Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2731 ggr
CuteJessika
0

Är det bra pellets till utekanin?

Min dvärgkanin som har haft problem med förstoppning har jag ju bestämt mig för att byta foder åt. Hon bor utomhus året om och sover inte i sin koja fast det blir kallt (kojan är wc för henne Obestämd) Jag hade fått tips? på bra foder i en annan tråd men dessvärre fanns de inte i finland, hade glömt att skriva att jag inte bor i sverige..

Här hittade jag denna pellets:

Supreme® Science Selective Rabbit 3kg

A nutritionally complete and balanced diet for rabbits.

• High fibre – 19%
• Promotes dental wear
• Mono-component, fully extruded diet
• Prevents selective feeding
• Promotes growth of beneficial bacteria within
the digestive system
• Contains Linseed, a great source of Omega 3 & 6
for healthy skin & coat
• Highly palatable
• No added sugar or artificial colourants

Ingredients
Alfalfa, wheat & wheat feed, soya hulls, flaked peas, linseed (2%), soya
& soya oil, sugar beet pulp, salt, lysine, methionine, choline, vitamins and minerals, aniseed & fenugreek flavour.

Analysis
Protein 14% Vitamin A 10,000 IU/kg
Oil 4% Vitamin D3 1,000 IU/kg
Fibre 19% Vitamin E 50 mg/kg
Ash 8%
Calcium 0.6%
Phosphorus 0.4%
Copper 10mg/kg

Är detta ett bra foder till min kanin?

teddykaniner
0

Hej! Jasså,du bor i Finland? Jag med ;).

Tjaa..det finns en massa pellets..tex Lottie (finns iaf här i finland?),Menu osv.

BTW.Vart i finland bor du då?

Med vänlig hälsning,
Jenny

CuteJessika
0

Okej, men är Menu pelletsen bra? Den finns här i jakobstad :) Funkar den som jag skrev om i mitt första inlägg?

Var bor du då?

CuteJessika
0

Ojdå, jag skrev lite otydligt… Jag menade ju att jag hittade

Supreme® Science Selective Rabbit

i djuraffären här .. men jag vet inte om den är bra?

Elina.
0

Hobby plus, genesis, rodo r breeder, altromin mm finns också att få tag på i finland. Hobby plus är väl kanske billigast, 25e/25kg, men kilopriset blir lite dyrare om man köper i lösvikt.

batklapp
0

Jessika:

Glöm för allt i världen inte att vänja din kanin vid det nya fodret, lite i taget!

Blanda i början! Annars kan matsmältningssystemet löpa amok helt och hållet.

batklapp
0

Jämför själv!

näringsrekommendationer

Kristall
0

#4, var finns Hobby Plus? (: Alltså vilken butik oså. :]

Har för mig att jag har sett det på nätet, men det måste ju bli jättedyrt med portot… :S
Har också kollat på Genesis, men det blir nog för dyrt i längden med fyra kaniner.

*Sorry CuteJessika att jag lånar din tråd lite…*

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

#1: Jenny det heter Best Friend Menu, tror det var det du menade (?). :)
#2: Jag ger det till kaninerna för tillfället och det är ju bra, eller helt ok, men har hög fetthalt. :] Lottie är annars bra, och finns i Jakobstad (Prisma tror jag har Havre & Vetekli/Maskros & Linfrö). :)

CuteJessika
0

batklapp:

Nej, jag tänkte såklart vänja henne vid fodret men jag ville inte ens börja innan jag vet om fodret är bra :)

Det verkar ju perfekt förutom att det innehåller 1% för mycket protein och 4% olja sammanlagt. Är oljan allt för mycket eller kan jag ge fodret tillsammans med hö och grönsaker?

CuteJessika
0

Fodret var även ganska dyrt, i kronor ca 850 för 1,5 kg.. Men det spelar ingen roll för mig om fodret bara är bra?!

Kristall
0

#10: Du har en nolla för mkt där. :)
Har själv testat den pelletsen kom jag på nu, till min nu bortgågna lite kräsna honkanin. :) Hon gillade faktiskt den! Och höll ett bättre hull än förut. =) Det är den som finns i Musti & Mirri, va? (:
Testa den, det är värt det! :D

Denna kommentar har tagits bort.
Elina.
0

Har djuraffären inte hobby plus så kan man be dem köpa in pelletsen. Det är ju bra att på förhand kunna meddela djuraffären om man tex vill ha en hel 25kg:s säck.

Kristall
0

#13: okay. :) Har inte sett den sorten i någon djuraffär här i närheten, men kan ju kolla vidare isf. (: Eller beställa. :)
Vet du om nån djuraffär i Österbotten som har då? :) Åker upp någon gång om året. =)

teddykaniner
0

#0: Bor du i Jakobstad? Jag med (A) eller nästan iallafall..:P 3 km till jakobstad :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Elina.
0

#14: Vasa djurcentrum tar in hobby plus vid behov. Ibland kan de även ha någon/några extra säckar i lager. Lönar sig att ringa/skicka mejl någon vecka på förhand och fråga ifall de har pelletsen i lager, om inte så tar de in. Säcken kostar ca 25e.

Kristall
0

#16: okej. :D

CuteJessika
0

Kristall, ojdå det råkade visst komma en nolla för mycket Skäms Jo den finns vid musti & mirri. Jag ska pröva med den då för enligt näringsinnehållet ska den ju vara perfekt Glad

Teddykaniner, va kul :) Ja visste inte att de fanns fler härifrån trakten här på forumet :) jag bor i larsmo men går i skola i jakobstad..