Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 501 ggr
ToyaPa
0

Nu ar han hemma! (lite farghjalp)

Igar akte vi och hamtade den lille, som ska heta Proske (diminutiv for Prosper, min sambos morfar, haha)

Helt underbar ar han, sa lugn och cool! Han fick lite bachdroppar pa oronen anda, men det var mest utifall att.

Han tvattar sig, och ligger ustrackt och verkar allmant avslappnad, fast han maste ju sakna sina kompisar.

Just nu ar han sakert varm, eftersom han bodde ute innan, men vi har stangt av varmen i rummet han bor i nu. Jag hoppas att det racker, men haller lite koll pa honom.

Om Proske: (Har behover jag hjalp med oversattningar av fargerna fran hollandska/tyska)

Teddy dvarg, fodd 28/9. Zwart zilvervos

m: vit blaogd mf: svart/vit mm. creme-feh vit

f. havanna mf. feh/vit/loh holl. mm. havanna

Flera bilder kommer, har bara mobilkamera just nu… Ikvall far sambon ta o fixa med kameran sa vi kan ta ordentliga bilder.

ssandraa
0

åhh, vad roligt ! :)

Tyvärr är jag inte så bra på tyska ..

skiesabove
0

Teddy dvarg, fodd 28/9. Zwart zilvervos

översatt till svenska…

Dvärgteddy, White svart (ev wienertecknad - blå ögon?)

U: Vit blåögd UE: Svart wienertecknad UU: gul/egern japantecknad wienertecknad (alt. isabella wienertecknad)

E: Brun EE: Wienertecknad Tan/otter egern EU: Brun

Om stammen stämmer, så kommer white-anlaget från den vita blåögda. En brun kan inte bära på otter.

[Niike]
0

Naw så söt han är :)

ToyaPa
0

#3 Ja, han ar helt bedarande, och en riktig charmor, pa ett lite forsiktigt vis.

Igar fick han ga los har hemma for forsta gangen, jag fotade och filmade nar han kravlade/skuttade runt och nosade pa allt. Ska forsoka fa upp bilderna pa datorn.

Han gar tillbaka till buren for att ga pa toa, inte en enda "olycka" har skett pa golvet. Han ar hur mysig som helst att ha i knaet, och att borsta ar inga problem alls, han sitter mest o slickar mig pa handerna.

Igar hade vi gaster, och de blev jatteimponerade over att han satt sa lugnt i mitt kna. Nar jag slappte ner honom skuttade han runt och nosade pa vara fotter innan han lugnt skuttade tillbaka till sin bur. Jag var som en stolt mamma, urlojligt.

Sjalvklart maste vi fortfarande vanja oss vid varandra, nar han ar pa golvet kommer han fram till fotterna men skuttar undan fort om man ror pa sig. Men allt ar ju sa nytt! Hur som helst ar bade jag o sambon vladigt glada over var lille Proske (det kanske marks).

[Niike]
0

#4 Ja du måste lägga in bilderna så vi får se sötnosen lite mer :)
Härligt att han använder toan som han ska. Förstår att ni är nöjda med honom, han verkar underbar =)

skiesabove
0

Jag kollade på bilden, och kaninen är INTE zwart zilvervos, utan zwart loh!

Dvs han är inte white, han är tan eller otter.

ToyaPa
0

En liten uppdatering och fler bilder, han växer och växer, och har visat sig vara en bra barnvakt; jag är barnvakt en gång i veckan och barnet och Proske är helt fascinerade av varandra. Så kul att titta på. 

#6 Nu blir jag helt förvirrad, haha. För det första ser jag ingen uppenbar skillnad. Har tittat på den här holländska sidan. Om man går efter den så ser han ju ut att vara zilvervos ? Är inte tan och otter röd resp. creme? Åh, vad rörigt.

Sen har jag också en fundering, eftersom hans mamma är vit blåögd och han verkar ha wiener bakom sig, bär han på det då? Jag hade ju inte tänkt att avla, men ändå, mest intresserad.

Lägger ut lite bilder, dock tagna med mobil…

Proske1

Proske2 Här försöker jag visa hur han ser ut underifrån.

EDIT: Ahrgh. När jag tittar på bilderna här ser han ju faktiskt "creme" färgad ut, men magen är vit.

Zvintos
0

#7: Är hans mamma vit blåögd, bär han definitivt på anlaget.
För vit blåögt + icke vit blåögd ger 100% wienertecknat (som antingen syns eller inte syns på kaninen, men alla har det i generna).
Detta oberoende på om han har wiener bakom sig eller inte. =)
Så han bär på anlaget, ja. =)

JuniorCruddlis
0

Zilvervos var ett roligt ord. Zilver betyder i alla fall silver på holländska och Vos betyder räv sen får man ju klura ut vad hela ordet kan betyda. Tungan ute

gullenos
0

Men guud va sööt med den vita nosen haha :D

ToyaPa
0

#8 Tack för bekräftelsen, jag hittade en artikel om wienerteckningen här, tror det var du som skrev den dessutom. Men hur mkt vitt måste det vara för att räknas som wiener? Räcker några vita hår, eller måste det vara ett större fält sas?

Jag hade ju inte tänkt att avla på honom, men jag undrar lite för andras skull. Uppfödaren nämnde nämligen ingenting om det här för mig, och hon berättade att ett stort gäng svenskar skulle hämta kaniner från henne. Gissningsvis till Avel, eftersom jag inte tror att man åker till holland för en sällskapskanin. De kan ju givetvis vara utan de anlagen. När jag tänker efter så tror jag att min kanin var billigare än de andra, så det kan ju vara för att han inte är lämplig som avelskanin. Men hon var himla noga med att tala om att han bar på havanna-anlag. Äsch.

Och varför avlar man då på en vit blåögd?? Haha, jaja, jag blir lite snurrig.

#9 Ja, inte ser han ut som en silverräv inte, men annars tycker jag att det är ett fint ord. Ett av de finare i holländskan måste jag ju säga…

#10 Tack, det tycker han också!

Zvintos
0

#11: Japp, det var jag som skrev den. =)
Lite blått i ögat eller en vit klo räcker för att räknas som wienertecknat.
Har själv en svart hona, som har ett litet vitt fält under hakan, och några få hårstrån runt nosen och i pannan.
Plus att hon har ett brunt öga med 1/3 blått i och en blå strimma i det andra ögat.
Hon räknas definitivt som wienertecknad. =)
Har kaninen en vit blåögd förälder, är den wienertecknad oavsett om det syns eller ej (vilket är viktigt att komma ihåg).

Alla syskonen till din kanin (inklusive din) bär på anlaget, även om de inte är wienertecknade till utseendet.
Detta eftersom att, som jag skrev, en kombination med vit blåögt och icke vit blåögt ger 100% wienertecknat.
Ibland syns den utanpå, ibland inte.
Men de har ändå vit blåögt i generna. =)
Så dessa kommer med största sannorlikhet ge vissa wienertecknade ungar, vilket ju förstör aveln om man inte är ute efter just vit blåögd.