Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 822 ggr
[Wera]
0

Konstiga samtal, tankar, människor?

Har ni någon gång fått konstiga samtal från folk som kanske är intresserade av någon kull ni haft, eller kanin till salu? Eller kanske andra saker som ni tycker är konstigt? T.ex. hur man kan tänka/tro så eller liknande? XD

Kul att veta bara :) Det måste inte handla om kaniner, utan det kan handla om ni haft en katt till salu också eller liknande :P (vet inte om det är OT?)

Jetaime
0

Jadå både mail och telefonsamtal ^^.

Det kan bland annat svara att man har annons på tex blocket eller nått liknade så är själva rubriken mycket tydlig (även innehållet i annonsen) ex. "Tre hanar kvar tillsalu". Och i annonsen står det även lite fakta om hanarna, så ringer eller mailar någon och vill köpa honan som är till salu…

Eller om man har haft annons på ungar som är 4 veckor när man sätter ut annonsen, så frågar dom om dom kan komma och hämta ex. imorgon…

Någon som har tingat kanin, och vatt och kollat och betalt in handpenning och allt så några veckor senare precis innan ungarn ska flytta så har dom köpt kanin någon annanstans(?!) Åker man och kollar på en kanin och sen tingar den så vill man väl ha den? eller?

Folk som ska komma och kolla, men som aldrig kommer, ringer inte eller nått, hör inte alls av sig… konstigt tycker jag, man kan väl bara ringa och säga att det kom nått annat ivägen och att man inte kan komma.. så trist att gå och vänta på någon som inte kommer.

Ja typ lite sånt, kommer inte på nått mer just nu men ;P

[Wera]
0

För mig så satt jag ut en annons på vår get, Geisha. Då var det en person (med brytning, iaf. inte svensk) och undrade om Geisha hade stark rygg, jag svarade då att hon hade väl det efter som hon är ganska stark trots sin storlek ^^ och så frågade han om han kunde köpa Geisha och låta hon bo i lägenhet för att hans barn skulle kunna rida på hon! Jag svarade såklart att dom inte kunde rida på hon och att hon nog inte skulle trivas i  lägenhet, och de kanske skulle köpa en  ponny (och hyra stallplats) då sa han att dom var allergisk mot hästar iaf. kosntigt tycker jag :S

Sen har jag fått ett samtal, när jag la ut annons på en kommande kull och några kaniner jag hade till salu, var det en liten pojuk på kanske 8-10 år gammal som frågade om han kunde köpa hanen som fanns på bilden (som jag satt i annonsen fast det stod tydligt att hanen inte var till salu, utan jag satt ut bilden för att visa vem pappan skulle vara i den kommande kullen) sedan frågade han den andre kaninen som heller inte var till salu (utan andra pappan till den andre kommande kullen) :S och så stod det i annonsen att barn under 12 år (har jag för mig, minns inte) skulle föräldrar ombedas ringa så det var ju konstigt att en liten pojke (även här med brytning, förstod inte vad hans mamma sa heller) skulle ringa angående köp av kanin.

Skrattar lite åt sånna konstiga sake rom att rida på en dvärgget ;P

JuniorCruddlis
0

Jag har haft en full person som ringt till mig och frågat om jag sålde marsvin. Saken är den att jag aldrig i hela mitt liv ägt ett marsvin. Det om något är konstigt.

Sen har jag haft en person med brytning som ringde mig angående en gammal katt vi sökte nytt hem åt som numera bor hos min kompis. Han frågade ifall han fick köpa katten till slakt då han nyligen öppnat en china restaurang (i china äter dem katter). Jag la bara på luren.

[Wera]
0

#3 :O

Emma-lundqv
0

En gång när jag hade kaninungar ute på annons ringde en utlänning, som pratade väldigt dålig svenska.

Det första han frågade var: "Kan man ha den på snöret?"
Det tog ett tag innan jag fattade att han menade om man kunde ha den i koppel, och när jag sa att man behövde en bur så frågade han om man fick med den. Svaret vad ju också där nej, bur+kanin för 250kr är ju något billigt..

I alla fall, så frågade han sen om jag kunde ta med mig kaninen och mötas halvvägs till honom (!) för att han inte hade bil och kunde inte ta sig någonstans. Kan ju säga att jag inte sålde någon kanin till honom..

Jordgubbsgodis
0

Jag fick ett ganska konstigt meil en gång när jag sålde kaninungar.

Vad är kilopriset? stog det som om det var att han skulle slakta dom så jag svarade inte på det meilet

Och en gång när det var samma kull kaninungar som jag sålde så ringde det en gubbe klockan 1 på natten och han hade en son som ville ha Rufus (en unge hette så) och killen grät för att han ville ha rufus så mycket? Man ringer inte klockan 1 på natten det är lite onormalt så dom skulle ringa klockan 3 på dan istället men det gjorde dom aldrig

gulzebra
0

Har inte sålt nån kanin så jag har sluppit sånt, däremot andra djur.

Omplacerade mina marsvin nyligen och fick rätt många svar, tyvärr var det enormt få som var seriösa och öht läst annonsen. En ville köpa en hona - jag hade 3 hanar till salu och de skulle dessutom endast flytta ihop. Jag vill inte ens veta hur många som mailade och ville köpa bara en eller två trots att det stod klart och tydligt i annonsen att de inte säras på. Nån började tom tjafsa om att ingen kommer vilja ha alla 3, för det blir visst "lite mycket"… Och en annan ville ha 2 men efter ett svarsmail om att de inte säras kom hon med förslaget att hon kunde ta alla 3 men byta bort den hon inte ville ha mot ett annat marsvin sen. W T F liksom O.o Jag svarade och skrev varför jag inte vill att de säras och självklart inte gick med på ett sånt köp, då tyckte hon att jag var dum i huvudet som avlivat ett annat marsvin för att han mådde dåligt när han bodde själv (han tolererade inga andra marsvin). Ja sånt låter ju så snällt så det är ju klart jag säljer mina älsklingar till nån som inte ens avlivar de när de lider! Eller så inte.
Marsvinen blev till slut sålda ihop till en mycket djurintresserad barnfamilj, så tji fick hon som gnällde över antalet :)

När jag skulle sälja min GP-råtta fick jag flera lustiga förslag, bland annat var det en som sökte sällskap till sin boaorm - "vänskap är underbart men kort" som han sa :P En annan ville ge honom som leksak till sin hund osv. Massor av såna svar. Nackdelen är väl mest att jag tycker såna svar är roliga, men att de aldrig svarar på mina svarsmail förstör hela grejen… Fega kräk >.<

Omplacerade hamstrar tidigare och en skulle köpa en av de, men hade inte råd med inköpspriset - 50 kr. Så hon försökte förstås få honom gratis, vilket jag självklart inte går med på - har man inte ens råd med en femtilapp till inköpet av ett djur så har man inte råd med veterinärkostnader heller.
En annan som var intresserad av en av grabbarna skulle ha honom till Avel, trots att det stod i annonsen att de inte säljs till Avel. Han hade dessutom kommit med diverse påhopp på mig när han fått utbrott i trådar här på iFokus innan osv så att neka köp hade jag gjort oavsett. Jag säljer inte djur till folk som inte har vett i skallen skrev jag, det fick han till att jag inte sålde pga hans åsikt i en tråd x) Och tja, sen fick han utbrott efter utbrott igen. Ganska roligt faktiskt.

Råttor har omplacerats också… Har bland annat fått mail där folk vill göra väskor av de. Tyvärr var alla råttor i den kvalitén sålda, men jag hade flera som blir bra tvålar kvar om det var av intresse skrev jag. Tyvärr fick jag inget svar, vilket i mina ögon är enda nackdelen med såna som driver med en. Eller ja, det och den urusla stavningen som ständigt medföljer folk med låg IQ…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Wera]
0

#7 Herregud, inte har råd för en hamster på 50kr? :O Helt sjukt, det är ju ingenting typ. :S -.- men lite roligt äre ju XD

skanorskaniner
0

Jag hade en annons ute på en av mina bebisar. Sen dagen efter hon var såld så ringde en kille och jag sa att ungen inte fanns kvar längre. Efter att jag hade sagt det började han skälla ut mig för att annonsen fanns kvar på internet.

I våras så hade jag en unge kvar och hon var tingad. Tjejen var intresserad sedan Oktober 2007 och ungarna föddes April 2008. När hon skulle hämta ungen så sa hon att hon kunde hämta henne om 2 veckor för hon var hos sin pappa. Så jag väntade två veckor. Sen hörde jag inget från henne så vi letade upp hennes telefon nummer och ringde. Då sa hon att hon och hennes familj skulle resa bort så hon kunde inte ta ungen.

Samma unge blev sedan tingad av en annan tjej. Vi hade bestämmt när att hon skulle komma och hämta. Men där stod jag och väntade. Hon kom aldrig och jag hörde aldrig något från henne igen.

Från min första kull sålde jag en unge till en jätte trevlig tjej. Tyvärr dog ungen när den var 1år och ingen vet av vad. Jag fick reda på att ungen hade dött av en annan tjej. Så jag mejlade tjejen som hade köpt honom och hon började skälla ut mig, skicka hotmejl och sa att det var mitt fel att ungen hade dött.

matilds
0

Har haft många som mejlat och skrivit att priset är alldeles för högt. Förstår att det finns folk som tycker det, men jag har inte direkt tvingat någon att köpa kanin av mig :) Har man inte lust att betala så kan man köpa av någon annan!

"Var dig själv - det finns redan så många andra"