Varför lägger han sig i toaletten??
Någon som kan hjälpa mig. Jag har precis köpt en kanin på 4 månader. Han är rumsren och gör sina behov i toaletten… problemet är att ibland liksom gosar han ned sig i toan och lägger sig där för att vila. Varför gör han så? Trodde kaniner var renliga…
Undrar också hur pass envis man ska vara när man klipper klorna. Han sprattlar en hel del men har läst att man inte ska hålla fast en kanin då den kan förknippa en med negativa upplevelser. Vill ju att han ska tycka om mig men klorna måste ju klippas….
Äh, mina frassar är helt rumsrena men de vilar också i toalådorna -helt normalt så du behöver inte oroa dig alls. Sedan måste du ju klippa klorna så det är bara att hålla i och göra det så snabbt och bra som möjligt! 
När en kanin sprattlar när man försöker klippa klorna så ska man inte få deras vilja igenom och sluta med att klippa klorna för då kan de fortsätta med att sprattla, de lär sig till slut att när dom sprattlar slipper dom att få klorna klippta, för stunden eller dagen :P
Att kaninen lägger sig i toa lådan vet jag inte varför dom gör, men det är normalt tror inte man kan träna bort det.

Tack för snabba svar!!!
Vissa kaniner är ett elände att klippa klorna, men du kan ha en handuk och linda in han i den, och ha huvudet utanför eller ha lätt en handuk över ögonen inte hårt utan ligger över så han inte ser och är orolig, och så har du en tass utanför och klipper ås vänjer han sig bättre och du lipepr bli riven och han vinner int elika lätt^^ Djurafäärer brukar göra det och jag har gjort det på dom jobbigaste kaninerna jag haft och sedan har det gått utan :)

Bra tips? Veero. Tack!
Om kaninen ligger i toaletten, det är absolut normalt! Man ska låta kaninen ligga där helst om den vill, dessutom ligger de oftast där om det är hyfsat rent.
Not your mom, not your milk.
#2 Bra svar Wera! Kaniner testar precis som hundar tex och märker om de kan slippa undan. Så det är som sagt bara att hålla i och göra det man måste.