Dispens för bur, hur svårt?
Jag lovade min kompis att kolla upp det här åt henne.
Hon ska söka gårdsnamn snart precis som jag. Hon har en stor fackbur ca 120x90 som det just nu bor fyra små kaninungar i som just flyttat ut från mamman. Men nu är det så att höjden längst in inte är godkännd.
ca 30-40 cm, hög är den längst in men vid dörren är den ca 60 cm hög. (taket sluttar). tanken med denna bur är att ha kaninungar i, alltså inte stora vuxna kaniner.
är det något idé att söka dispens på den här buren när hon söker gårdsnamn eller är det bara så att dom får bygga om den helt öht?
på bilden syns inte bodelen, den är lika stor som den delen som syns
inga elaka inlägg eller sånt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Tror det bästa är att bygga nytt helt enkelt!
#2: Husen räknas ju inte in i boytan, eftersom dem går att ta bort (och står ju I buren).
Bodelen är ju ändå en del utav buren, och torde då räknas till den totala ytan (och minsta mått gäller då).
#0: Jag skulle byggt en ny bur.
Det är mycket enklare.
Tror det är väldigt svårt att få dispens när det saknas 10 eller mer cm ifrån minsta lagliga mått.
Om det nu är så att buren är till för kaniner under 3 kg så får ju ingen del vara kortare/lägre än 50 cm. Som sagt så tror jag det är mycket bättre att bygga nytt. Eller om det nu är längst in i buren så kan hon väl bara sätta en vägg där höjden går under 50 cm så är allt som det ska. Förutsatt att övriga mått stämmer då…