Skiljas från mamman?
jag har en fråga:
kan jag ta ut kaninmamman från buren där ungarna är nu när de snart är 6 veckor och slutat dia, hon vill så gärna skutta med de andra vuxna honorna och har ju varit endast i buren nu när hon väntat och haft ungar?
Jag ska inte sälja dem innan de är 8 veckor men kan de vara utan mamman från och med nu eller? Jag vågar ej släppa kaninungarna med de andra vuxna honorna för man vet ju aldrig vad de kan göra. Det är trångt i buren nu, det är också därför jag frågar. de är ju 8 stycken de små liven…
Jag skulle nog ha kvar honan hos ungarna tills dom är 8 v och låta honan umgås med de andra en stund på dagen.
Jag vet att det finns uppfödare som separerar honan och ungarna redan vid 6 v men jag skulle inte göra det. 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Har hon bara fått sitta i buren när hon haft ungarna? Tar du inte ut dem? Bara undrar då mina ungar fick vara ute i princip hela tiden och ändå var de understimulerade på natten, så jag var tvungen att ordna massor med tunnlar, kartonger o.s.v.
Tycker att man ska låta honan få en paus en liten stund varje dag, om hon inte blir stressad.
Och för att svara på din fråga; Nej, jag tycker inte du ska sära på dem riktigt ännu :) Jag tror att ungarna lär sig en hel del ifrån sin mor de allra sista veckorna.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
ok #2 ja hon har varit med dem och ungarna har bara varit i buren pga av de andra vuxna kaninerna som är precis utanför, buren står ju i en hundgård, och jag är rädd de gör nåt styggt med ungarna! Och så har vädret ej varit det bästa…
tror ni alltså jag kan öppna rampen och låta dem skutta fritt jag trodde inte man skulle ändra miljö mellan 6-8 veckor då de ju är extra känsliga då?
hade tänkt flytta dem till en större inhängnad bur med ny träbur innuti så de kan skutta mer, verkar det bra.
det går en hane där nu men jag ska alltså flytta honom! tål de att han varit i den inhängnaden tror ni, typ avföring och så..