Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 732 ggr
[Eichan]
0

Sära på mina kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat fundera på om jag ska sära på mina två tjejer. De är kullsyskon på 4 år och har bott tillsammans i hela deras liv, har gått egenom vanvård och allt tillsammans. De värkligen älskar varandra men det finns en hake. Sky är tjock som en sumobrottare och Sea är normal eller nästan underviktig. Detta är pga att Sky är "ledare" och tar den mesta utav maten. Därför undrar jag om det är bäst att sära dem så att jag kan ha mer kontroll över hur mycket dem äter.

Men det riktigt skär i hjärtat när jag ser dem säras från varandra. De blir aldeles olyckliga. Men det kanske dem kommer över? eller?

Vad tycker ni? Birde jag sära på dem?

[Wera]
0

Du kan ju sära kaninerna i varsin bur tills de ätit upp all mat och sedan flytta in dom igen varje dag ;) Så får de äta ensamma.

[Eichan]
0

#1 oj, så långt tänkte inte jag ;) Tack för tipset :)

kaningodis
0

Kan du inte ha två st matskålar? Eller kanske ha dem i två burar som står bredvid varandra?

Kastanjegårdens Kaniner

[Eichan]
0

#3 Om jag har två matskålar så äter Sky först upp all mat i hennes skål, sedan går hon till sin systers skål och äter

Taci
0

Säger som Wera. Sära på dom under måltiderna :) Lite pilligt kanske, men ändå =)

kaningodis
0

#4 Okej =/, det var ju inte bra. Då kan du ju testa Weras idé, jag skulle inte heller vilja sära på dem om de var mina kaniner.

Kastanjegårdens Kaniner

[Niike]
0

Om dom trivs så bra ihop skulle jag inte sära på dom. Du kan ju som #1 skriver dela på dom bara när dom äter :) T ex ta ut Sky och gå med henne i sele då Sea äter.

[Eichan]
0

Okej! tack för alla svar. En annan sak som är jobbigt när de bor tillsammans är att de blir skyggare. De stressar upp varandra. T.ex när jag klippt klorna på den ena och sätter tillbaka henne i buren så blir den andra jätte aggresiv och så. Fast om jag har dem var försig (har haft det en gång när Sea blev tjuvparad, dock var de olyckliga i början när jag särade på dom) så är de tamare och gosiga.

[Eichan]
0

*putt*

Kawaiih
0

Jag skulle gjort som så att tagit ut båda och ställa dom i olika burar undertiden dom äter. Eller i varsin Hage. Sen när man ska klippa klorna så särar man på dom då också så klipper du först den enas klor och sätter den i en egen bur/hage och tar den andra sen när båda är klippta så kan du sätta ihop dom igen ^^

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering