Kaninungar!!! HJÄÄLP
Min kanin har fått ungar för ca 10 dagar sedan, lite mer. Ungarna har päls och vissa har öppnat ögonen, det är tre ungar.
min fråga är då, när kan man hålla i dem?
Vad bör man undvika, damsugare och sånt?
Vi har redan hållt i två av dem när huset stod snett och de hamnad utnaför. Mamman har inte direkt något emot att vi rör i ungarna, vi har hållt i alla tre tidigare idag och det gick jätte bra, en unge pissade t.o.m…
tacksam för svar!!!
Orolig ägare!

Jag tycker du ska hålla kaninerna avsides från oväsen osv. Sen, om det är ok för honan, så tror jag det är OK att hålla i dem när dom är 2veckor. Dock inte för ofta. Så länge honan inte reagerar på att ni är där så borde det vara OK.
Sen finns de ju också dom som är helt emot att hålla i ungarna förrens dom är 3-4 veckor.

Hej!
Jag brukar pilla på dem redan första dagen, jag vill kontrolera att alla lever, så ingen ligger död i boet, lite äckligt å inte bra för dem andra.
Men håll koll på honan, jag har fått rört alla ungarna för mina honor utan problem, visst de vill ju gärna vara med å kolla vad man gör med dem,å de får de givetvis göra också. Dem kan ju vara vaktiga, då kan man låta dem vara ett tag.
Eftersom att din hona accepterade att du var där, så är det fritt fram att fortsätta.

Men man ska ej hålla på med dem för mycket, de oroar bara honan, brukar ba kolla 1-2ggr om dagen när dem e små, men när de börjar skutta ur boet så brukar ju pilla på dem oftare.

Tack för alla svar!! Mycket tacksam.. Mamman har inget emot att vi håller i dem och de tycker mycket om att pissa på en.
Jag fortsätter titta till dem 2 gr om dan. TACK för svaren!!

Om det ligger en dödfödd unge i boet ruttnar den och då dör förmodligen allihopa. Detta kanske inte hjälpte dina frågor, men till nästa gång. Sånt är alltid bra att veta :-)
Lycka till med kaninungarna.
Mvh Sigrid

#1 glömde påpeka det här, att första dagen BÖR man titta till dom så att det ej ligger någon död där.
Jag brukar titta till dom första dagen för att kolla så dom inte blivit utspridda på något sätt.
Tog en kull förr förra sommaren på en av mina egenuppfödda honor. Hon visade aldrig tecken på dräktighet, hon blev inte tjock och hon bäddade aldrig. Jag var jätte orolig att det ej tagit sig, och ska ja va ärlig så önskar jag nu att det aldrig tagit sig. Hon födde nämligen 7 ungar (hon va en Dvärg Vädur och detta va hennes första kull) och hon spridde ut ALLA i HELA buren. Dom tre största va död och den minsta levde längst, och den var verkligen pytteliten.
Jag gjorde allt va ja kunde, men hon fattade aldrig vad hon skulle göra eller så brydde hon helt enkelt inte om dom. En hemsk syn att se dom så. Så en koll så fort som mäjligt efter födslen är rekomenderat.

Ojdå, tråkigt att höra om kaninungarna dina. Beklagar värkligen!
Vi lyste med en svag ficklampa in i huset vart hon födde. Där låg det tre st nakna kaninungar och sprattlade. Två grå och en rosa. Nu är de ju så klart vit och två mörka. Jag är jätte glad för alla svar jag fått, nästa kull jag skaffar kommer att följa era råd. Jag har har en fråga till:
Är det normalt att en unge är större än de andra??
TACK!!
#7: Det brukar i princip alltid finnas en unge som är större, samt en unge som är mindre.
Det har jag alltid haft i mina kullar. ^^