Kastrera ena honan, bra för "flocken"?
För en tid sedan räddade jag en 8mån vädurshona från vanvård.
Hon fick bo i en innebur brevid min andra hona på 8mån. Problemet är nu att jag inte kan låta någon av dem gå löst i huset, inte ens var för sig efterssom de pluttar och kissar hela tiden.
Jag låter dem gå tillsammans i min stora rsathage och det fungerar ganska bra förutom att min första hona hela tiden sticker in huvudet under den andra (hört att detta är en dominansakt för att få de ranglåga kaninerna att putsa sin ledarkanin) varpå den andra honan stampandes flyr undan och blir riktigt upprörd.
De har aldrig rykt ihop ordentligt och jag tror att speciellt min första hona skulle må mycket bra av att få ett "stabilt" sällskap.
För tillfället har jag ingen vinterbonad utebostad utan kaninerna går inomhus och får vara ute på dagarna i rasthage.
I vår vill jag bygga en stor utebur där jag kan ha mina honor och en framtida kastrerad hane.
Jag har funderat lite på att kastrera den andra,nya, honan för att få henne mindre nervös och hispig. Tror ni att detta kan balansera gruppen? Eller borde jag ge upp med att ha dessa honor tillsammans?
Min tomt är tyvärr begränsad och jag har bara lov av hyresvärden att bygga en kaninbur…
suck, ja, vad tycker ni att jag ska göra?
Jag tror att det kan hjälpa om du kastrerar honan :P kanske t.o.m båda.