Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 792 ggr
Zvintos
0

Äter dåligt - pga masken?

Såg att Pelle var hängig idag när jag skulle sätta ut honom i ena hagen. Kollade i rumpan och såg 2 bajskluttar som satt fast (fasta) och sen flera bajskluttar som trasslat ihop sig med hjälp av något. Kollade närmare och såg att det var mask (långa geleliknande trådar). Upptäckte även att han lämnat lite pellets, men inte alltför mycket att det gjorde någonting. När de fick mat vid 19 var alla lika ivriga att få sin dagliga ranson, utom just Pelle. Han som vanligtvis springer som en tok fram och tillbaka, satt vid gallret och brydde sig knappt. Han såg att jag kom, men kände inte för att flytta på sig. Gav honom lite gräs och några groblad, varav ena åt han upp på en gång. Gick ut och kollade till kaninerna för ca 30 minuter sedan och Pelle har inte rört varken vattnet, maten eller gräset. Slängde gräset och lade in lite nytt, fick i honom ett grässtrå men inte mer. Höet vet jag inte om han ätit av eller ej.

Kan hängigheten och matvägran bero på masken, eller något annat? Ska köpa avmaskningsmedel imorgon och avmaska honom (+ familjens kanin som helt plötsligt känns mager och kantig) och se ifall det blir bättre. Ser jag absolut ingen förbättring tills imorgon kväll, blir det vetten på fredag. Kan tillägga att han fäller just nu, vilket ju kan påverka allmäntillståndet ibland.

Ska försöka få i honom grönsaker som innehåller vatten. Men har någon tips? på grönsaker/örter/annat som brukar kunna öka aptiten? Har förresten kollat framtänderna, och de ser fina ut. Tar emot alla tips? jag kan få. Är ju bra om jag kan få honom frisk på egen hand så snabbt som möjligt. Men går inte det, blir det självklart en tripp till veterinären.

Jojsan
0

Puttar

Zvintos
0

Idag är han lite piggare, trots att han inte rört varken mat eller vatten. Fick i honom lite salt-/sockerblandning (i vatten) som han gärna drack. Har testat att hälla i lite sånt i vattenskålen istället och se ifall han dricker bättre. Funderar på att köpa lite majsvälling, så han åtminstone får i sig lite näring. Ska även byta hö idag, och se ifall han äter mer och får igång magen. Har masserat lite och ska ta in honom en stund för Motion. Har bättre koll på honom då, än om han springer utomhus. De har iaf fått första dosen avmaskningsmedel iaf. Blandade ut det i mosad banan+vitt bröd. Pelle åt dock inte det heller, så för hans del fick det bli sprutan. Vilket han inte blev direkt överförtjust utav…

Någon som vet vart exakt man köper parafinolja? Fick tips? på k-net att det kanske är stopp/trögt i magen.

[chriistina]
0

Parafinolja köper du på apoteket. Oftast står det inte framme utan du får fråga om det. Kostar väl runt 80-90kr för en flaska.
Min ena hane fick stopp i magen var och varannan dag för en vecka sen ungrefär så gav han det för att få igång magen och han åt bättre då också.

Zvintos
0