Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 524 ggr
Lillamysan
0

två honor tillsammans?

Jag har nyligen köpt två dvärvädurs honor på ca 7-8 veckor som levde tillsammans i Zoo affären. Har hört lite olika om hur det funkar att ha två honor tillsammans. Vad har ni för erfarenheter av den kombination? Problem? eller funkar bra?

ladysurprise
0

Tänkte presis skriva en sån här tråd men såg att du gjort de ^^

Salish
0

Det beror ju på individ. Är dom kullsyskon är chansen att de funkar bra ihop naturligtvis mkt större. Jag vet att min kompis har 2 okastrerade marsvin som är kullsyskon som hon haft i 2 år nu tror jag som funkar jättebra ihop, jag tror det är ungefär samma med kaniner.

Emelie-E
0

Mina två kaniner är kullsystrar och har levt tillsammans hela livet. Och det funkar utmärkt=)

Mariiijah
0

Fungerar det att ha mamma dotter tillsammans?

Har tänkt behålla Mika… den enda honan i kullen.

Zvintos
0

Har ingen bra erfarenhet av att ha kullsystrar ihop.
Har haft 2 syskonpar här (för omplacering) och bägge paren fick säras på, då ena systern var elak/dominant mot den andra.

mingopingo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer jag med mina 5 honor tillsammans + en kastrerad hane :) Varav ett syskonpar.

I början kunde det vara lite virrigt. Spec vid matdags. Jag har inte fört ihop alla på samma gång utan jag har parat ihop dom ute i hagen 1 och 1. Om de funkade bra fick dom flytta ihop. Sen efter hand har jag satt in fler och fler. Trodde aldrig jag skulle få ihop två honor, båda var så dominanta. Men en dag så satt dom i samma Hage utan nått problem alls. Och så har det fortsatt.

Nu har mina en rätt stor bur, 250x120 cm och en Hage på 10x4 m. Dom har en stor stock med en ränna i som jag lägger maten i. Då kommer alla åt. Dom har flera gömställen så dom kan komma iväg från varandra. Jag har tom haft två honor med ungar i flock.

Det märks att dom i flocken har sina favoriter som dom ofta är tillsammans med.

På bilden är 4 kaniner. Som ni ser ligger dom gärna tätt ihop <3

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner