Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 2732 ggr
Gucci123
0

och så blev en kanin två...

Det hela började med att min kompis fångade in en kanin, som var undernärd och vi alla trodde givetvis att det var en tamkanin. Kaninen var som sagt undernärd med mera, och jag tror inte den hade överlevt länge till i det fria, så jag tog den hem till mej efter ett tag. Den fick bo, och bor hos min andra kanin Gucci. Den är hur tam som helst, och de tycker verkligen om varandra! Det vet jag, för de ligger alltid tätt intill varandra, och följer efter varandra..

Men nu tvekar jag, för det kanske är en vidkanin? Hon är hur go och lugn som helst, men hade jag sett en sån som hon springa utomhus hade jag trott att det var en vildkanin.. Och hon rymde från utehagen här om dan, och sättet hon sprang på var inte likt en vanlig kanins! Hon sprang sjukt fort, och hoppade fram som en hare i luften. Hon sprang så fort och smidigt att jag aldrig trodde att jag skulle få tag på henne, och det hade jag aldrig gjort heller! Men hon sprang faktiskt in i huset frivilligt! Konstigt, jag vet…

En annan sak som får mig att tveka är hennes olika udda beteenden som kommit fram i efterhand.. Hon äter absolut inte grönsaker som t.ex. morötter och sådant, utan det enda jag fått i henne är äpple och lite salladsblad. (förutom hö, vatten och pellts då, som hon äter och dricker i massor!)Hon gräver på mattan, och när hon blir irriterad lyfter hon tydligt och viftar fort på svansen, som är ljus under.

men samtidigt är hon så tam, men hon kanske har anpassat sig fort? Jag trodde verkligen att det var en tamkanin som hade rymt från början, men ingen har letat efter henne, satt upp lappar eller någonting…

Vad tror ni? Jag kan inget om vildkaniner som ni kanske märker…. Vad ska jag göra?

Claudia90
0

hmm, har du ingen bild på "vild"kaninen?

Taci
0

Tycker det låter vääldigt märkligt att en vildkanin springer in i huset o är tam. Tror att det är en tamkanin. OM det är en vildkanin får du inte hålla den kvar som husdjur, det är olagligt. Dessutom kan den tagit med sig sjukdomar till din andra kanin (kan ju givetvis en tamkanin också göra..). Att den inte äter morötter o så tycker jag inte är så konstigt, vissa kaniner väljer bort vissa grönsaker.

Jag kan inte heller mkt om tamkaniner, men om du visar en bild kan säkert någon här inne hjälpa dig. För du måste ju ta reda på om det är en tam- eller vildkanin som sagt :)

ElinLi
0

#2 Du menar väll att du inte kan så mycket om Vildkaniner :P

Taci
0

#3, hahaha oj, ja självklart:D

Gucci123
0

Ne jag har ingen bild, men det ser ut som en vildkanin. Samma ''spräckliga'' bruna färg, och hon väger ca 1,2 kg.

JAg tycker inte att bakbenen ser så kraftiga ut, men de är klart större än min dvv's.. Hon har en helt annorlunda hålling än vad han har också.

Hon sprang inte in helt frivilligt, mamma stod på ett ställe, och jag och hon kom från ett håll, och när hon kom fram till mamma fanns det ingen annan väg än in att gå, så hon gick in.

Min mamma säger att hon är 200 procents säker på att det är en vildkanin, men jag tvivlar.

Hon är ju som sagt tam, och hon har varit här i en vecka nu. Jag kan ju inte släppa ut henne igen, för hon har ju vant sig vid värmen, eller hur..?

Chikuma
0

#5 En vildkanin har en tamkanins tendenser eftersom vildkaninerna kommit fram genom att man släppt lös tama kaniner eller också har hon anpassats efter naturen och lärt sig hur man klarar sig i det vilda och överlever.

Du kan behålla henne med tanke på att hon var undernärd när du hitta henne är det med hög sannorlikhet att hon blir det igen och kanske till och med dör ifall du släpper ut henne.

Men jag rekommenderar att du tar henne till en veterinär och vet besiktar henne ifall hon nu skulle vara en vildkanin för att försäkra dig om att hon inte har smittsamma sjukdomar.

HoppeTeqla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förut bodde jag i solna utanför stockholm och där kryllar det av vildkaniner. Några tjejer i huset brevid hade en "tam" vildkanin. det var en vanlig vildkanin som hade blivit tam genom att tjejerna matat den och fått den så tam att det gick att klappa och gosa med den. så din vildkanin kan säkert ha vant sig fort vid dig och blivit tam.

utseendemässigt är min Hoppe och vildkaninerna otroligt lika, men han är korsning dvv/hermelin och väger ca 1,4kg. största skillnaden tycker jag är att vildkaninerna har väldigt smala ansikten, de har inte sådär runda söta kinder. annars är färg, kroppsform, storlek förvillande lika så jag blev skraj många gånger jag kom hem och såg en kanin utanför huset och tänkte "Nej, nu har Hoppe rymt!" men det hade han aldrig som tur var…

Gucci123
0

Om det är vildkaninen på bilden ovanför så är kaninen här nog en vilkanin. För hon är väldigt lik den, men pälsen är brun, men fortfarande spräcklig..

Jag tänker inte släppa lös den, för den var ju undernärd och det finns väl en anledning till att det var just henne alla i husen hade lagt märke till, och att det gick att fånga henne? Hon var ju trots allt undernärd också och hon har vant sig vid värmen inomhus..

Hon bor i princip utanför buren, för på dagarna så är den helt öppen hela tiden  och hon är mest utanför den och springer fritt på hela nedervåningen tsm med Gucci.. Så hon är ju rätt fri ändå, men det är klart att det är skillnad på att leva ute och inne.

Sen är jag inte 100 på att det är en vildkanin, men jag är nästan säker på det..

Men tack för alla bra svar! :)

Bobby
0

Har du tänkt på kaninpesten?

Tarkie
0

#9 Somsagt, man skulle inte skriva massa ? efter varandra… Tillochmed vi vanliga människor blir störda på det! Inte bara synskadade ;)

[Niike]
1

#10 redigerat

Gucci123
0

#9 Jobbigt med så många frågetecken för det ser ut som att du typ var förbannad när du skrev det eller nåt, men, ja det har jag tänkt på. Hon har inga som helst tecken på att hon är sjuk, och hade inte haft det på några veckor innan jag hämtade henne och tog in henne till min andra kanin. Hon var ju undernärd, men hon äter som en häst och har snart kommit ikapp i vikt igen ;)

Tarkie
0

#12 Kan du ta kort? Skulle vara kul =)

Gucci123
0

Japp, jag ska ta kort ;)

Tarkie
0

#14 "Jippie" =) Nej, men vad roligt ^^,

Gucci123
0

Ajjemän, men det lär ju dröja ett tag om man säger så ;)

HoppeTeqla
0

#8 Nej bilden är på min egen kanin. Han är förvillande lik en vildkanin.

annaforsgren
0

Ser kaninen ut såhär?:)
Vi hittade den här kaninen vid en som vi känners hus. den sprang runt där hela dagen och kollade in mina kaniner. Den kom fram och luktade på våra händer och allting, men vi tror att den tillhörde någon.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Gucci123
0

Här kommer lite bilder, det kanske blir enklare att se då.. Kan bara säga att bildkvaliten är jättedålig men men…

Gucci123
0

En till bild

Gucci123
0

Dubbelt

Gucci123
0

och den sista, men hnnes pälsfärg är mycket spräckligare, och pälsen är lite ljusare, men mobilkameran är så dålig att det knappt syns.

Gucci123
0

okej, en till

Gucci123
0

Så, vad tror ni?

[Wera]
0

hon är ingen vild kanin iaf.

Gucci123
0

#25 är du säker?

[Wera]
0

#26 Yes, vildkanier är väl inte svarta? :S

Gucci123
0

#26 Men jag skrev ju att inte pälsen ser ut sådär… Hennes päls är tydligt mörk- och ljusbrunspräcklig i vanliga fall

Clariiz
0

Inte vildkanin iaf :)

Dom har inte den färgen och är inte lika "breda" som hon är.
Ser ut som en riktig blandis du har där :) Dvv likt huvud tycker jag :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tindra1
0

Det kan kanske vara en blandning med en tam-kanin och en vild-kanin?

PaaatyPalm
0

Ser kaninen ut ungefär såhär ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

SotisG
0

#31 hon har redan lagt upp bilder på kaninen ovanför;)

PaaatyPalm
0

#32 haha, oj xD okeej :P , har inte läst allt utan bara finläst xD

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[SamY]
0

tycker inte heller det ser ut som en vildkanin. men vem vet..? den kanske är född vild?

sjukt söt iaf! vet inte varför men jag vart kär i den <3

Chikuma
0

Kan vara en tam kanin som fått ungar med en vildkanin och därav blev hon resultatet. Man vet aldrig men jag skulle ta henne till en vet och kolla henne för att se ifall hon har eventualla sjukdomar som kan smitta din andra kanin och andra djur.

Lendsi
0

Jag tycker det ser ut som en lilla silver faktiskt. :P fast utan stickelhår då. Det ser iaf inte ut som en vildkanin, men om den har varit ui friheten en längre tid kan ju viltbetendet komma tillbaka.