Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7610 ggr
batklapp
0

Har din kanin haft mask?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har din kanin haft mask?

Har det någonsin sett ut såhär i så fall?

------->

Alla bilder jag har sett på mask har sett annorlunda ut.
Men nu har jag hittat två stycken sådana här maskar (?), mer eller mindre inbakade i Mysslis spillning, och jag kan inte komma på något annat det skulle kunna vara. Hade de bara rört sig hade jag ju kunnat vara säker..

(bilden är något arrangerad, maskgrejen satt mer tätt inpå, lite "inbakad" förut, men sen petade jag på den och flyttade den. jag blev dock inte klokare för det.)

moonsi
0

hon har inte ätit ris då ??

annrs så ser det ut som sån mask katter brukar få.

har du prov petat på den ??

Zvintos
0

När mina haft mask har det inte sett ut sådär iaf.

batklapp
0

#1: Nix, han har inte ätit ris. Inget annat som ser ut sådär heller, vad jag kan komma på.
Allt annat han ätit är nedbrutet, så resten av bajset ser ut precis som det ska, om dessa vita små klumpar skulle vara något han ätit så skulle de ju vara lika nedbrutna som resten?
Jag har petat på "maskarna", och jag tror jag inbillade mig att den första rörde sig. Kanske. Jag var lite skärrad. Den andra var iaf död/rörde sig inte.

[Niike]
0

Ser mer ut som något slags ägg. Typ myrägg. Men vad skulle den göra där Flört Jag vet att man kan köpa något på Granngården som kollar om kaninen/djuret har mask. Vet inte alls hur det funkar, men tror att man skickar in det någonstans som ett prov, och så får man svar. Är dock osäker, men tipsar om det iaf.

batklapp
0

#4:  Tack för tipset!

På apoteket finns nåt som  heter "Kolla masken" eller något sådant, nån låda som man skickar in till nåt labb. Fast det resultatet är inte säkert, står det i apotekets broschyrer.

emms
0

Min kanin har haft mask en gång och dem såg inte ut sådär. Mycket smalare och längre typ. Men det kan ju vara npgon annan sorts mask.

Emma

Sashhi
0

Kan vara någon parasit kanske? Eller vad vet jag. När du har den där "Kolla masken"-saken, om du nu köper det och står att det itne är mask, så kanske det är bäst att ta till veterinären?

Not your mom, not your milk.

annaforsgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när mina kaniner hade mask så hade de soplmask som ser ut såhär

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

emms
0

#8 så såg "mina" också ut. Eller min kanins då ;)

Emma

monica551
0

Det finns massa olika sorters maskar.

(T.ex. spolmask, piskmask, hakmask, bandmask, hårmask etc).

Och de ser olika ut i ägg/larvstadiet och i utvecklat stadie.

Så det är troligen mask du fått på din kanin.

Är inte apotekets test någon sorts "gör-det-själv-test".

Mitt råd är att sända in avföringsprov till SVA. (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).
På denna länk får du mer info hur du går till väga:
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Trackundersokning---allman/

PÅ denna länken hittar du prislista på olika Parasitologiska tester:
http://www.sva.se/upload/pdf/prislista/prislista%202008/Parasitologiska%20undersökningar%20II.pdf

Alla priser är exkl. moms samt att en expeditions avgift på 25:- tillkommer. Betalning = Faktura 30 dagar netto.

Lycka till!

batklapp
0

Tack så hemskt mycket till alla!

Särskilt nummer #10 för bra information.