Kanin med tvångsbeteende?
Hej!
Barnen har just fått överta en kanin av fruns arbetskamrat eftersom pappan i familjen var allergisk. Det är en vädur på ca 1½ år. Hade själv kanin som liten, men det är sådär 30 år sedan så jag minns inget om kaniner. Dessutom gick övertagandet lite hastigt så vi har inte hunnit läsa så mycket.
En sak som jag undrar över är om kaniner har någon slags putsningsreflex för när man kliar den på ryggen börjar den slicka på t.ex. mattan den står på eller på ens byxor. Påminner lite om hästar som kliar varandra.
Sedan skulle jag vilja ha ett tips? på inredning i buren, vi har ju spån i, men det ligger ju inte direkt still när kaninen hoppar runt - brukar man ha något under på botten som t.ex. tidningar?
Förstår inte det där med putsningsreflex så det kan jag inte svara på.
inredning i buren kan vara olika om de bor inomhus elr utomhus.
Inomhus: Spån är bra i toalådan om kaninen går på toa, så kan man ha t.ex. någon gummi matta eller annan slags matta resten av uren om den bor inomhus. Elr så kan man ha toa-lätt (som "trä pellets" det är luktfritt och skvätter inte, antingen i hela buren eller i toa lådan. Man kan också ha spån och halm över för då skvätter det inte spån över hela rummet :P
Utomhus: Spån över hela buren med halm över eller enbart halm i sovhuset.
Det är lag på att kaninen ska ha en sitthylla (funkar med sitthylla man köper i plast på zoo affärer man hänger lätt upp i inne burar, elr så kan man ha ett vanligt sovhus som funkar till sitthylla också.
Några pinnar att gnaga på/stockar? Kaniner ska ha fri tillgång till hö det kan man ha i en hö häck eller bara lägga på golvet i buren.
Rör eller tunnlar kan man hö, mkt uppskattat.
åså ska man inte ge gnagarblandningar :), vilket många gör :/
Ja, pellets ska det vara. :)
Eller en bra blandning med t.ex. müsli (sockerfri) och vete/korn/havreblandning, och utan feta fröer och nötter (kan leda till fetma), inte en sådan man köper i vanliga mataffärer eller djuraffären. :)
+ Obegränsad mängd hö och eventuellt grönsaker då & då. :)
Inget måste men grönsaker ger ju kaninen mera omväxling i dagliga födan och nyttiga vitaminer. :)
Detdär med "putsningsreflexen", så tror jag att kaninen vill svara med att "putsa" dig tillbaka, för enligt den så putsar du nog den. ;) Det är ett tecken på att den uppskattar uppmärksamheten du ger den. :)
Tror inte att det har med tvångsbeteenden att göra. :-)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Det där med tvångsbeteende var bara ett skämt så att säga, jag var mer ute efter om det är någon slags känd reflex hos kaniner.
Det är en innekanin och nu har den faktiskt ingen sitthylla så det måste vi ordna.
Min kanin har också sådana reflexer. Brukar puttsa kudden, golvet och hans hus ^^ men han är lite knasig (A).
Kom ihåg att de är väldigt aktiva djur. Så de bör få vara ute i något rum och skutta av sig några timmar per dag. :)
Emma
Inte den här, tar vi ut honom så hittar han första bästa gömställe. Sedan kurar han där tills vi tar in honom i buren igen. Eller så hoppar han bara in direkt. Kan ha att göra med att han hade tuggat på en kabel hos förra ägaren och blev lite rädd för att vara utanför buren.
Vi har bara haft honom i 6 dagar så han håller väl fortfarande på och bekantar sig med oss och det nya hemmet.
Om ni låter hans bur stå öppen kommer han förr eller senare komma på att han har större rörelsefrihet och upptäcka sin nya omgivning. Förmodligen kommer han uppskatta det mycket mer än sitt tidigare burliv.
Det är jätteviktigt att kaninsäkra hemmet, göm undan sladdar och annat som ni inte vill att kaninen ska gnaga på och saker som kan vara farliga för kaninen.
Om ni ger den grenar mm att gnaga på, några tunnlar och pallar, toarullar att gnaga på och kasta runt mm så kommer han inte behöva ge sig på möbler och annat. Det gör en kanin i brist på annan aktivering.
Fråga gärna om ni har flera frågor och lycka till!
När min honkanin skulle vara ute första gångerna, var hon väldigt osäker, så jag tog ut hennes hus, matskål mm., så att hon skulle ha lite bekanta saker där ute, och genast var hon mindre osäker, utan väldigt framåt och nyfiken efter ett litet tag. :)
Lycka till med er nya kanin. :D
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)