Transportbur med taköppning.
_Kollade lite på en ny transportbur i affären idag och såg att det både fanns transportburar med öppning på framsidan och transportburar med öpnning både på framsidan och på taket.
Väger lite fram och tillbaka…
Luckan på taket kan ju vara bra om kaninen inte vågar gå ut… Men det skyddar ju inte__ mot väta och kyla (om man står och väntar på bussen, tåget ect)…
Men finns det andra för- och nackdelar?
Dela gärna med er!_
Jag har bara tänkt fördelar med att ha öppning på taket, har aldrig tänkt på att det kanske inte skyddar om det regnar eller så. Om man t.ex. använder transportburen som hus ute i en Hage är den nog inte så bra.. Men med öppning i taket kan man ju komma åt kaninen med mindre chans att den hoppar ut… ^^
Man kan ju alltid lägga en filt över taket om det skulle vara så :)
Jag ska så snart som möjligt införskaffa mig en med lucka i taket.
Och det brukar kunna regna in i "vanliga" burar också..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Låter positivt det här…
Tack för hjälpen!

Jag har en bur med öppning i taket och 6 "vanliga" burar. Jag tycker att båda är lika bra. Jag har alltid med filtar och pressening när jag ska någonstans så om det börjar regna så lägger jag bara det över..
jag har 4 "open" som dom kallas och 6(?) "stängda"
Fördelen med Open är ju att det går att få ut kaninen ganska snabbt utan att behöva dra ut den.
Särskillt på tävlingar har jag ingen lust att vänta ut den ena efter den andra för att den inte vill komma ut. Nackdelen är väl att dom inte går att stapla lika bra.
den blå närmast är en open och de staplade bredvid är stängda
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har märkt att vissa av mina kaniner blir stressade och tycker det är läskigt med öppningen i taket. Har både burar med öppning och utan så de kaniner som vill ha stänkt kan ha det.
Men för en själv är det ju klart praktiskt, men kaninen måste gå före ens egna bekvämlighet :)
Jag har en open och så har jag även någa "stängda". Open är jtte bra tycker jag (a) Vissa kaniner är ju jtte svåra att få ut ur trasporen så då är ju open en bra sak ;) Men inte så bra när det regnar och är kallt^^,,

_#6: Hrm, intressant. Tänkte lite i de banorna också. Ska ju åka både tåg, bil och buss med transportburen och då kanske gallertaket blir ett stressmoment när kaninen inte riktigt kan gömma sig….
Det där med att "få ur kaninen snabbt" är inget jag känner att jag behöver, så just nu lutar det nog åt en utan taköppning.
Tack, alla!_
Jag har aldrig märkt att mina kaniner blivit stressade i en open men det är ju individuellt. det jag skrev: få ut kaninen snabbt! blev nog lite fel jag var väldigt trött och orkade inte tänka efter vad jag skrev. Då mina kaniner gärna vill se vad som händer runt omkring dom så mkt som möjligt är ju en open väldigt bra. Regnar det lägger man en pressenning eller en filt över och är det soligt då ställer man ju burarna i skuggan (ska ju göras med alla) dock tkr jag då att Openburarna har bättre ventilation vid varmt väder.
Nu ska jag sluta plåga er med mina långa texter och gå ut ist :)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |