings beteende än uppmärksamhets sökande ?
Verkar som han tycker att du är hans och ingen annans ;)
Är han kastrerad? Annars skulle jag rekommendera det.

Haha, jo man kan lugnt säga att han tycker det xD
Nej, han är inte kastrerad än men vill det i och med att det är bäst för honom, eftersom vi inte ska avla med Stampe osv.
Bara det att mamma är tok emot det och det är hennes kanin, hon gillar inte tanken att söva ner honom och sen stygn osv.
Men jag arbetar på saken att övertala henne, några tips? ifrån någon att få henne att förstå ?
Vissa hanar skvätter, och det kommer han förmodligen inte göra någon gång om han kastreras. Ni kan köpa en hona och ha som kompis till honom om ni vill =) Det funkar oftast bäst med kastrerad hane + hona.
Han kommer förmodligen sluta med det där beteendet också. :)

Han har inte skvätt men enligt mamma som haft han kanin förut, så gör han visst "rörelserna" för att skvätta men det inte kommer något.
Personligen så vill jag att han ska kastreras och få en kanin kompis för han skulle må mycket bättre av båda två i slutändan. Bara det att mamma just nu vägrar trots mina små föreläsningar xD
Hon säger bara "Ludde gick det jättebra med trots att han var okastrerad."
Mitt svar på det är i princip, Ludde var en annan kanin och inte Stampe o.o
Haha, föräldrar är inte lätta :P
Säg att han förmodligen kommer bli mycket tamare, lugnare och snällare om han kastreras. Vissa hanar blir ju faktiskt det.
Lite får man ljuga också, fniss 

Nej, speciellt inte när dom är lika envisa som en själv xD
Jag ska prata med henne ikväll och ringa vetrinär imorgon för lite mer information och så som jag sen kan ge mamma om hon krånglar fortfarande (:
Mitt i allt så är jag livrädd att han inte överlever narkosen osv, med min otur i livet liksom…
Gör så :) Ja det finns ju alltid en risk. Dock är inte risken stor. Ofta går det fel om kaninen har något medfött fel. Har han härstamning kan du försöka kolla upp om det finns några sjukdomar i släkten.
Så var min hane också ^^. Jag var jätterädd att jag skulle trilla eller liknande xD. Men lite gulligt var det allt ;). Han skvätte även när man gjorde rent i hans toa, antagligen för att det luktar lite starkare då. Nu är han kastrerad, för snart 2 veckor sedan så hände det. Visst han är lite lugnare så eller nu, men han har ju fortfarande samma personlighet :D. Han skvätter inte heller och bryr sig inte om man gör rent i hans toa. Var jätte nervös innan vi lämnade honom till veterinären Men allt gick jättebra och såret var någon cm stort. :D Är glad att jag gjorde det, för nu behöver han inte bli stressad av alla hormoner och han kan vara tillsammans med en hona :).
Emma

#7 Saken är den att henne vi köpte honom av lurade oss med att han var renrasig, vilket han i princip inte garanterat är…Så jag litar inte på henne om man säger så .__.
#8 Jo, det var gulligt i början tills det blev värre…Och det blev värre så himla plötlisgt bara efter en natt o.0 Kanske har med att göra att han är i slutet av sin tonårsperiod ?
Jag hade ett prat med mamma idag, hon vägrar fortfarande dock men jag lirkar allt jag kan :D