Hota med avlivning
På många forum som handlar om djur så är det inte tillåtet att hota med avlivning i annonser. Tycker att det samma borde gälla här.
Jag tycker det är ett fult sätt att bli av med oönskade djur. Man borde ta sitt ansvar som djurägare, oavsett om man väljer att behållla eller omplacera.
Avliva om det känns som rätt beslut, men använd det inte för att bli av med ditt djur snabbast möjligt!
Lägger detta under "Om sajten" eftersom min önskan är att det ska komma upp som en ny regel vad gäller annonser här.
Jag tycker att det bara är dummt att avliva helt friska kaniner , Varför kan man inte bara skänka bort dem Till några snälla om man inte får dem sålda???
// Johan
Tycker också att hotelser om avlivningar borde förbjudas. Är inte alls roligt att hitta såna inlägg.
Nej .. Vrf ska man hota med inlagg för :S då tycker ju folk mindre om än och det är inte snällt att avliva friska kaniner heller !
Instämmer. Tycker det är fruktansvärt onödigt och framförallt Lågt att hota med avlivning, i annonser.
Så ja, jag tycker absolut det borde finnas en regel här att man inte får hota med avlivning.

Jättebra förslag tycker jag. Har tagit upp det på VIP forumet nu så får se vad de andra tycker..
the vanity, it becomes insanity
Härligt att höra att ni håller med!
Kan bara hålla med jag också. Det är okej att avliva ett djur om man har bra skäl till det, men att hota med det för att någon ska känna sig tvungen att ta hand om den är inte rätt.
Tycker inte heller man ska få länka till annonser där ett djur (kanin) hotas att avlivas… För då kan man ist lägga ut annons på blocket och hota om avlivning och sen gå in här och länka till den.
Håller med jag också. Nu har ju jag gjort det dumma vad gäller Diva vilket jag ångrar men hon var trots allt aggressiv tur man hitta orsaken i alla fall.
Men som andra säger har man inte riktigt goda skäl så ska man inte hota med avlivning och tänker man på avlivning kan man hålla det för sig själv om man nu promt ska avliva en frisk kanin.
Tycker som alla andra.
SUPERBRA ide!
putt
Bra förslag =D Hoppas denna nya regel kommer upp :)
Jag håller med.
Hade tankar att avliva Ping Pong, men jag hittade ju ett hem.
Nu i efterhand ångrar jag mig som fan.
Avliva skulle vart så mycket bättre..
Om man nu måste bli av med en kanin och avlivning är ett alternativ behöver man ju inte skriva om det.
Jag gillar inte heller att avliva friska djur, men tänk såhär..
För det första är det inte bara att ge bort kaninen.
Först ska du hitta någon som är villig att ta den, sedan se om den personen är seriöst.
Då är det väll bättre att kaninen får somna in en att kanske sitta i sin bur dag ut och dag in tills den dör?
Eller som många gör (trots att det är helt förskräkligt) släpper ut dem.
Och att hitta en person som kan ta hand om kaninen är inte bra alls, och omplacerade Ping Pong till ett "perfekt" hem.
Det visade sig ju inte vara så perfekt precis..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Håller med!
Superbra att du säger till, verkligen!
Tycker att det är väldigt onödigt att hota om avlivning… vad hjälper det djuret? Att det får ett hem hos någon som bara tar sig an det pga medlidande och egentligen inte vill/kan ta hand om det fullt ut?
Det finns ju omplaceringshem vid nödfall.. =/ Folk verkar glömma det? Om man vill det bästa för sina djur kan man ju betala så att djuret kan få komma dit för att stanna tills det hittar ett bra hem.
Kaninparadiset är ett omplaceringshem beläget en bit utanför Stockholm.
För alla som bor på andra platser i Sverige arbetar djurhemmet Tigerharen med jourhem runtom i landet, samt har egna hem, och kan ha möjlighet att ordna en plats åt er kanin att vara på tills den funnit ett permanent hem.
Jag anser att avlivning bara är något man bara ska ta till om djuret är svårt sjukt eller om man verkligen försökt att ordna ett nytt hem åt det och det verkligen är omöjligt för er att hitta någon annan utväg. Man kan söka efter privatpersoner som kan agera jourhem, be om plats hos omplaceringshem(ibland kan omplaceringsverksamheter avsedda för en annan djurart också ta emot t.ex. en kanin vid nödfall), fråga vänner/bekanta, annonsera om att djuret är till salu(och inte ge upp efter så lite som en månad). Man har en skyldighet som ägare och ansvaret att se till att djuret får det bra, då får man minsann se till att man lever upp till det.
Men självklart ska hemmet man skickar djuret vidare till vara en vettig omhändertagare! Bara för att djuret är svårsålt ska man ju inte nöja sig med första bäste intressant. Jag kan inte förneka att det i vissa fall kan vara bättre att låta djuret somna in än att låta näste människa ta hand om det, men det är ändå definitivt inte det första man ska ha i tanken efter att bara ha låtit djuret sitta i annons på blocket i ett par månader..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nej! Sånt tycker jag inte om.. Att hota med avlivning, kände mig själv nästan tvingad att köpa en kanin som ägaren hotade med avlivning om den inte blev såld.. Det blev tillslut så att jag inte köpte kaninen, eftersom jag redan hade kaniner och inte hade plats då. (kunde fixa det lätt men ändå)
Mvh Sigrid
Så, har vi fått en ny regel eller hur går det?

Jag vill också att de ska komma en regel om att man inte får hota med avlivning eller liknande.
Om kaninen är frisk osv. så tycker jag det är mycket konstigt om man skulle avliva den för att man inte får den såld.
Om man ser på hästar tex. där ser man nästan aldrig nå hot om att dom ska avlivas om dom är friska… så varför gör man det med kaniner?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#16: Det går finfint :) Ja, denna regel ska vi införa.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#18 Tack Tina! 
Vet inte hur det är med er andra men skulle vara bra om man skappa en artikel med där det står vad man måste ta med i en annons och vilka normer man måste hålla sig inom där det bland annat står att man INTE får hota med avlivning.
#20 Bra idé!

#20 Gillar också idén :)
Mvh Sigrid

#20 gillar med ideen om vad man ska ha med i en annons så det inte kommer en tråd som de bara står:
"Hej! Min kanin är till salu. Han är svart och heter …… . "
Utan mer att man ska skriva i namn, ålder, ras, kostar, finns (stad), inne/ute kanin, säljs pgr, stammtavla/h-bevis, ev. leveransklar o.s.v.
Sen även att det står om bild.
Eftersom man köper oftast bara kaniner som man har sett på bild och ser hur huvudet/kroppen är uppbygd. ^^
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
jag fatta inte folk kan läma sina djur i skogen samt katter, kaniner eller alvas är friska djur det är sund om djuret