Diskutera Teddyvädurens Framtid! (Seriös tråd)
Nu tycker jag att alla Teddyvädurs uppfödare ska samlas här och diskutera dess framtid!
Inga taskiga inlägg ska finnas här, detta ska vara och förbli en seriös tråd som inte spårar ut. Om den gör det så kommer den låsas. (jag säger åt en moderator att låsa den)
---------------------------------------------------------------------
Om ni nu vill att rasen ska bli godkänd. Varför avlar vissa på wienertecknade djur?
Vad tycker ni om att dem flesta djuren bär på wiener eller har den teckningen själv?
Vad tror ni om dess framtid?
---------------------------------------------------------------------
Dessa frågor kan ni svara på sen kan ni få diskutera vad ni vill om denna ras ;)
Jag föder upp teddyvädurar, i en liten skala. Dock får jag min första teddy kull februari 2009.
Teddyvädurens framtid vet jag inte mkt om, men visst det är många som föder upp wiener tecknade kaniner men om ett par år tror jag att allt mer folk inser att det bästa är godkända färger och teckningar men jag stör mig inte på att folk föder upp wiener, man får föda upp Vilken färg? som hälst anser jag! För mig spelar det inte så stor roll om rasen blir godkänd eller inte! Men jag försöker egentligen att köpa in kaniner som inte är wiener, nu har jag 4 teddysar här (två stycken tingade, bara) och varav är en wienertecknad (funderar på att kanske sälja hon). Men alla har wiener i stammen/bakgrunden, och ja det är inte spec. lätt att hitta kaniner som inte bär på det! Iaf. är det något, att de inte är det utan enbart bär på det.
Om rasen kommer bli godkänd tror jag att den inte blir godkänd förän kanske 10 år? Vild gissning men det är vad jag tror.
Varför vissa avlar på wienertecknade djur, är väl för att dom tycker det är fint helt enkelt. Alla går inte efter att försöka få rasen godkänd, och vissa kanske försöker avla fram bästa möjliga pälstypen eller en bra storlek och form istället.
Jag har i princip lagt ned min uppfödning p.g.a. alla kränkningar jag har fått just för att jag har teddyvädurar. Kommer ta någon kull ibland men kommer absolut inte ha uppfödning längre.
Tycker det är riktigt jäkla dåligt att vissa ska vara så extremt barnsliga och klanka ner på andra? Varför? För att man kan ta 800 kr för en wienertecknad kanin av ej godkänd ras? Ja, vad ska man säga. Tyvärr ligger ju avundsjuka i grunden till det mesta nuförtiden.
Jag hade velat föda upp och se rasen växa, men jag känner verkligen att jag helt enkelt inte orkar ta skitsnack, blickar o.s.v. längre. Synd att det ska finnas människor som inte kan bete sig som folk.
Och wieneravel vill jag inte ens gå in på, de flesta vet nog redan var jag står i den frågan! ;)
Vågar inte heller uttala mig om rasens framtid. Jag hoppas att de som nu tagit det här seriösa steget mot en godkänd ras kommer hålla ut den här tiden, och jobba på ordentligt för att ta fram denna underbara ras och tillslut få den godkänd. Det är en ras som är helt unik, både till utseende och personlighet och det hade varit otrolgit kul att se hur de gick för dem på utställningar.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"