Vad tycker ni om rasen?
Det här är en lek, som går ut på att man ska skriva vad man tycker om en ras. Man kan gå på temperament, utseende, storlek osv osv. Egna erfarenheter.
Jag börjar med att skriva en ras, och då ska nästa person betygsätta rasen (ex: 7/10). Man måste förklara lite kort varför man ger rasen just det betyget.
Sen skriver den personen en ny ras, och leken går vidare så.
Jag börjar med att skriva: REX
6/10 Jag har aldrig klappat någon rex, enbart sett några på utställningar, vet inte alls något om den nästan men det är en fin ras, dock tycker jag den är lite för stor. ;D
Dvärgväduren

10/10, fransk vädur är en ras som passar mig väldigt bra. Helt underbart temperament, väldigt personlig ras.. Dock kan storleken vara ett problem, men det är lite mer att ta i bara =) Så länge man kan hantera den är det inga problem.
Teddyvädur
10/10
Teddyvädur är världens underbaraste ras, enligt mig. Dom har ett väldigt lungt temperament och och kan i princip göra vad man vill med dom. Dom är lätt att sköta och hantera, är i allmänhet väldigt trevliga kaniner :)
Lejonhuvad kanin
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
4/10
Gillar inte rasen spec. mkt, av min egna erfarenhet tycker jag dom inte är så "glada" heller inte söta, men vissa lejon kan ju vara jätte söta, men inte min typ. För långa öron enligt mig haha XD (långa öron som är uppstående är inte min smak, de ska vara hängande elr korta hermelin öron på 4cm) :P
Teddylejon
putt

8/10
Älskar teddylejon men drar ner lite på poängen eftersom de kräver en hel del pälsvård plus att de drar med sig en massa smuts i hela huset
Rent praktiska saker altså men annars tycker jag att det är en pigg och trevlig ras som dessutom är mkt vacker!!
Belgisk jätte

7/10
har aldrig själv ägt en belgisk jätte så känner inte att jag kan sätta topp betyg. Dock är de jag träffat väldigt mysiga och helcoola, så det är absolut en ras som jag gillar!
Dvärghare
the vanity, it becomes insanity
7/10
Jag vet direkt inte så mycket om bj:ar, men jag vet att en jag känner hade en bj för rätt länge sen som styrde över hela familjsen dem var rädda för den. men det är ju förståss olika från individ till individ, men för min del är dem förstora, men väldigt vackra , och dem har vädigt snälla ögon !
Holländare 
#11, ojsan, vi skrev samtidigt ! oups !

Hmm, vilken ska man svara på nuda? haha^^
Jag svarar på dvärgharen!
6/10
Hararna kan verkligen ha ett temprament och de behöver verkligen röra på sig mycket har jag lärt mig av egna erfarenheter. Ingen nybörjar kanin direkt då de kan vara rätt envisa! Men när man väl har en tam och lugn Dvärghare så är dom så otroligt mysiga kaniner och väldigt snälla. Storleken är inte deras starka sida då de väger under kilot drygt.
Tysk Jätte Scheck

Tysk Jätte Scheck
Vad jag har förstått så ska jätte schecken vara en vänligt sinnad kanin. En kanin som hänger med på det mesta och i mina ögon är en lagom stor ras.
Skulle kunna tänka mig att skaffa en sådan längre fram när plats finns.
En bekant till mig hade en jätte scheck och den följde henne som en hund.
Mitt betyg: 8/10
Engelsk vädur
MVH Erika :)
Engelsk vädur
Jag tycker att det är en vacker ras, kroppsmässigt påminner de en del om fransk vädurs om är min absoluta favoritras. Men jag tycker att de har alldeles för långa öron, tänker att det nog ger kaninen ett helt onödigt handikapp. Har aldrig träffat någon själv, men de lär vara lugna och sociala kaniner.
Mitt betyg: 6/10
Gotlandskanin
putt
Putt

Får man skriva fler än en gång?
Gotlandskaninen.
Har aldrig själv ägt en Gotlandskanin men har haft bekanta som ägt och tänker ta min uppfattning av rasen därifrån.
Rasen har funnits ända sen 1500-talet, och främst då för kött- och päls produktion. Men frmmåt 1900-talet började man använda den som sällskapskanin. Gotlandskaninen är en väldigt fin och trevlig ras. Men den kräver mycket Motion och behöver röra på sig mycket som jag förstått. Den har en vildkanins/hares temp. nästan =)
En bra kanin som passar de flästa som gillar att pyssla med kaninen och gillar att gå ut o gå med dom^^
Rasen är en gammal svensk lantras.
Idag anses Gotlandskaninen som "utrotningshotad" ..
Engelsk Scheck :D

Ger betyg: 7½ / 10
=)
Putt
#19 Oja :)
Har aldrig träffat en Eng. Scheck, men de verkar fina och lagom stora.
6½/10
Belgisk Hare
Not your mom, not your milk.

9/10
För att jag äger egen :) Stora, livliga och söta :D Hittar på en massa saker och sånt. Kan vara lite jobbigt med dem ibland, men det är smällar man får ta :)
Blå wiener
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Blå wiener - 9/10
Har själv en Blå wiener-korsning som har så stor personlighet, så det är helt galet. När jag gick gymnasiet fanns där runt 15 blå wieners, o alla var så goa o snälla, så jag ger ett ganska högt betyg. Dom är otroligt vackra, o lagom klumpigt tjocka saker;D
Lejonhuvad dvärgvädur
6/10
Kan tycka att enstaka individer är charmiga, men annars tycker jag mnormalpälsade dvärgvädurar är mycket finare. Känner ingen persnligen dock.
Stora/lilla silver
8/10
Har aldrig träffat en, men jag tycker de är väldigt vackra och så finns det ju både små och stora så man kan ju välja om man vill ha den större sorten eller den mindre. En ras jag gärna skulle vilja ha i framtiden!
Får man skriva en ras som varit med tidigare? Det kanske blir en annan person som ger betyg på den rasen då…?
Rhinsk scheck
#27 Ja det går bra :)
#28 Ok :)

åh ! min ras^^ haha
Rasen kommer ursprungligen från Tyskland.
Jag har inte sådär jätte mycket erfarenhet av rasen i sig men så länge jag haft min lilla risknäck kan jag säga att det är en väldigt trevlig ras med ett glatt humör och väldigt väldigt nyfikna.
Men som de flesta scheckar så är dom väldigt livliga och på nått sätt "vaksamma" på nästan allt, (hittar inte ordet^^ ) Men jag vill inte påstå att det är en Rädd kanin, utan en kanin som är säker på tassarna med mycket mod.
Grundfärger ska alltid vara vit och fläckarna finns i Svart röd/gul och Blå Röd/Gul. Men den vanligaste är nog ändå Svart röd/gul. Dom väger ca 3.7 kg som vuxna.
Poäng: 9/10 ….
Det är en väldigt snygg kanin i lagom storlek som kan bli väldigt tam och kelsjuk och kan bli en underbar familjekanin med rätt uppfostran och en vänlig hand =)
Sallander