Varför vill han bli kliad under hakan?
Min lilla Beige-Bertil stryker hela tiden sin underkäke mot mig ungefär som katter gör. Han har gjort det ett tag nu och idag gjorde även Stampe så på mig.
Vad betyder det?
han markerar med en körtel de har där sätter sin lukt alltså på olika saker!
Ja, men varför?
#2 "Mitt revir" typ :)

jag försöker sätta ihop två kaniner och så lät vi den "nya" kaninen vara själv i buren då markerade den överallt! När den "gamla" kaninen kom blev den jätte förvirrad!
När kaniner stryker med haken är det för markera revir, "det här är mitt revir" så kan andra kaniner känna doften från den tidigare kaninen. Samma med när de skvätter urin, då markerar de sitt revir.
Jaha, de gör alltså så för att tala om för varandra att jag tillhör dem?
#6 Tror det är så, ja :P
Är det typ för tala om att de gillar en eller är det dominans kaninerna sinsemellan det handlar om?
Känner de bara lukten av varandra och tala om för varandra att "ja visst, du var här förut, men nu är jag här så om Du kommer tillbaks så har jag tagit över ditt revir!"
Kan det bli så som det blev för tjejen som skrev ett inlägg om hur det kan gå om man pussar 2 hankaniner efter varandra, jag menar att de blir arga och biter mig till slut då de gått och känt lukten av varandra?
Det är ju helt oundvikligt att jag hanterar dem efter varandra…

#8: Den markerar dig för att du ingår i familjen(kolonin), som du själv säger i #6:
Däremot tycker de inte om att bli kliade under hakan just för att en av deras doftkörtlar sitter där, de vill själv bestämma vad hakan ska strykas mot.
Jaha ja, men då behöver jag ju inte bekymra mig mer över det! Det är alltså bara för att putsa lite på familjen, ingenting som kan utvecklas till något aggresivt?