Seriöst eller oseriöst
Hej!!
Har varit inne & läst en del på olika forum.
Ngt jag undrar över, oseriösa uppfödare.
Vad & hur tycker ni det är oseriöst. Att sköta & hålla sina djur som man ska & allt det där ska givetvis vara ok men av vilka andra orsaker döms uppfödare till oseriösa.
Jag var bara nyfiken på vad andra har upplevt.
Mitt första ställe jag titta på kanin kommer jag aldrig att åka till fler ggr. Kaninerna var jätte fina men hållningen av djuren var nog inte det bästa.
Något jag reagerat över då jag köpt kanin eller ser i annonser är att inte många skickar med mat med ungarna, är det så???? Jag tycker det är ngt man bör göra. Likaså djuraffären, dom gör det inte heller. Hur gör ni då ni levererar era ungar???
Vad tycker ni gör det till oseriöst eller seriöst.
Jag är inte ute efter att nämna någon eller ngt utan bara nyfiken på orsakerna
Jag tycker egentligen att all Avel man gör för sitt eget nöjes skull är oseriös. Det är så oerhört många som är alldeles för unga och som håller på och tar kullar hit och dit. Jättemånga barn som kallar sig uppfödare vilket är sorgligt.
Det finns så väldigt många oönskade kaniner redan, så att avla bara för att man känner för det och tycker det är kul med kaninungar tycker jag är fel. Min åsikt och det står jag för.
Okej, uppfödning är en typ av hoppy. Men i en idealisk värld skulle jag faktiskt önska att man endast födde upp kaniner som det redan fanns efterfrågan på. Oavsett om det gäller kaniner till utställning och Avel, hoppning eller rena kelkaniner.
Sedan önskar jag också att alla kaniner kunde få vara kelkaniner, oavsett annat mål. Att man skulle fokusera på hälsa och temprament så väl som rastypiskhet. Och att det skulle komma en lag på att alla kaniner ska ha tillgång till permanent rasthage utöver de minsta tillåtna måtten vi har här i Sverige.
Personligen tror jag det skulle ta ner aveln på en mer personlig nivå eftersom folk omöjligt skulle kunna ta hur många kullar som helst när det ställs högre krav på utrymme, Motion och aktivering av alla kaniner.
bra sakt tejoos
trevlig helg på er
Som du först sa så är ju hållningen av djur en viktig del för att kaninerna ska må bra samt att burarna dem hålls i ska ha lagliga mått.
Oseriöst lutar mer åt en del uppfödare jag mött som haft fel utfodring, inget syfte med Avel. Ingen koll på hur leden hos kaninerna sett ut samt avlat på sjuka/aggresiva kaniner bara för att få fram en kull. Sen finns det också dem uppfödare som avlar för enbart pengarnas skull vilket i sin tur oftast resulterar i att dem inte bryr sig om kaninernas välmående eller ifall köparen får en bra kanin den är nöjd med.
En annan sak jag tycker är oseriöst är när jag stöter på "så kallade" uppfödare som avlar på kaniner men inte har den blekaste aning om vad det är för ras dem använder i Avel utan bara kör på.
Seriösa uppfödare är dem som ger kaninerna det bästa, ger dem daglig Motion och har stora utrymmen dem kan vistas på. Vet grunden i genetik, vilken ras/färg kaninen är samt har en fast hand vad gäller kaninens skötsel. Det ska vara en uppfödare som kan svara på frågor om kaninens hälsa/skötsel utan att behöva vända sig till någon annan så köparen i sig kan få snabba och korrekta svar samt ha kunskap om deras behov och gärna deras kropps språk. Men sist men inte minst, ha en norggrant kollad och stabilt avelsled utan eventuella defekter och sjukdomar.
oki, tack för svaren.
Då jag är rätt ny inom detta & kan inte för mkt men jag vet ju vad som ska aktas för……… om jag nu skulle köpa eller föda upp någon gång till.
Min första kull tyckte jag blev så himla bra & jag vill bara att det ska bli som bäst, visst tiden har mer att visa. Som i mitt fall då jag är nybörjare som alla andra oxå har varit ngn gång måste man skaffa sig lite erfarenhet av det man ska kunna. Efter min kull som blev en ren tjuvparning utan min vetskap har jag tagit mitt ansvar & fött upp dessa små liv. Mamman gick tyvärr bort & jag har fått flaskuppföda dom & har lyckats med allihopa : ) Jag har haft full support med min vetrinär. Skulle någon köpare fråga ngt & jag inte kan svara tar jag det med honom för jag ska väl inte behöva vara vetrinär för att föda upp kanin.
Jag har tyckt att detta varit en fantastisk upplevelse att kunna föda upp dom & jag har lagt ner ALLT jag bara kunnat. Dom har fått det bästa vad jag vet, fått mjölkersättning precis som dom skulle, jag har suttit inne hos dom i buren(buren har varit på nästan 4 kvm) i timmar i lugn & ro då mina barn sov & bara njutit av att se att dom mått så bra & varit så pigga.
Dom som köpt ungar av mig har varit jätte nöjda då dom fått en trevlig & väldigt tillgiven kanin. En tjej var jätte glad då hon haft kanin i många många år & aldrig varit hos en uppfödare som haft så tillgivna kaniner.
Min tanke var att få dom tillgivna då dom ska vara ett bra sällskap & fungera med både oss vuxna & barn. Det blir ju oxå mindre risk att familjen får en bitsk kanin som dom senare gör sig av med.
Jag har varit jättenoga med var dom hamnar & dom jag inte skulle få sålt får ju så klart stanna här. Sen givetvis har man inte plats med hur många som hellst men då föder man inte upp mer heller……
Vid ev omplaceringar tar jag mitt ansvar & det har jag meddelat samtliga.
Jag tycker att jag har mer att ge & skulle vilja göra detta igen såklart.
Detta med att föda upp för att tjäna pengar det har jag nog missat för denna kull gick bara back på mjölkersättningen pengamässigt men + med erfarenheten & glädjen över att lyckas…… det har gett mig mer än pengar.
Vad anser ni är det bra eller dåligt……..
#4 Jag var inne och kikade på din sida, visste inte då att det var du som startat denna tråd. Tänkte "Så här borde det vara…" Så det är väl ett rätt bra betyg! 
Tack!! Ja jag vill bara veta hur verkligheten är. Hur folk tänkte.
Jag förstår verkligen att man ryggar tillbaka för det finns verkligen en mörk sida oxå………
Jag har fått samtal från folk som ni inte anar, folk e ju inte kloka………..
Först och främst så skall en uppfödare inne ha ett uppfödarnummer. Det är väll steg ett, (förutom den självklara goda djurhållningen vill säga).
Steg två är väll att man i huvudsak bedriver en renrasig Avel med rastypiska föräldradjur, (då helst även båda föräldrarna är stamboksförda).
En seriös uppfödare är medlem i Sveriges Kaninalvelsföreningars riksförbund samt en tillhörande länsförening.
Om man inte uppfyller dessa mycket enkla och simpla punkter är man inte seriös uppfödare av kaniner i Sverige.
Men man kan självklart endock föda upp fina och trevliga kaniner som är utmärkta kelkaniner. Och ha en god djurhållning etc. Men man är då ingen seriös uppfödare. Man kan vara en seriös kaninägare som tar en kull hit eller dit. Men för att bli "uppfödare" så anser jag att man ska bedriva en för rasen genomtänkt och planlagd Avel för att föra rasens goda egenskaper vidare till kommande generationer. Och detta med stambokförda djur.
Lite ot nu . jag tycker man tar härstammining bevis och stamtavla på aldelles för stort allvar och nu behöver ni inte hoppa på mig för att jag har en egen åsikt och dessutom står för den som dom flesta inte gör
Jag tycker djuren ska må bra och att man ska vara medlem i svenska kanin avels förbundet och att man ska tänka sig igenom innan man parar 2 kaniner jag tycker man ska få korsa om man vill få fram en viss kanin med tex lång och smal men ändå lagom stor för hoppning tex. inte behöva leta efter en spec. ras som kanske är svår att få tag i om man ändå har en hane och en hona som ser ut som sin "drömkanin" och vill ha avkommor efter , men då säger vissa att man är oseriös och djur pålgare, kan inte ta hand om sina djur M.M. !! eftersom djuret inte har stamt. eller H-bevis Så tycker jag och det kan ingen ändra på!!!
#7 Tycker inte man ska behöva ha uppfödar nummer för att vara uppfödare, tänk på oss som föder upp teddysar då som inte ens är godkända? Vrf ska vvi ha uppföädar nummer för då? (Jag har redan uppfödar nummer men ska avsluta det). ;)

Det är många mycket bra svar som ni skrivit i era inlägg.
Som seriös tycker jag att man skall ha ett intresse av djuren ej i eventuella vinster. Det skall vara ens hobby. Man måste vara insatt i att det kostar med både inköp av avelsdjur, foderkostnader samt medlemsavgifter i eventuella föreningar, anmälningsavgifter och bensinpengar till utställningar samt ev hopptävlingar och framförallt eventuella veterinärkostnader.
Tror man då man sålt en kanin för ex 250:- att det är rena pengar ner i fickan, då är man fel på det. För är man seriös så har man gett kaninungen ett bra foder samt man har även lagt ut pengar för att få föräldradjuren meriterade m.m. OCH man har skickat foder med kaninungen vid försäljningen.
Ett annat mycket bra svar kommer ifrån Tejoos att en seriös uppfödare även kollar efterfrågan på sina eventuella avkommor innan dom sätts till världen.
Något som seriösa uppfödare skall måna om är också efterkontakten med köparna. En seriös uppfödare vill veta hur avkomman mår och att allt är bra, samt finnas till hands att kunna hjälpa köparen med råd och eventuella problem.
Sen anser jag att som seriös uppfödare skall man ha råd att kunna säga nej vid försäljningar som inte känns rätt.
Marsvin 4-ever
.

Jag tycker inte att det är oseriöst om man föder upp för sitt eget nöjes skull. Det är klart att man gör det! Jag tror inte att det finns någon som föder upp kaniner för att det är så otroligt tråkigt, någon som inte är ens en gnutta intresserad av kaniner. ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#11 Päls och köttdjursuppfödarna då???
Seriösa eller oseriösa?
Marsvin 4-ever
.
Jag måste bara påpeka en sak
Jag själv föredrar faktiskt blandraser framför rasrena och om jag då avlar på dom får jag en stämpel som säger att jag är oseriös?
Sen att mina kaniner får bästa möjliga skötsel och trivs som fisken i vatten och att jag säljer ungarna med härstammningsbevis - foder, håller kontakten och ser till att ungarna mår bra i framtiden det har ingen betydelse eller? för att dom är blandraser?.
Klart jag kan förstå poängen vissa vill ha fram att det inte bara är att köpa en hona och en hane av okänd ras och para dom, man kan få vad som helst, missbildningar, bettfel etc pga generna djuren bär på.
Jag bryr mej inte om Vilken ras? kaninerna är men vad de har för gener m.m måste som sagt kollas men inte mindre på renrasiga
Jag själv avlar på blandraser men har väldig koll på precis VAD det är jag avlar på. ursäkta om det blev lite plottrigt men jag blev lite upprörd.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Bra djurhållning, kunskap och allmänt folkvett är det främsta jag tycker att man ska ha som uppfödare. =/
Hålla koll på vad djuren har för stam, att de är friska och har bra temperament. Och trots att man kanske inte ställer ut eller försöker få fram fina utställningsdjur så kan man ju åtminstone använda renrasiga djur vars avkommor kanske kan främja någon annan uppfödares Avel för utställning? Samtidigt ska man då se över om det faktiskt finns mer efterfrågan på denna ras förstås.
Fast så länge man håller koll på att det finns efterfrågan på kommande kullar och vet att man kan behålla alla ungarna ifall de inte blir sålda, så tycker jag att blandrasavel också är ganska okej.. och samma förutsättningar gäller såklart där som med rasavel; att man håller koll på stam, att de inte bär på sjukdomar, osv.
Som uppfödare ska man även veta att man har plats, tid och pengar för kullar och osålda djur. Att alltid innan man tar en kull hålla koll på att det faktiskt finns viss efterfrågan på dem tycker jag också är viktigt.
Sälja djur till djuraffärer tycker jag är oacceptabelt som seriös uppfödare(så länge det inte är en exeptionellt bra sådan). Men det är bara min åsikt.
**
#11** Precis vad jag tänkte :p
#12 Beror helt på djurhållningen och hur de slaktas, säger jag. =/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 Många drar förmodligen alla blandrasuppfödare "för en kam". =/ Och så får jag intrycket av att många här med "blandraser" menar djuraffärsdjur och därmed tycker att det är fel pga att man borde ha koll på stammen av sina djur? Spekulerar.
Som jag skrev ovan tycker jag personligen att blandrasuppfödning är ok, under precis samma förutsättningar som rasavel då. Att man håller koll på efterfrågan, vet vad djuren har i stammen, kan behålla osålda ungar, osv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
- Hehe ja alldeles riktigt varför annars???
- Pälsuppfödn anser jag är fullkomligt onödigt 
- köttdjursuppfödare är upp till var & en så länge det görs på rätt sätt
men mina kaniner ska inte säljas till slakt..

Jag tycker att päls- och köttuppfödare också kan vara seriösa. Även om jag inte stödjer sådan uppfödning, det är inte riktigt min grej, så kan de ju vara seriösa ändå. Tror knappast att man ogillar kaniner och ändå föder upp till kött, det finns ju andra djur som man kan föda upp då. Så jag tror fortfarande att alla som föder upp kaniner gör det i grund och botten för sitt eget nöje.
Så länge kaninerna sköts om och har det bra (bra djurhållning) så finns det ingenting att klaga på. Att de slaktas på rätt sätt är också viktigt.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tyvär är den krassa verkligheten den att oseriösa uppfödare finns inom samtliga uppfödarkategorier.
Men tro att slaktuppfödarna och pälsdjursuppfödarna samt forskningsdjursuppfödarna INTE gör det enbart för ekonomisk vinning är nog lite blåögt.
Marsvin 4-ever
.
#18 Klart de gör det för ekonomisk vinning, kaninkött och päls anses ju som en delikatess så självklart tjänar de på att massuppföda till slakt och päls. Precis som vilken annan kött- eller pälsproduktion som helt, bara med kaniner.

Om det ska va en seriös uppfödning så tycker jag att man ska försöka göra sitt bästa för att få en sån naturlig miljö för kaninerna som möjligt, man ska lixom tänka sej in i kaninens sitvation. Sen är det ett absolut krav att man håller lagar och liknande.
Sen att man inte har fler kaniner änn man klarar av.
Även att man inte tar för många kullar per år på en hona eller tar för många kullar ifrån en hane. Det är ju ändå djur det handlar om.
Och en sak till man får aldrig använda utrycket "det är ju BARA kaniner det handlar om…" Det är riktigt fel tycker jag.
Sen att man avlar kontrollerat kollar på temperament och kollar på förfäderna till kaninen och man ska ha väldigt bra koll innom genetik så man vet vad man får fram så man inte bara korsar hej villt…
Så seriös uppfödning:
Bra burar, allt sker på kaninens vilkor, man har begränsat antal kullar man tar ifrån en hane/hona, man har inte mer kaniner änn man klarar av, man avlar i ett bra syfte, man vet att man kommer få kaninerna sålda på ett värdigt sett inte bara säger/tänker att om man inte får dom sålda så går det ju att skänka dom till en djuraffär. Utan att om man inte får dom sålda så får man ha dom kvar.
Oseriös uppfödning:
Små burar
Aggresiva/dåligt temperament på kaninerna man avlar med
tänker just det att : "det är BARA kaniner"
avlar för att man själv tycker att det är kul
kaninerna har dåligt hull
man har ingen koll om genetik
man vet inte vilka risker det är met att ta kull osv.
skitigt vatten och gammal mat till kaninerna/mögligt hö.
Det går ju såklart att skriva en hur lång lista som hellst men det här är de jag kom på just nu…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering