Vitakraft HJÄLP!
Vet någon om Vitakraft foder är bra? ;S Det är det som finns i vår matbutik, min mamma köper alltid det.. Jag har inget att säga till om eftersom on inte tkr att det är ngt specielt vicken mat man ger dem. Hon tkr även att sånhär gnagarblanding är bättre en vanliga pellets eftersom dom tydligen blir mkt mer törstiga av Peelts, :(
Snälla hjälp mig, är Vitakraft onyttig skit, eller kan jag fortsätta ge mina kaniner det!?
HJÄLP!
Är det ren pellets eller gnagarblandning?

#1 Det finns både och men min mamma vill bara köpa gnagarblandingen.. :( Eftersom hon tkr dom blir törstiga av pellets, men brukar kunna övertala att köpa rent pellets ibland.
Jag tror det är ett bar foder. jag använder det inte men min kompis gör. Jag tror också att gnagarblandningen (om det är sån jag tänker på, med fröer och majs tex) är bättre för kaninens tänder. pelletsen är så otroligt lättuggad och har man otur så tröttnar kaninen på det efter ett tag. Ett par av mina kaniner rör inte pelletsen för huvud taget, utan äter hellre krossad havre istället. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Varför skulle dom bli törstigare av pellets? Och vad gör det om dom dricker mycket? Tycker du/din mamma att det är jobbigt att fylla på vatten? 
//Emma
Sålänge du ger den med ren pellets så tror jag det är helt okej :)
Gnagarblandning är ju inte bra vilket märke det än är.

#3 Okej tacK! <'3 Nej inte jag, haha men min mamma är ganska angagerad i kaninerna och gillar att hålla på med dom osså därför så delar vi på det :)
Jag kan inte förstå det eftersom Rena pelletsen är billigare ;P
#3 Gnagarblandningar är inte bra. Onyttigt, kaninen väljer ut det godaste, och skulle inte tro att det är bättre för kaninens tänder heller. Tröttnar kaninen så kanske den inte ens behöver någon pellets. Den kanske klarar sig på hö, vatten och grönt =)

#7 okej tack för svaret! <'3

Jag köpte två sånna här förpackningar, om det är samma. I sommar, hade slut på mat och kunde inte ta mej någon stans poa av att vår bli va pajj. Iallfall så va det ren pellets, och har för mej ett en kompis andvänder det. Det är inget i det iallfall.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
vitakraft är inte så bra, det är mycket Aska och *va det nu heter* i, som inte är direkt bra.. ska försöka komma på vad det heter, men vitakraft är inget att rekomendera, ( + att det brukar vara döda råttor i deras Hö :S )

Bra :D
#13 men blä! D:
//Emma
själv kör jag med Stampe foder, det är många uppfödare som använder det och det räcker länge (visserligen beror de ju på hur många kaniner man har). Skulle aldrig köra med blandning då jag vill ha mer nyttig mat. Vill inte heller att mina kaniner ska bli kräsna och sluta äta pellets och bara äta "godbitarna" som finns i blandning.
Stampe foder har en pik på sig då det nästan alltid bara är en massa smulor i botten! Det blir jag le på så jag funderar på att byta till ett annat foder, nått kalv foder som många också använder till kaninerna. Pappa skulle köpa Stampe foder men då dem ej hade de så köpte han Carrier som verkar vara bra. Det smular nte och kaninerna gillar det!
Vi har också carrier till våra, och som sagt, vissa ratar det. men å andra sidan har ju vi bara små hermeliner och dvärgvädurar och de klarar sig ganska bra på diverse annat. ^^
//Emma

tack för svaren! Dock tror jag INTE på att det är döda råttor i deras hö.. ;P