Kaninen utanför buren?
Hur gör man när man ska vänja kaninen att få springa fritt på tomten,så hon inte rymmer

är alldrig bra att ha honor lösa. hanar brukar dock fungera.

Varför är det inte det?
Alltså, alla kaniner passar inte med det. Hiroshi kan springa lös då och då, eftersom att hon kommer fram till en ibland, och man kan bara plocka upp henne. Irma går också lös ibland, inte så mycket längre. Hon sitter mest stilla, vilket är bra, men däremot springer hon i världens fart iväg så fort man närmar sig henne, så det kan bli lite svårt att fånga in henne.
Not your mom, not your milk.

#2 hanar brukar ofta stanna kvar på tomten om det finns honor i närheten (om du tex. har en hona). Medans honor oftare rymmer, och ibland letar upp hanar och ja.. så får man några till små kaniner ;) haha
Så har i alla fall jag uppfattat det. Jag kan ej släppa mina honor lösa, medans hanarna går bra.
Men du kan ju sätta på henne sele och koppel, och låta henne springa lite fritt, så är det lättare att fånga henne ;)

Ok tack då vet jag

Jag har haft en hona lös dygnet runt, hon höll sig på gården. Bosatte sig under en gammal traktor som blivit skrotad, stack inte en enda gång. Har också haft en kastrerad hane lös tillsammans med en annan hona, de gick också väldigt bra, om man bortser från alla tulpaner som blev uppätna;)
Vissa kaniner hålla sig i närheten, anda inte.
Min franska vädur går lös varje dag, från morgon till kväll. På natten får hon vara inne. Hon håller sig här omkring, och när jag har dom andra kaninerna ute i rasthage/betesbur brukar hon gå och hälsa på dom ibland. Funkar jättebra, förutom att hon är uppe och äter på mammas blommor i rabatterna ibland ;)
Leona kan jag skäppa lös, men jag har henne under uppsikt :)
inte för att jag är rädd för att hon ska springa ifrån oss, hon håller sig jömt i närheten litar fullt på henne, men för att våran katt göra vill busa med henne :P

#1 det fungerar jätte bra för mig,.. :/
Men är ni inte rädda för rovdjur? Främmande katter, lösa hundar, rävar, rovfåglar.. Det finns ju så mycket en liten kanin kan råka ut för. Eller är jag bara nojig?
#11 När jag har min ena kanin lös (kan bara ha min ena lös) så är jag alltid med henne och håller koll åt henne. Jag skulle aldrig våga lämna henne även om hon kanske inte skulle sticka eftersom, ja, det kan komma rovdjur och så.

#4: Jag har uppfattat det tvärtom, honor är mer revirbenägna och stannar gärna i närheten medans hanar vill ut och undersöka mer. Dock varierar det säkert från kanin till kanin =)
#11: förstår precis hur du menar, jag är också rädd för att andra djur (eller ev. människor) ska skada kaninen på nått sätt, därför låter jag aldrig mina kaniner vara ute utan uppsikt, varken i Hage eller lösa.
Jag har inte "lärt" någon av mina kaniner att gå lösa. Har helt enkelt bara släppt ut dem och de stannar i närheten, dock gör jag det ju självklart endast med kaniner som jag vet inte rymmer. Hur jag kan veta det vet jag inte.. haha. Jag känner bara på mig vilka som inte försvinner nånstans ^^
the vanity, it becomes insanity