Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 724 ggr
AlexandraL
0

Ang. Avmaskningsmedel!

Jo, tidigare så har jag avmaskat mina kaniner regelbundet (dvs varje vår och höst) men nu har jag hört att maskarna har börjat bli immuna mot medlet, axilur som jag andvänder. Detta gör mig självklart lite orolig ;S Så nu väder jag mig till er på KIF!

Alltså..
¤ Avmaskar ni även som jag regelbundet eller bara vid tecken på mask?
¤ Om det är så att ni endast avmaskar vid tecken på mask, kollar ni i kaninens bajs efter mask eller avmaskar ni iallafall?
¤ Hur ung tycker ni en kanin som minst får vara vid den första avmaskningen?
¤ Ni som kanske har häst har väl hört om att man nu för tiden ska sicka en påse med lite bajsprov till ett labratorium för att vara säker på om hästen har mask eller inte, för att inte behöva avmaska i onödan? Vad tycker ni om det? Eler har ni ens hört talas om det?
¤ Tror ni att det "sliter" eller att kaninen tar skada av att bli avmaskad om den inte ens har mask?
¤ Ni som har hagar till era kaniner.. Hur ofta flyttar ni de? För att undvika att de kaniner som inte har mask får i sig det genom andra (de som har mask) kaniners avföring?

Ja, helt enkelt lite allmäna undringar om hur det egentligen ligger till med dessa maskar. Tacksam för svar och kommentarer! (:

[Wera]
0

**- Endast vid tecken på mask.
**¤ Om det är så att ni endast avmaskar vid tecken på mask, kollar ni i kaninens bajs efter mask eller avmaskar ni iallafall?
- Jag brukar oftast se att kaninen ganska snabbt gått ner i hull, har en "stor mage" men jätte smal och kantig på ryggen och vid revbenen, och ibland är de hängigare och de går inte upp med ökad foder så då avmaskar jag dom.
- Somsagt avmaskar jag när det behövs/vid tecken, och jag har avmaskat en kanin som är 3-4 månader.
¤ Ni som kanske har häst har väl hört om att man nu för tiden ska sicka en påse med lite bajsprov till ett labratorium för att vara säker på om hästen har mask eller inte, för att inte behöva avmaska i onödan? Vad tycker ni om det? Eler har ni ens hört talas om det?
- Har haft häst men aldrig gjort det, har hört talas om det men tror inte många gör det.Många med häst avmaskar regelbundet, innan betet, mitt under betet och efter betet! Inte p.g.a tecken.
¤ Tror ni att det "sliter" eller att kaninen tar skada av att bli avmaskad om den inte ens har mask?
- Det som kan ta skada är väl att maskarna kan bli immuna och om kaninen då skulle få mask finns det kanske inte något medel som häjlper? Däröfr är det bra att använda olika medel till olika sorts mask, inte bara samma hela tiden! Hittils har jag andvänt två olika medel.
¤ Ni som har hagar till era kaniner.. Hur ofta flyttar ni de? För att undvika att de kaniner som inte har mask får i sig det genom andra (de som har mask) kaniners avföring?
- Jag flyttar bara om det börjar ta slut på gräs elr om det är mkt avföring i gården. Men enligt veterinnär, gällande hästar iaf! Så bör man inte flytta hagarna för ofta och i onödan för då kommer de mer paraciter etc. men det kanske inte gäller kaniner? Bara hästar?

Zvintos
0

Avmaskar enbart om kaninen visar tecken på mask, eller vid speciella situationer (se nedan).

¤ Om det är så att ni endast avmaskar vid tecken på mask, kollar ni i kaninens bajs efter mask eller avmaskar ni iallafall?
Kollar efter mask i bajset, eller andra tecken som avmagring och kantig kropp. Även om jag vet att kaninen nyligen (samma dag eller dagen innan/efter) varit ute i samma Hage som den/de som fått mask, och som med största sannorlikhet själv kommer få/har mask även om inga symtom syns till än.

Har precis avmaskat en av årets ungar, som är lite mer än 4 månader.

¤ Ni som kanske har häst har väl hört om att man nu för tiden ska sicka en påse med lite bajsprov till ett labratorium för att vara säker på om hästen har mask eller inte, för att inte behöva avmaska i onödan? Vad tycker ni om det? Eler har ni ens hört talas om det?
Det finns ju samma motsvarighet till hundar/katter/kaniner att köpa på apoteket som heter "Kolla masken", om jag inte minns namnet fel.

Själva kaninen tror jag inte tar någon skada, men medlet gör ju ingen nytta.

¤ Ni som har hagar till era kaniner.. Hur ofta flyttar ni de? För att undvika att de kaniner som inte har mask får i sig det genom andra (de som har mask) kaniners avföring?
Flyttar de när gräset börjar ta slut. Har fått mask på mina kaniner för första gången, men har aldrig haft det innan. Och jag har gjort på samma sätt med hagarna i alla år.

AlexandraL
0

Det är verkligen jätteroligt att få läsa om hur ni gör med avmaskningen då många verkar ha så olika åsikter! :)

Är det fler som kanske har någon annan åsikt eller tänker annorlunda, så skriv.
Det här kan ju även vara bra att kunna läsa i en artikel här till exempel på iFokus då det verkar vara mycket frågor kring just avmaskning..? ;)