Sätta ihop hona & hane?
Min Lilla tysk hona Nala är 5 månader gammal. Om hon är könsmogen eller ej vet jag faktiskt inte, hon är precis som hon alltid har varit så jag märker iaf inget på henne. Jag funderar på om det skulle kunna gå att sätta ihop henne med en äldre (1½år) kastrerad hane? Visserligen vet man ju aldrig, men är det lönt att ens försöka?
Jag tror det kan funka :)
Det bästa vore ju om du kan kastrera tysken också. Kastrerar man bara hanen så blir det inga ungar, men honan har ju fortfarande sina hormoner kvar och kommer förmodligen bli sur och arg på hanen när hon brunstar. Det är ju dessutom honan som är mest revirhävdande och det slipper man ju undan med en kastrering också. Så med båda kastrerade borde det gå superbra att bonda dom på ett neutralt ställe där de får lära känna varandra i lugn och ro!
I USA och UK kastrerar de alltid både hanen och honan innan de testar att bonda dom. Och där är det mycket vanligare med kaninpar än här i Sverige.
det låter ju faktiskt rätt logiskt när man tänker efter! ;)
Men om man skulle sätta ihop henne med en yngre hane då, hur sjutton gör man då? Man kan väl inte kastrera hanen fören han är typ 5-6 månader eller nåt?
#2: Det där med grinighet och revirhävdning gentemot hanen beror ju också mycket på honans temperament/personlighet. Har man en undergiven hona, så brukar det inte bli några problem alls. Har inte haft några problem med att honorna skulle bli sura på hanarna när de brunstar.
vet att detta inte har ngt alls att göra med själva inlägget i sig (förlåt för det) men vart har du köpt din lilla tysk? :)
#5 Hon är köpt hos en uppfödare här i Norrbotten :)
#5 aha okej, letar nämligen feter en lilla tysk hona! :)