Va noga med Höet!
Som dom flesta kanske vet så fick vi avliva Glenn på grund av ett väldigt stor sår han fick… Vi fattade ju inte var det kom från och trodde först att det "bara" var et sår, och det var ett väldigt sorligt slut på Glenns lilla historia…
Innan det.. När Gramet var bara 4 veckor var vi hos veterinären för ett sår precis vid könsöppningen på henne. Men det va inte så stort och det ända vi kunde göra var att tvätta det…
Några veckor efter Glenns död fick även Gucci ett stort sår på ryggen, det va nästan ett stort "hål" i ryggen på henne och det va väldigt äckligt också, men samma här, det ända vi kunde göra va att tvätta.
Jag var misstänksam redan när det hände Glenn, men det fanns inte så mycket att göra.. Och Både Gramet och Guccis sår läkte ju också.
Nu förra veckan upptäckte jag ett stort sår på Gramets öra, det var aldeles igenvarat och även små sår sidan om det. Nårga dagar senare hade även Elliot fått ett stort sår på ryggen..
Ni kan nog fatta vilken panik, att det bara dyker upp stora köttiga sår från ingenstans också kan man inte göra nått åt dom? rädslan för att få avliva kanin efter kanin..
Iallafall beställde vi en tid hos veterinären direkt efter skolan i måndags och eftersom vi inte hade bilen hemma fick jag åka buss med dom. Dom kollade på det och tog prover. Det blev inte precis billigt..
Vi skulle få provsvar i slutet av veckan.. ni kan ju bara gissa vilken jobbig vecka det har varit för mig. Jag har inte kunnat tänka på annat, komma säkert få IG på mitt so-prov, har kommit efter massa i matten. Jag har inte en planerat nått jag kan äta på tävlingen imorron, jag va så säker på att jag inte skulle kunna tävla imorgon..
Dom ringde alltså idag, men eftersom varken mamma eller jag kunde vänta, dom stängde kl 16:00, men kl 15:00 hade dom inte ringt än, så då var vi tvugna att ringa och höra om provsvaren hade kommit.. Det hade dom men dom hade haft så fullt upp hela dan för det va sån "ögonlysningsdag" så jag kan tänka mig att det va ganska fullbokat! Runt 15:30 ringer dom.
Dom kunde inte hitta nått annat än typ alldeles för mycket stafylokocker, hon sa det va normalt att dom hade det, men i samband med nått annat så förstärks dom eller nått och angriper huden.. Och eftersom vi bara några dagar tidigare hade hittat massa mögel i allt vårt nyinköpta hö (ca. 2-3 månader sen) så kom vi fram till att det va höet som efter allt hade gjort så att det blev så.
Tror inte man kan ana vilken känsla att få veta att bara för jag va så "ouppmärksam" och missade att höet va mögligt, har långsamt försökt ta livet av mina kaniner. Kan inte fatta att all denna plåga och olycka har berott på dåligt hö. Att glenn behövde dö av dåligt hö, att mina kaniner har riskerat att få köttsår, bara för dåligt hö, allt lidande Gramet, Gucci, Glenn och Elliot har fått stå ut med bara för att höet va dåligt, det går inte riktigt att fatta. Men samtidigt är jag ju glad det inte va nått smittosamt…
…
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
åh vad hemskt! jag ska verkligen vara jätte noga med zoies hö, beklagar verkligen. Men du hade också tur i oturen att inte alla dog. *tröstkramar* <3 hur går det för kaninerna nu ?
Hemskt! Vilken tur att ni fick reda på vad det beroedde på. Verkligen synd att höet tog livet av en kanin och gjorde så endel kaniner fick sår! :/ Men samtidigt skönt att få veta nu.
#1 Gramet och Elliot går på penicilin nu för deras sår va så pass äckliga att det behövdes.
Men jag hade ju inte sett nått mögal, det kan vara väldigt såvrt att upptäcka och kaniner är ju så känsliga också :( ..
#2 Ja det är hemskt att dåligt hö kan göra så stor skada innan man ens kommer på vad det är :/
Hoppas s¨många som möjligt läser detta så dom också kan kolla sitt hö noga..
Hur kunde höet göra stora köttsår, jag förstår inte.. Jag är säkert bara lite trög, men vaddå för att de åt höet så blev det stora köttsår på kaninerna?
Trist att det blev så i alla fall.. :/
#4 Om jag fattade det rätt så tror jag det var p.g.a några bakterier?
#5 Som typ tog sig upp på kaninen och orsakade köttsår? Ja, det låter ju rimligt i alla fall…
#4: Det står ju i texten.
"Dom kunde inte hitta nått annat än typ alldeles för mycket stafylokocker, hon sa det va normalt att dom hade det, men i samband med nått annat så förstärks dom eller nått och angriper huden."
#7 Men vad är "Stafylokocker" ? :)
#7 Jag förstod inte det.
Sökte på google, fick fram det här:
"Stafylokocker finns i människans normalflora på hud och i håret samt slemhinna men är också viktiga patogener. De kan orsaka flertalet olika infektioner men är en särskilt vanlig orsak till hudinfektioner, skelettinfektioner och endokardit. Stapylococcus aureus kan också ge upphov till matförgiftning."
Ja, men det va såhär att det finns i normala fall stafylokocker i huden, men i då en viss mängd antagligen (är inte så bra på detta men ska försöka att förklra) ..
Så resultatet med det dåliga höet och stafylokockerna, så hade dom väl ökat och angripit huden på kaninerna. Kan säker ha börjat i nån liten ruva och sen har dom "ätit" av huden så såren har blivit mycket större. (är som sagt ingen expert på detta och det är svårt att förklara)…
Kan ju tillägga att det fanns bakterier i höet då också som har gjort så att stafylokockerna har trivts och har kunnat föröka sig..