OT är inte motiverad alls =(
Jag tycker just nu att de är så tråkit i skolan är inte motiverad till att göra nåt alls.. efter 4 år i skolan är gnistan borta (gåt ett år på IV , går mitt tredje år på träutbildningen).. jag går bara o hänger jobbar kanapt alls vist jag får väll hålla ut men vad sk man göra när mat tappat gnistan hel för att jobba o anstänga sig i skolan.. jag kommer inte få nåt gymnasiebetyg för att jag inte haft engelska eller gymmnasie matte.. kommer få samlade betygsdokument
Kan du inte höra om du kan få utökad praktik, om du tycker det är kul? Jag började på natur men kände att det var helt fel för mig. Bytte till samhälle och började då att skolka så mycket att jag knappt visade mig i skolan alls. Skärpte till mig i 3:an och läset upp en massa ämnen men gick ut med samlat betygsdokument.
Sedan åkte jag utomlands ett år för att komma bort från allt. Tränade och red in hästar på Island. När jag kom tillbaka läste jag upp mina betyg på Komvux. Där träffade jag också min man, så trots allt strul tror jag ändå det fanns en mening med allt!
Jag förstår verkligen att det är tufft för dig, tycker det borde tas på större alvar när man tappar gnistan och motivationen. Det är inte helt lätt att orka med allt och att gå i skolan så länge som man gör. Passar inte alla helt enkelt.
Hoppas du orkar kämpa på!
De käns som att jag måste orka annars så har jag ju slösatbort 3 år av mitt liv käns de som.. min kille jagra uppmig ur sängen.. han sprutar med vattenspruta på mig för att jag ska gå upp..
De är många gånger jag funderat på att cyckla till kaninerna istället.. Men nu har dom ju hårdare redgler på närvaron så är man bort för mycke med ikke anmäld från varo så får man inte studiebidrag
#2 Jag blev av med studiebidraget, inte kul alls.
Vad jag förstått nu så har de ändrat reglerna för Komvux. Men har du inte slutbetyg så lär du väl vara behörig att plugga där och läsa upp betygen senare?
Jag vet hur illa det kan kännas, så kanske det vore bättre för dig att göra ett uppehåll från studierna helt och hållet och satsa på Komvux när du förhoppningsvis känner dig mer motiverad i framtiden.
Men då måste du ju skaffa jobb istället, vilket kanske inte är helt lätt.
kanske skulle funka.. just nu är jag så skol tröt så jag nästan spyr :P
men får man pengar från sosialen då eller om man slutar skolan medans man söker jobb? för mitt stuidje bidrag köper jag ju mat till kaninerna för.. och pluggar jag inte får jag väll inget under håll från mina föräldrar.. jag bor ju inte hema
man kan ansöka om jobbgaranti för ungdomar hos arbetsförmedlningen, då får man runt 2000 kr/månad om man samtidigt skickar in papper en gång i månaden till försäkringskassan ^^ så helt pengalös blir man inte
Tänkte väll de..
yep, så då måste du först anmäla dig till arbetsförmedlingen innan du kan få bidraget, man måste samtidigt söka jobb. annars dras bidraget in tror ja :/
De gör de nog.. får se hur jag gör.. jag jobbar inte mycke på letjonerna i dag har jag bara svansat run t
har haft exakt samma problem som dig:/ har läst lite på komvux också men de gick inte bra där heller, så då slutade jag helt i skolan, och så skaffade jag en praktik plats på ett dagis trivdes jätte bra där =) är nu ute efter en ny praktik plats då jag inte trivs på min nuvarande :S
ska fundera över att jobba i nåt år och sen prova att gå komvux o se om de funkar
okey =) du ska se att det löser sig så småning om, men man ska ju inte vara på ett ställe som man verkligen avskyr, man mår ju inte bra av det
jag avskut inte min utbildnig så men att veta att jag kunde gåt utn föra året gör mig orkerlös..
aah okey
gick ju ett år på IV så jag får ju gå 4år på gymmnasiet
men då kan du ju jobba ett år kanske å sen läsa komvux eller nått?
Jo jag har funderat på de.. om ajg skulle vila från skolan o komma tillbka så kanske jag skulle bli mer motiverad
Det är ju ingen idé att göra något som får dig att må dåligt. Men kolla upp allt med studievägledare på din skola och Komvux samt kolla med Arbetsförmedlingen vad som gäller innan du hoppar av. Får du samlat betygsdokument som det är nu så lär du ju ändå gå på Komvux sedan. Så gör något du mår bra av så länge, det är mitt råd i alla fall.
min kille skrek när jag sa att jag kanske skulle hoppa av o söka jobb.. han tycker jag ska söka medans jag pluggar o hoppa av om jag hittar ett jobb
#20 Jo, du måste ju veta att du har något annat för att få in pengar.
jo de är klart
#20, tycker det låter mkt klokt av din pojkvän. Att få ett jobb är inget som bara händer på en dag, oftast inte iaf. Ofta behöver man söka o söka o söka i flera månader innan man ens får komma på intervju. Men det beror ju mkt på vart du bor o så också!
Jag tycker du ska ta din pojkväns råd o söka jobb, o om du hittar något du tror du kommer trivas med, så hoppa av. Har du ändå ingen chans till ett slutbetyg så känns det ju lite onödigt att gå kvar. Då kan du ju lika gärna plugga på Komvux sen :)
Börjar också tappa gnistan känner jag, men det är nog för att jag är trött på själva skolan och alla i den… känns inte helt.. rätt.
Men går i nian nu så snart börjar jag på gymnasiet, då jäklar ska jag bort från den här hålan o träffa nytt folk. =)
Hoppas det löser sig för dig. Själv har jag tyvärr inget råd eller så till dig, även om jag önskar att jag hade det. Lycka till!
#24 Men om du känner så nu ska skulle jag ge dig rådet att sticka iväg utomlands och jobba i ett år innan du börjar på gymnasiet. Önskar jag hade gjort så!
#25 känner mig inte riktigt redo för det än tror jag.. Och det gymnasiet jag isf ska börja på verkar som en riktigt mysig och bra skola =)