Släpte in blixten hos stampe..
I dag fick blixten o stmpe lära käna varan.. de blev inget slagsmål eller nåt men stampe började juka som fan på blixten o bliksten stampa med bak tasarna i golvet.. Varför hoppade han på och börja juka? han jorde de några gånger sen sluta han.. ska låta dom umgås lite i morgon oxså
Hört att dom gör så för att visa vem som bestämmer :)
ok.. stackars blixten var ju livrädd
Är dom kastrerade?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Nej de är dom inte..
Men då kan du ju inte släppa in dom till varandra! Två hanar slåss tills döden!
Solbackens kaniner
#5 Inte alltid. Men det är ju inte värt att ta risken.
Har får lära mig att de inte behöver va så.. Alla individer är ju olika.. Fins ju hanar som går med varan o de går jätte bara.. en kompis till mig har de bland annat.. Blixten gick med 2 hanar till innan han kom till mig o dom bråkade aldrig o dom var inte syskon
#5 Hmpfr…
#8 Va?
ja kanske 1 fall av 10 kan det fungera, men jag tycker att det är riktigt dumt att ens försöka. Varför ta den risken, kaninerna kan få allvarliga skador?
Solbackens kaniner
#7: Visst, alla är individer men jag skulle aldrig ta den risken då risken är sååååå stor att det går riktigt dåligt. Men jag håller tummarna för er iaf.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9 Det är ett ljud som man gör. (som ett suck ljud) Då menade jag suck åt att man ens försöker när det kan sluta så..
Det står tillomed i lagen att man ska skydda djuren från onödigt lidande.
Solbackens kaniner
#10 man släper ju inte ihop dom och sen lämnar dom.. man får ju ta de lungt och va försiktig.. Endel har kastrerade hanari hop o dom kan ju börja slås dom med..
De är jag mycke med vetaen om.. Men tex när man släper i hopp en hoan o en hane så kan dom oxå göra varnadra illa lika dant med kastrerade hanar
Jag tror att om man bara ha tillräkligt stor yta till dom så går de bra.
Så du bryr dig inte om om får sönderslitna öron, sönderbitna nosar, sönderbitet kön mm?
Att ha okastrerade kaniner tillsammans är det mest korkade jag har hört.
Även om dom fungerar ett tag, så kan dom bita sönder varandra nästa.
Jag hade två hanar som rymde samtidigt en gång. Båda hade sår i ansikte och mage. Dom rök ihop så fort dom såg varandra.
Och jag har en jäkligt stor tomt!
Solbackens kaniner
DE är skiland på två kaniner som är vana vid att bo med varan o två som inte gör de.. honor kan ju med börja slås och de är ju dom som har två honor ihop
Jovisst kan alla kaniner slåss, oavsett kön.
Men de kan slåss av olika anledningar.
En hane och en hona kan slåss för att de helt enkelt inte kommer överens eller inte vill ha sällskap.
Samma med kastrerade hanar, och okastrerade honor med skulle jag tro.
Okastrerade hanar kan slåss bla för att de inte vill ha sällskap/inte kommer överens, men även för att de ser varandra som konkurrenter.
Detta kan de göra även om det inte finns honor i närheten alls.
I naturen (och då hos tamkaninerna) är det hona-hane kombination som är den som är mest OK och naturlig.
Honan kan tollerera en hane vid PARNING, och ev en annan hona.
Hanen tollererar definitivt en hona vid PARNING, men en annan hane är konkurrent om honans gunst och ska bort så fort som möjligt.
Men förstår du inte vad vi skriver?
Ska du nu ha dom ihop, varför inte kastrera?
Solbackens kaniner
#20 Bortslösat tid att försöka få in det i personers hjärnor om de bestämt sig att de ska bo ihop!
Nu kan du och jag och alla andra bara hoppas att dom ryker ihop någon dag så det klickar till i hennes huvud och förstår vad du och ngra andra sagt =)
#20 dom kan ju slås ändån varesäj jag kastrerar eller inte..

Suck jag hade aldrig satt ihop dem!
Det är fullkomligt onödigt!
fattar inte ens hur du vågar chansa.
Och fast det skulle vara kullsyskon så e de onödigt de med, för de blir också könsmogna å börjar då mucka.
Det spelar ingen roll om du är med, det där går fort.
Skillnad om de e kastrerade I TID då kan de funka!
#20 har inte sakt att jag inte lyssnar har bra sakt att de behöver inte bli bäte för att man kastrera och att alla kaniner kan ryka ihop och gör varandra illa
Ja, och varför ska du då ha dom ihop, om dom nu kan börja slåss?
Dom mår mycket bättre att sitta själva.
Solbackens kaniner
Säger en sak, Om två han kaniner är 5 meter ifrån varandra, efter 0,5 sekunder är de på varandra om de verkligen vill bråka ;) Har varit med om det själv när två stycken rymmde.. :P
#23 då är de nog försent ändån för dom är 1år och 1½år
Kan ju berätta om när jag var ute med min ena hane.
Hade honom ute i sele, medans lillsyrrans kastrerade hane var i hagen.
Helt plötsligt rymde kastraten ur hagen och sprang raka vägen mot min hane, som inte ens la en notis om honom.
Han flög på min hane på en gång och skulle slåss med honom!
Detta trots att min hane var en bra bit ifrån och inte ens brydde sig om honom
Hade inte jag varit där, hade det blivit fullt slagsmål.
Men nu var jag där och kunde putta bort honom innan något farligt hann hända…
Så att de kastreras i tid, är ingen garanti för att de inte kan slåss heller.
Jag föredrar att ha mina kaniner i varsin bur.
Förutom att jag just nu har mor+dotter i ena buren, men de ska snart säras på också.
Personligen tycker jag att det e djurplågeri,om du är medveten om risken o ändå utsätter en,redan Rädd kanin för samma sak gång på gång. Att Blixten stampade så där är inte något bra tecken(vad ja vet) Tycker att du ska sära på dom,för om d händer att nån blir skadad lr tillomed dödad så kommer du att ha d på ditt samvete o d e inte skoj. Hoppas du gör d rätta
En kompis till mig ha en stor bur med många bälgiska jättar o hermeliner i både honor och hanar tillsmans( fast de är inga hermeliner där just nu för jag har dom hos mig).. o de har aldrig vart några problem
Det var en riktigt korkad kompis du har.
Solbackens kaniner
#30 HAHAHAHAHAHAHA XD
#29 kan inte sära på några som inte är i sma bur.. dom är i skilda burar..

Fattar ej va som e så svårt, de e ju ba å låta bli å sätta ihop dem..
Så kolla va enkelt det blev!
han har haft de så länge o har alldrig vart några problem
#22 Jo dem kan slåss om dem är kastrerade men okastrerade hanar slåss för att dem ÄR konkurrenter och extremt revirbenägna. Anledningen till att hanarna slåss är att dem vill ha honorna själva. Kastrerar du dem slipper du att dem juckar på varandra HELA tiden. Juckandet leder sedan till slagsmål, juckningar är bara början har själv erfarenhet av det.
Du sa också att ena kaninen stampar, en kanin stampar för att varna om den känner sig hotad.
#35 verkligen,, Oj då borde honorna vara Sterila från födseln ^^, Och det e rätt så omöjligt ;)
Aja, Nu ska jag sluta att skriva i den här tråden då den är väldigt oseriös och väldigt skrattretande :P
#33 Ja men du låter dom ändå va ihop ute d e samma sak!Risken finns ju ändå att nått händer.
#36 kastrering betyder inte att de slutar..
Att en person gör någonting och det funkar, innebär inte att det är rätt eller att andra ska göra samma sak.
Det gäller att använda det sunda förnuftet, som jag hoppas vi alla är födda med.
Och det är inte helt säkert att det alltid blir problem.
MEN, när det väl blir problem så blir det ordentliga problem.
Är det verkligen någon man vill riskera?!
Vill man verkligen se sina älskade djur lida pga något man själv är orsaken till?
Jag skulle då aldrig förlåta mig själv om jag gjorde något sådant som ledde till att mina kaniner dog och som jag hade kunnat förhindra väldigt enkelt.
Eftersom kaniner inte ens är flockdjur o inte behöver bo ihop med en annan individ så förstår jag verkligen inte varför du vill tvinga ihop dom? Dom trivs Mkt bättre isär, om de ändå bara slåss när dom är tillsammans. Som sagt tidigare, så kan dom bli riktigt skadade, båda två.
#37 tycker du ska sluta o håna mig.. och nej dom är inte sterila för dom har fåt ungar
#40 Inte att jucka men dem kommer enbart jucka för att sätta rang och inte jucka hela tiden. Just nu juckar din hane på den andra hanen för att se hur stark han är och när den hanen väl säger ifrån så får du räkna med att en av dem kommer bli svårt skadad eller dö. Att den andra stampar medan den ena juckar betyder att han inte tollererar honom och för eller senare ryker dem ihop. Kan vara bra att lära sig tolka kaninens språk.
#33 dom har träfats en gån inte mer.. tror inte dom ska få göra de i gen..
Denna tråd har spårat ut lite grann.. kanske dags att låsa eller så ?
Not your mom, not your milk.
jag har bestämt mig för att hanarna ska va i sär
#46 Skulle nog tro det. Ladysurprise väljer ju själv ifall hon vill lyssna och följa våra råd när vi försöker hjälpa =).
#47, bra beslut.
dom som höl på att skrat o håna mig tycker jag ska läga av med de
#48 - Jo, jag sa ju inte: "LÅS TRÅDEN!" precis. ;)
Not your mom, not your milk.
#50 Jag har inte sätt någon =/
#50 Tror inte att någon här menar illa, vi ville bara hjälpa till =)
Har väldigt dålig självförtroende så när fålk skrattar o håller på så tar jag lätt illa upp..
Vi vill ju bara djurens bästa, och för att dom ska må bra så måste ju du förstå varför.
Solbackens kaniner
vill man att någon ska förstå så sktatra man väll inte eller?
#56 Vad jag ser är det bara en person som gjort det. Låter lite som om du drar alla över en kamm ^^ =D.
(Alla är ju olika när det gäller att förstå saker. Vissa förstår saker när någon säger det lugnt, vissa när någon skriker, vissa när någon skrattar. Det krävs olika saker på olika personer för att de ska få upp ögonen för saker och ting. Alla reagerar olika på allt.)
kan oxå hända att jag inte är på värdens bäst hu mör.. en kompis till min kille hjälper till at flytta o han är något på frästande
då är jag nog den som lysnar och förstår när man tar de lungt o sakta ;)
blir de för mycke så brukar jag bar huga tillbaka som typ nu.. vet inte varför jag gör så =(..
Du verkar iaf ha insett att du inte ska ha hanarna ihop, och det är det viktigaste just nu. =)
^^.. nä nu ska jag ducha o sen äta godis o se på film o sova^^.. God natt
Bra att du fattat det beslutet nu att inte ha dom ihop.
För några år sedan hade jag boxar till kaninerna i kaninstallet, med 1½ meter höga väggar mellan varje bur. Inget tak på, trodde inte det skulle behövas med så höga väggar. En dag hade en hane hoppat in till en annan hane, så när jag kom in där var båda skadade. Pelles ena öra var skadat, en del fattades. Skutt hade fått ett bett i nosen. Båda kaninernas skador läkte som tur var fort, men de fick bestående skador. Pelle lever inte längre, men skutt är 7 år nu. Hans nos har blivit missbildad efter skadan, men det är inget som stör han. Men att ha hanar ihop är otroligt dumt, för även om det KAN gå bra kan det likaväl sluta med svåra skador, kanske till och med ena kaninens död. Det är ingen härlig känsla att leva med det samvetet sen det kan jag lova.
Kramar/carro
ladysurprise: Jättebra beslut :)
Men du borde genast säga åt din vän att sära på honorna och hanarna! Det är en sak att riskera kaninernas liv när man har hanarna tillsammans, det är riktigt illa, men att hon dessutom har okastrerade hanar med honor?! Det blir ju massavel och djurplågeri så det bara smäller om det. Stackars, stackars kaniner. Du borde verkligen säga åt henne att hon inte kan ha det på det viset! Det är verkligen hemskt.
Jag vill bara undetstryka att jag inte skrattade åt dig ladysuprise! Om du kollar vilken text jag skrattade åt, så ser du att det var din kompis jag skrattade åt ;) Ibland får man läsa tydligare…
21# Är du helt!!! Nu får väl ni alla som kritiserar henne ge er!! Hon gör som hon vill och då om det händer nåt får hon väl skylla sig själv men att stå och kritisera henne så mycket som ni gör nu är ju fullkomligt urfjantigt! Och hur kan man "hoppas" att ett djur gör illa sig bara so hon kan "få sig en läxa"!!!!
#67 >.< Skrev ALDRIG att dom skulle skada sig >.< Skrev att dom skulle ryka ihop, alla gånger så skadar dem inte sig.. Om man särar på dem snabbt ;) En till person som läser otydligt :D *Hurra* .__.
#68 Har du tänkt på att du kanske borde skriva lite tydligare också? Jag fattade nämligen likadant som #67. Är det då VI som läser otydligt eller är det du som skrivit otydligt? Nu får vi ta och ge oss, huvudsaken är ju att ägaren tagit ett bra beslut nu:)
68# Men vad då hoppas att dom ryker ihop är väl lika dåligt det! Skärp dig!
Nu har hon bestämt sig för att hon inte ska ha hanarna ihop. Hon har fattat att det inte är lämpligt. Varför fortsätta på ämnet?
kan ingen bara låsa?
Även om hon inte ville inse att det var fel att ha hanarna ihop tycker jag att endel skrev riktigt fult…. Jag hade tagigt illa upp!
#68: Du behöver inte vara ironisk och skriva "hurra". Ingen uppskattar det och det är faktiskt inte roligt.
Låser.