Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 893 ggr
[Zoie]
1

Vattenflaska eller Vattenskål

jo, jag har en vattenflaska till Zoie och funderar på att skaffa en vattenskål som hänger på gallret. Vad är bäst tycker ni ? eller vad rekommenderar ni ? Vattenflaska eller Vattenskål?

(vet inte riktigt vad den här tråden passar i för kategori)

Tina-A
0

Tycker kategorin var perfekt :P

Jag tycker vattenflaska är bättre just för att det kan inte hamna smuts i vattnet. Står buren ute kan det ju ocskå komma smuts med luften och det kommer inte in i en vattenflaska.

Det negativa med flaska är ju att de kan gå sönder och kaninerna får inte i sig lika mycket vatten i taget, men då får de väl dricka några slick extra :) Vilket som fryser först på vintern vet jag inte..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kristall
0

Har du Zoie utomhus? För isf är det bra med en skål, när det blir minusgrader på vintern, då man lätt kan få ur isen och fylla på med nytt vatten, samt att kaninen kan slicka på isen. :)
Bara du vänjer henne vid en skål och samtidigt har vattenflaska i buren (du kanske kan ha en skål i hagen t.ex), så ska det nog gå bra. :-)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

annaforsgren
0

Jag har alltid vattenskål till mina kaniner, jag tycker det är mycket normalare för kaninen och kaninen slipper stå och slicka på vattenflaskan så länge för att få ut vatten.
Det blir lite skitigt i vattnet men det är lätt att byta och diska om man har skål:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Zoie]
0

Tack för svaren! :)  När det blir minusgrader fryser zoies vattenflaska direkt nästan, och det brukar frysa så det inte går att dricka alls. Är det då bättre att ha vattenskål ? jag menar om det inte fryser lika snabbt.

[Zoie]
0

#2 ja jag har Zoie utomhus så då fryser vattnet snabbt om det blir minusgrader.

Kiwanu
0

jag har vattenskål på sommaren, och vatten flaska på vintern ! :D

Mickis1994
0

#4 vattenfryser vid 0 grader. Men skål brukar nog på nåttsätt itne frysa lika lätt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Wera]
0

Jag tycker att keramik skålar är bäst, inte sånna man hänger. På vintern kan det vara bra att ha plast skål om man har dom ute, tycker inte om vatten flaska det kommer så lite ur dom så kaninen får sitta ganska länge och böja sig med nacken och dricka, och vatten flaskor fryser jätte lätt (pipan) på vintern för de är metall, om kaninen biter mkt på pipan och drar osv.. kan det börstöra tänderna har jag hört? :P

Själv har jag keramik skål till Nalle och Isa, vatten flaska till Mumin och My, men det är för dom inte biter och drar i pipan och dom bor i stallet så det fryser inte.

[Niike]
0

Vattenskål är helt klart bäst och även fräshast sålänge det inte hamnar spån, halm osv i den.
I vattenflaskan bildas det beläggningar direkt som är svåra att få bort eftersom det är svårt att diska en flaska. Skålen är lättare att rengöra, och även naturligast för kaninen. Det kommer ofta snålt med vatten från en flaska också.

Tarja
0

Ett tips? om man vill diska sin flaska är att köpa en diskborste för flaskor, en sådan använder jag! Man kan till och med göra rent pipen innuti, då man får en stor och en liten borste :)

Tejoos
0

Jag håller med annaforsgren och Niike, mycket naturligare och bättre med skål.

Zvintos
0

Jag försöker ha vattenskål (upphängbar i plast) året om, men då 4 skålar försvunnit spårlöst har bara 2 av mina 4 vattenskål. De andra 2 har vattenflaska.

Sashhi
0

Mina har plastskålar hängda upp i gallret på vintrarna, funkar super! Vattnet har inte frysit igenom till is en enda gång, även om det kanske varit runt -7 grader på natten.

Not your mom, not your milk.

EvelinaAndersson
0

Jag tycker själv att de är jätte bra att ha vattenskålar nu på vintern,då det är lättare  att byta vatten.För vatten flaskorna måste man ju ta in och sälja ur och ta bort allt de frysna i "pipen"..Jag har nu förra veckan bytt till vatten skålar.

[Niike]
0

Ett tips? när man ska rengöra vattenflaskor är att ta ris/grus eller liknande och lägga i med lite vatten och skaka om. Alla beläggningar försvinner och flaskan ser ny ut! :)

[Zoie]
0

Hittade en gammal matskål idag som jag tänkte ha vatten i, vad ska man göra så inte Zoie har omkull den?

trollhare
0

Jag har idag bara en kanin, och hon är den som fått mig att övergå till skål. Hon hatar nämligen vattenflaskor och har förstört tre stycken. På två har hon "bara" ryckt loss metallpipen från plastkorken, men på den tredje TUGGADE hon sönder metallrören så det blev deformerat. Det var när hon var bäbis, idag är hon lite lugnare. Men nu är det bara skål som gäller…

Den skålen jag tycker är bäst är en tung, stor keramikskål. Den välter inte så lätt.

[Niike]
0

#16 vad är den gjord av?

tesiresh
0

jag har vattenflaska o tycker att det är bättre för att kaninen inte ska bajsa eller så i den. jag sätter strumpor på vattenflaskan på vintern så att den inte fryser.