stor utebur, hjälp med byggtips!
Hej. Funderar på att bygga en större utebur åt min kanin.
Vill att den ska vara stor nog att platsa en BJ, + ungar. helst tvåvåningsbur.
skicka länkar på burar så jag får lite insperation hur buren ska se ut, skicka även mått-tips. Vill att den ska vara lätt att rengöra.
Om ni själv har en stor bur så kan ni visa bild på den, så kan jag få insperation av den också : )
hade tänkt och stoppa både hönsgaller, OCH myggnät så inte kaninen blir myggbiten.
Ett tips: använd inte hönsnät (hönsgaller), då det lätt rostar samt att kaninen kan bita sönder gallret.
Eller ännu värre, ett rovdjur kan bita sönder det och ta kaninen.
Så använd putsnät eller minknät istället, mycket mer hållbart. =)
Tack så mkt för tipset :)
#1 Vart kan man köpa sådant nät? Minknät elr putsnät?
Vad ska man ha för mått på en envåningsbur (har ändrat mej) som det ska rymmas en belgiskjätte / franskvädur + eventuellt ungar ?
Jag kan inte så mkt om bur storlekar när det gäller den stora rasen, men om jag nu skulle ha en sådan kanin och jag skulle byggt en bur skulle jag ha gjort en ganska stor bur (kanske bra storlek eller knske överdriven eller för liten jag vet inte).. men jag skulle iaf. valt 3x2m eller något.. men jag du ska nog inte lyssna på mig helt för jag vet inte.
En BJ eller Frasse ska ha minst 130x70x70.
- Mvh Emma
då kanske jag tar typ 150x100x100.. blir det bra?
Jag brukar ha så stort som möjligt åt mina kaniner, vissa bor t.ex. i en hund gård.
okej, men om jag tar typ 150x100x100, blir det bra för vintern? för på sommaren ska dom få en ramp ner till en Hage som dom kan leka i. Hagen är 2 meter på alla sidor tror jag..
men blir 150x100x100 bra för en frasse elr bj? eller ska jag göra det lite större?
Jodå, detblir bra mått :)
men varför inte ha ramp till hagen på vintern, det tycker dom är lika kul? :)
- Mvh Emma
För på vintern kommer hagen vara helt igensnöad
#12 var ska du motionera den på vintern då?
- Mvh Emma
På vintern tar jag ut den i sele.
NU BEHÖVER JAG INTE MERA tips? EFTERSOM BUREN ÄR SÅ GOTT SOM KLAR ! :D TACK & HEJ.

Kul! Du får lägga in bilder sen!