Kaniner med nedåtöron hör sämre?
Jag var på öppet hus på djurgymnasiet i stockholm häromdagen och de sa när de visade djuren, att kaniner med nedåtöron hör sämre. Stämmer det verkligen? Har aldrig hört det och tycker att det låter lite konstigt, fast i och för sig vore det ju ganska logiskt eftersom de har öronen som ett "lock". Men jag tycker ändå att det låter så konstigt… jag tyckte inte att någon av mina dvärgvädurar hörde dåligt.
Sedan så sa de att "albinos" såg sämre också. Trodde inte att det hette albino på kaniner. ^^' Visst heter det rödögd vit bara? Sen vet jag inte om de ser sämre heller? Kanske de gör, men tyckte att även det konstaterandet lät konstigt(är så van vid rödögda marsvin som ju ser lika bra som alla andra marsvin vad jag vet).
I övrigt verkade allt annat de sa om djuren stämma. :) Var bara kaninfaktan jag blev lite osäker på.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det är väl rätt självklart att de hör sämre med hängöron? Testa lägga händerna på dina egna öron, visst hör man sämre även om man bara håller händerna där utan att ens trycka till öronen :P
Ang synen så är väl inte det heller så konstigt… Rödögda råttor ser tex sämre än svartögda.
_"Albinos have a number of differences in their visual systems compared to normally pigmented animals. In a nutshell, albinos have no pigment -- no melanin -- in their eyes. This means no pigment in the iris. That's why the iris looks red -- the only color left comes from blood in the capillaries. Albinos also lack pigment deeper in the eye, pigment which normally absorbs light. Without it, light inside the eye scatters. The consequence is that the albino's eye is flooded with light. Over time, the light causes retinal degeneration. In addition to all this, albinos have abnormal neural connections between the eyes and the brain. The end result of all this is that albino rats have very poor vision."
_Mer: http://www.ratbehavior.org/RatVision.htm#AlbinoRatVision
Handlar om råttor men jag antar att samma sak gäller för kaniner..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jo, de lär ha sämre hörsel än kaniner med öronen uppåt…
Albinos, elr vit, rödögd har sämre syn. Ochkaniner med hängande öron hör sämre, det är de jag fåttlära mig. Men minns inte vrf rödögda ser sämre.
Rödögda kaniner ser inte så dåligt att det skulle störa kaninen i "vardagslivet". Man kan tex utan problem utöva Kaninhoppning med rödögda kaniner.

Antalet pigment i ögonen är direkt kopplat till synförmågan.
En blåögd kanin ser alltså sämre än en brunögd, men bättre än en rödögd.
#5 Dem med gråa ögon då? :)
Emma
#5 - Knainer kan inte ha grå ögon, de är oftast ändå åt det bruna hållet?
Not your mom, not your milk.

#7: Du menar #6: va ?
har ni aldrig hör uttrycket: -fan vad du är blåögd…
Alltså vederbörande ser inte saken i sin helhet…och blir lurad.
#7 Brukar inte blåa kaniner ha grå aktiga ögon? ;)
#7 Blåa kaniner har gråa ögon. Har en blå zobelsiames och han har gråa ögon. :)
Emma
Blåa pch zobel kaniner brukar väll ha gråa ögon?
Har för mig att jag läst att de är något blekt i ögonen och de är (som rödögda) känsligare för solljus. Och att se på längre avstånd?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com