Uppfödning holländsk kanin
Hej!
Jag vill börja föda upp kaniner i liten skala, några kullar om året. Rasen är Holländsk kanin.
Jag har lite frågor:
Vad har Holländaren för temperament?
Är dom lätta att sälja?
Bra familjekaniner?
Ska man registrera kaningården?
Hur göra man om man vill ge kaninerna stamtavla?
Har ni några tips??
Vad ligger priset på en Holländsk kanin?
Var någonstans får jag tar på mina första avelsdjur? Vad köper jag dom?
Vill gärna ha "hemsideadressen" till någon som föder upp holländare

Snälla! Berätta allt du kan om Holländare, uppfödning mm!!!
Pm:a mig helst är du snäll!!!
Läs även våra två artiklar om holländare.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Hejsan!
Jag skriver lite info här så att fler kan läsa det om fler är intresserade av mitt svar till dig.
Vad roligt att du har tänkt börja med Holländska kaniner. Man ska veta att det inte är en lätt ras att avla på då dom räknas till de "svårtecknade" raserna. Det är inte lätt att få fram individer med den perfekta teckningen där allt sitter precis exakt där det ska. Men det gör att glädjen blir så mycket större när man väl får fram några bra egenuppfödda ungar.
Holländaren är känd för sitt lugna och godmodiga temperament. Den är mycket social och nyfiken och blir snabbt mycket tam. En perfekt familjekanin som alla i familjen snabbt faller för.
Ingen kaninras är direkt lättsåld. Allt beror på vilken kvalité du har på dina kaniner. (Då menar jag teckning, kroppar och temperament). Räkna alltid med att det går trögt att sälja så blir du inte besviken. Men det föds ju betydligt färre Holländska kaniner än vad det föds t.ex. dvärgvädurar. Så dom torde ha det ännu knackigare då tillgången på marknaden är så mycket större på den rasen. Så jämnfört med dvärgvädurar så tror jag nog att Holländaren räknas som "mer lättsåld". *ler*
Om du står i startgropparna och inte ännu har köpt in dina första avelsdjur tycker jag deffinitivt att du ska sattsa på att ha ett registrerat uppfödarnummer och sattsa på stamboksförda djur. Det är inte krångligare så därför ser jag ingen anledning till att du inte skulle göra så. Det medför även att dina ungar blir mer lättsålda då du riktar dig till hela "marknaden" av kaninspekulanter.
Steg ett: Gå med i den länsavelsförening som du tillhör. Detta kan du se på denna sida på nätet: http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1012133
Genom att gå med i din länsförening så blir du automatiskt medlem i själva Sveriges kaninavelsföreningars riksförbund (så kallat kopplat medlemskap).
Som medlem har du rätt att ställa ut dina renrasiga kaniner på någon av de ca 125 utställningar som arrangeras runt om i landet varje år. Du får en fullmatad fin tidning 10 gånger om året. Du kan gå kurser och utbildningar som förbundet arrangerar m.m.
Du har som medlem även rätt att skriva ut SKAF-stamtavlor på dina kaniner. Info om hur du beställer hem blocken med stamtavlor hittar du i din medlemstidning när den dimper ner i din brevlåda.
För att kunna skriva stamtavlor så måste du ha ett uppfödarnummer vilket endast kostar 100:- att ansöka om och det är en engångskostnad. Så det är ju inte direkt dyrt att bli registrerad uppfödare med eget uppfödarnummer ´så du kan skriva stamtavlor på dina kaniner.
Att registrera din kaningård och få ett kaningårdsnummer kräver lite mer och kostar även lite mer. Det är inget du MÅSTE ha men kan i framtiden när du kommit längre med din uppfödning "se trevligt ut". Men för att få registrera kaningård så krävde det att du har 3 års vitsordad uppfödning av raskaniner, ställer ut dina djur samt har gått en kurs som SKAF annordnar i samarbete med Jordbruksverket. Kostar ca 2.000 - 3.000:- att gå kursen samt ansöka om kaningårdsnumret. Men som sagt du måste ha fött upp i minst tre år innan det blir aktuellt för dig.
Först tycker jag att du ska bestämma dig för Vilken färg? på dina Holländare som du skall börja med. De finns i en mängd olika färger men dessa finns i sverige idag:
* Japantecknad - svart/gul
* Japantecknad - blå/gul
* Svart
* Havana (brun)
* Blå
* Madagaskar
* Egern
* Isabella
* Viltgrå
* Viltblå
* Viltgul
* Järngrå
Vanligast är dock Japantecknad (gul/svart) samt svart. (Många av de angivna färgerna finns det endast ett fåtal exemplar utav i Sverige idag).
Priset ligger mellan 400 - 500:- lite beroende på Vilken färg? det är.
Mitt tips? till dig är att du börjar med att köpa in ett bra avelspar där båda föräldrarna har "fulla" stamtavlor. (Det betyder att alla djuren i stamtavlan är stamboksförda). Det underlättar mycket för dig ibörjan av din Avel.
Bestämmer du dig för Japanteckant så tycker jag att du ska vända dig med förtroende till Martina Haijlen eller Maria Ottosson. Dom har fina och välrenomerade japanteckande Holländare.
Är du intresserad av svart, brunt, madagaskar eller viltgult så kan du vända dig till mig (Monica Larsson, www.molargarden.se). Jag tror att Maria Ottosson har några bruna avelsdjur kvar. Och Martina Haijlen har även lite olika färger ibland, bland annat blå Holländare.
Som du ser så är det inte direkt krångligare eller direkt dyrare att registrera dig som uppfödare och få ett uppfödarnummer. Det är 100:- för registreringen, medlemskapsavgiften till din länsförening (290 - 385:- beroende på i vilket län du bor) , inköp av stamtavleblock vilket kostar 55:- för ett block med 50 stycken stamtavlor.
LYCKA TILL !! 

Ngn mer som vet ngt?