Tjock VirreLina! Bantningskur?
NU är Virre alldeles för fet =/ Hon har världens biffigaste halskrage och mer därtill. Vad finns det för bantningskurer som fungerar? Hon är en hona, dvv enligt dem vi fick henne av, men hon är väldigt stor så hon är nog en korsning med ngn större ras. 2,5 år gammal.
Hon får komma ut och skutta nästan varenda dag men ibland händer det att jag inte hinner =/ Hon är utekanin för tillfället.
Ge henne mindre pellets, hur mkt mat får hon? Motionera mkt. Prova att minska pelletsen elr låt henne bara äta hö och ta bort pelletsen, och ge grönsaker :) Vad för pellets får hon?
När Irma var på diet, tog jag bort pelletsen succesivt, och till slut tog jag bort den helt. Hon fick endast snåla frukter/grönsaker. Dock fick hon bara frukt max en ggr i veckan, men eftersom frukt innehåller fruktsocker ska man helst bara ge 2 ggr i veckan frukt till kaninen. Fri tillgång till hö, och sedan lite grönsaker, ev. frukt. Var beredd då på att behöva fylla på vattnet oftare! De dricker mer när de äter mest hö.
Motion är självklart en väldigt viktig åtgärd också! Om kaninen är van vid att gå i sele så ta gärna ut henne på längre promenader i te.x en skog eller annat lite backigt och lummigt ställe. Men om det är snö så ska kaninen inte skutta i det för länge. Om det inte finns snö & det är hyfsat varmt, så kan du låta kaninen skutta omkring i ifallall 30 min.
Not your mom, not your milk.
#3 Varför bara 30 minuter?
#4 - Som minst menar jag då.
Not your mom, not your milk.
#5 Jaha okej =)

Tack då jättemkt allihopa =) Ska gå en sväng i skogen med henne idag tror jag. Hon är jättepigg och gla' när hon kommer ut i skog och mark =D

#1 Hon får nog… 2-3 msk pellets varje dag, vad det är för pellets vet jag inte men det är ganska tjockt.
Saga är också på "bantningskur", pellets får hon lite mindre av nu och hon brukar få komma ut en extra sväng (+ i hagen före det) om dagen, så att hon får springa lös någon halvtimme. Idag fick hon (+ de andra kaninerna då) cirka tre timmars Motion, och bara jag har tid ska jag försöka låta henne vara ute åtminstone ett par timmar per dag i fortsättningen också. ;)
Samt skogspromenader, både roligt och bra med Motion för kaninen. :D Kaninhoppning lär ju också vara ganska bra motionering. ;)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Om hon är utekanin kan hon vara ute i snön tills du ser att hon sitter i ett hörn och inte vill röra sig. Då betyder det att hon fryser..

Tack alla! Både jag och VirrzePirrze (smeknamn) längtar efter snön! Virre tycker det är grymt kul att gräva i snö :P