Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 351 ggr
Kristall
0

Angående vaccinering. ?

Jag ska ju skaffa en teddyhona ~ våren 2009. Eventuellt från Sverige, och då kan det ju kanske bli från Skånetrakten.

Då undrar jag, behöver man vaccinera? Alla kaniner, eller endast liksom "importen"? Och i så fall, mot vad? (:
Tänkte för det finns väl vildkaniner i Skåne? :) Har inte vaccinerat någon av mina nuvarande kaniner, finns inga vildkaniner här och de kommer inte i kontakt med andra kaniner för tillfället, så. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Charlie föddes i Skåne och jag har inte låtit han vaccineras :) Jag bor i Dalarna.

Kristall
0

#1: Okej. :)
Det har väl att göra med om kaninen bor inne eller ute när den köps? :P Alltså om den t.ex. ätit gräs, som vildkaniner kan ha varit på. :)

Elina.
0

Man vaccinerar inte kaniner i finland.

Du bör ha kaninen i karantän i minst 1 månad ifall du köper in från utlandet.

Kristall
0

#3: okej… på vilket sätt i karantän? Annan bur/hage osv? Skäms

Tänker köpa från Sverige om alls från ngt annat ställe än Finland, då. :)

Jetaime
0

Alla mina kaniner är vaccinerade iallafall :)

Även mina imorter var/är det, men jag har haft dom/den i "karantän" sen jag fick hem dom. Jag hade dom i avgränsade burar och hagar, och tvättade händerna efter varja gång mellan importerna och dom andra kaniner.

Men jag skulle iallafall rekomendera att man vaccinerar sina kaniner, även om det är dryt så känns det ändå värt det. Speciellt nere i skåne har det ju varit mycket kaninpest. men det är upp till en själv :)