Blir vansinnig *bur till dvargkanin*
Letar bur for fullt, ska titta pa kaninerna imorgon… Men hittar inte en enda bur som ar godkand enligt svenska matt! Harnere (i Holland) verkar det vara ju iofs ocksa vara ju storre desto battre, men annars ar det lite pa en hoft (kaninen ska kunna ligga raklang pa langden, och sittax5 pa bredden), hittar iaf ingen lag som anger matten.
Men vad ska jag gora? I affarerna ar det storsta en ferplast bur, som ligger pa 95 x 57 x 40cm. Kommer kaninen ma daligt over det om den far springa los mycket? Tanken ar att den ska fa tillgang till i stort sett hela lagenheten (nar vi har kanin-sakrat sladdar osv)
EDIT: Naturligtvis blir de bredare och hogre om man gar upp mot 120 cm och storre, men vi har inte sa mycket plats, 120 ar gransen. De ferplastburar pa 120 cm jag har sett har hojden varit fel pa ocksa. Morr.
Om kaninen får gå lös i hela lägenheten kan den ju ha den lilla buren som mat/sov - ställe och ha toalåda där.

Flippen min dvv/korsning har en bur med dom måtten och det funkar ypperligt.
Precis som Niike säger så är ju buren en mat/sov/toalett ställe.
Marsvin 4-ever
.
Jaa, jo. Men om vi tex far gaster som av nagon underlig anledning inte vill ha en sot liten kanin runt fotterna… Ar det da ok att tillfalligt ha den instangd i en bur som ar nagot for liten?
Gud vad jag fragar mycket, men nar jag var liten och hade kaniner bodde de i ett jattestort hemmabygge i stallet, och nar jag senare hade en kanin inne sa var han los i mitt rum. Sa det dar med lagar och att skaffa bur har jag inte riktigt hangt med pa. Ni far ha talamod med en rookie =)
Vet ju inte hur det ser ut i sverige, saljs de icke godkanda/olagliga burarna fortfarande?
#3 kan svara på din sista fråga. Japp de olagliga burarna säljs förtfarande. De flesta brukar vara godkända på bredden och längden men inte på höjden. Det brukar vara svårt att hitta en godkänd bur där jag bor :/
Emma
Ska aka och titta pa en liten kille imorgon, och uppfodaren har en bur vi far kopa relativt billigt. Inte godkand pa hojden, men da kan vi iaf se hur det gar!
Tack for svaren!
#3 frågar man inte lär man sig inget =)
Själv tycker jag det går bra att ha kaninen i en liten bur t ex över en kväll eller så, när man har gäster, absolut. På utställningar får ju kaninerna sitta i små fack.