Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 583 ggr
Kawaiih
0

Erfarenheter av raser? - hjälp

Som många nog har läst och förstått så ska jag kanske få skaffa en till kanin. Men jag vet inte vilken ras/typ jag ska välja. Jag har några förslag som jag inte kan välja imellan.
Så kan ni säga era erfarenheter av dom olika raserna och sen Vilken ras? ni tycker jag ska ta.

Belgisk jätte
Fransk vädur
Hopp-kanin
Holländare
Teddy pälsad kanin

Det jag ska ha kaninen till är hällst utställning och hoppning. Men vissa av dom här raserna kan inte ställas ut eller hoppas.
Men vad tycker ni eller har ni några till förslag på kanin-ras? Berätta era erfarenheter också…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Niike]
0

Holländare kan ju både ställas ut och hoppas :)
BJ eller frasse ska man inte hoppa med
Hopp-kanin är förmodligen framavlad till hoppning (korsning) och kan inte ställas
Teddykaniner kan inte ställas

Vill du ha en utställnings/hoppkanin hade jag valt holländare. Annars fransk vädur som du säkert vet att jag skulle säga ;) Underbar ras!

Zvintos
0

Har bara erfarenhet av belgisk jätte.
Du kan ju läsa artikeln där jag, Moonstrike och Elina. berättar om våra erfarenheter om belgiska jättar.

Kawaiih
0

#1 de är lite så jag har tänkt också.
#2 Jag har gjort det, flera gånger ^^

Men om jag ska förklara lite hur jag har tänkt om varje ras:

Belgisk jätte
Verkar va en mysig ras och stor. Dom verkar också ha en obeskrivligt bra personlighet. och trots att dom har den storlek som dom har så verkar dom va väldigt aktiva.
Skulle kunna ställa ut (?) =D

Fransk vädur
Verkar va en mys och goskanin lite lugnare änn BJ'n. Dom blir oftast mer sociala änn BJ's också har jag hört och lite sånna saker. Även dom går att ställa ut(?) )=D

Hopp-kanin
Ja, som namnet säger så är ju dom avlade till att ha innom hoppning. och jag gillar Kaninhoppning så därför är ju dom bra på det sättet. ^^ Men dom riktigt bra hoppkaninerna är enkomt framavlade för att va duktiga på hoppning så många bra hoppare är oftast lite aggresivare av sej.

Holländare
Kan både ha till hoppning och utställning, sen verkar dom va otroligt mysiga att ha och göra med. Sen är dom lite större än dvv (?) sen så älskar jag deras kroppsform och teckningar. ^^,

Teddy pälsad kanin
Gillar teddypälsen det blir som en nalle-björn. Sen har jag även erfarenhet av långhåriga djur då vi har två stycken långhåriga katter här hemma. Sen så kan man vell även träna Kaninhoppning med teddy-kaniner? ^^

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0

#3: Så länge kaninerna är renrasiga och har korrekt färg/teckning, går de ju att ställa ut. ^^

Kawaiih
0

#4 Det va de jag hadde för mej, men då är det ju bara teddy och hopp kanin som inte går att ställa ut?

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0

#5: Stämmer bra det. =)

Deco
0

Av de raser du nämnt har jag bara erfarenhet av Fransk vädur och de rekomenderar jag verkligen. Helt underbar ras. Detsamma gäller Lilla Tysk Vädur. Lite smidigare då de inte är fullt lika stora. Min lilla tysk är helt urmysig! Faktiskt snäppet värre är frassen! :)

Hur det är med hoppning vet jag inte riktigt. Frassar ska man väl inte hoppa med vad jag förstått, men hur det är med lilla tysk vädur har jag ingen aning om…

Zvintos
0

#7: Lilla tysk vädur ligger nog ungefär i samma vikt som hopp-korsningarna. =)
Lilla tysk ska ju väga 3,01-3,5kg som vuxna, och de flesta hopp-korsningar väger 2-4kg har jag för mig.
Deras runda kroppsform kanske inte är den optimala, men vikten är inget som hindrar iaf.

Kawaiih
0

#8 okej, finns det nån bild och info, det finns vell en artikel om den rasen, sen äger vell du också en tysk v.?

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns lite info om du söker under artiklar på lilla tysk vädur.
Och ja, jag har en lilla tysk vädur (som för övrigt är till salu). ^^
Helgo herre på 1 år och 8 månader.
De har ungefär samma temperament som dvärgvädurar, ungefär samma utseende (men mer maffiga både i kropp och huvud) men vikten skiljer.
Så skulle jag summera en lilla tysk iaf. =)
Kort och gott är det ursprungligen en korsning mellan dvärgvädur och fransk vädur.

Bifogar en bild på Herr Blå. ^^

Kawaiih
0

#10 nawww, så söt <3

En sån kanske skulle passa mej bättre änn en franskvädur. Eftersom dom är lite mindre och därför kanske de är bättre att börja med en lilla tysk så man vänjer sej med lite större kaniner….
Då har jag ju en till kaninras som jag skulle vilja ha juee x)
Men går det att ställa ut lilla tysk?

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0

#11: Japp, lilla tysk vädur är en godkänd ras och går jättebra att ställa ut. =)

Denna kommentar har tagits bort.